WCAG tjekliste til redaktøren

Tjekliste til dig der arbejder med webtilgængelighed som redaktør

I denne tjekliste har vi samlet best practice for arbejdet med webtilgængelighed som redaktør på et website. Brug den i dit daglige arbejde med at sikre et site, der er tilgængeligt for alle.  

  • Sørg for at indholdet på din side er organiseret korrekt og med brug af semantisk struktur, så hierarkiet på siden kan aflæses af både mennesker, søgemaskiner og digitale assistenter.
  • Formatér din tekst korrekt: Brug H1, H2, H3, bullets, nummereringer og andre formateringer til at gøre dine sider nemme at overskue og scanne.
  • Skriv korte og enkle sætninger.
  • Del din tekst op i mindre afsnit.
  • Brug overskrifter og underoverskrifter til at skabe struktur og mening i dine tekster.
  • Tjek LIX-tallet og sørg for, at det ligger mellem 24-44. Der findes flere online værktøjer, som du kan bruge til dette.
  • Giv alle sider en meningsgivende title og description, så det nemt kan afkodes, hvad siden handler om.
  • Sørg for at alle url’er på websitet har en meningsgivende titel.
  • Undgå links med titler som ”Læs mere” eller ”Se her”.
  • Lav i stedet beskrivende linktekster, der forklarer brugeren, hvor linket sender ham hen.
  • Hold de beskrivende link-tekster på 100 anslag eller mindre.
  • Lav ikke instruktioner, der udelukkende er baseret på placering på siden.
  • Skriv fx ikke "i boksen til højre" men kombinér placering og tekst som her: "I boksen til højre med titlen 'Se flere links og publikationer.'"
  • Giv billeder en beskrivende og meningsfyldt alt-tekst, som forklarer billedet for fx blinde og synshæmmede.
  • Hvis billeder anvendes rent dekorativt som del af det grafiske udtryk, skal du i stedet tilføje en tom alt-tekst (alt=” ”)
  • Er der et link på billedet så beskriv link-destinationen i alt-teksten.
  • Undgå tekst på billeder, da det ikke kan læses af fx en digital assistent.
  • Er det alligevel nødvendigt med fx infografikker, diagrammer eller illustrationer på dit site så sørg for, at der findes et alternativ, hvor meningen med illustrationen forklares gennem tekst.
  • Lav transskriptioner af video og audio på dit website
  • Sørg for at alle videoer har undertekster
  • Tilføj en beskrivelse til alt medieindhold, hvor du giver mulighed for at tilgå transskriptionen.
  • Undgå auto-play på audio og videoindhold.
  • Gør det muligt at pause, stoppe eller fjerne lyden på video og audio.
  • Sørg for korrekt opsætning i fx Word eller InDesign inden du eksporterer til PDF.
  • Opsæt teksten med en strukturkode som angiver, om det er brødtekst, en overskrift, en liste eller noget fjerde.
  • Benyt de indbyggede funktioner i Word eller InDesign, så det ikke kun fungerer visuelt, men også ligger i dokumentets bagvedliggende struktur.
  • Angiv titel og metadata, alternativ tekst, sprogindstillinger.
  • Anvend bogmærker til at give overblik over dokumentets indhold og give brugeren mulighed for at skippe mellem sektioner.
  • Undgå billeder eller indscannet indhold eller forsyn dem med alternativ tekst som gør det muligt for skærmlæsere at gengive indholdet.
  • Tjek at PDF’en ikke er låst på en måde, som forhindrer fx en skærmlæser i at kunne gengive det til en bruger.
  • Eksportér korrekt til pdf så alle struktur- og formateringskoder gemmes med. Brug ikke funktionen ”print til PDF” men i stedet ”gem som pdf” eller ”konvertér til pdf”.
  • Acrobat Pro har en funktion som giver dig mulighed for at kontrollere og gøre pdf’er tilgængelige.

Vil du vide mere om webtilgængelighed og hvordan du imødekommer lovgivningen om WCAG principperne, så tag fat i mig.