Hvert år udnævner EU to lande til at være værtsland for en europæisk kulturhovedstad. Tilbage i 2012 blev Aarhus valgt som Europæisk Kulturhovedstad 2017. Det stod samtidig klart, at det ville give en unik mulighed for at positionere både Aarhus og hele Region Midtjylland.
Det førte til travlhed på gangene med store forberedelser fra dag ét, herunder opbygningen af den platform, der skal være hjemsted for al kommunikation af Aarhus 2017 - til borgere, politikere, presse og alle andre interessenter. Til at løse den opgave blev Novicell valgt som samarbejdspartner.
Alsidig platform med mange formål
Aarhus 2017 er et omfangsrigt tiltag med mange målsætninger og henvendt til en bred målgruppe. Det har dannet behovet for en yderst alsidig platform, der både kan informere, inspirere og engagere på meget forskellig vis alt afhængig af målgruppesegment og tidspunkt - om det er før, under eller efter kulturhovedstadsåret.
Et vigtigt spørgsmål har derfor været: Hvordan opsætter vi Aarhus 2017's events, så de bliver så enkle som mulig for brugeren at tilgå og for arrangøren at administrere? Her har teamet bag løsningen designet og bygget en eventsektion, der viser informationer om eventet samt dets varierende adresser og tidspunkter ét og samme sted.
Netop på grund af Aarhus 2017's store omfang, forskelligartede målgruppe og afvikling over en lang tidsperiode har der været nødvendigt at indtænke forskellige scenarier for, hvad sitet potentielt skal rumme, og hvordan det muligvis skal bruges. Derfor har usability været et nøgleord gennem hele processen samt fleksibilitet i løsningen.