Sociale medier

Vær strategisk til stede på de sociale medier - og få målgruppen til at konvertere

Hos Novicell forholder vi os strategisk til dit brand, dine mål og din målgruppe på tværs af de forskellige sociale medier.

Historien om, at dit brand bliver usynligt, hvis du ikke folder det ud på de sociale medier, er efterhånden old news. Mere afgørende er det at kunne navigere på tværs af de mange forskellige sociale platforme for at være netop dér, hvor din målgruppe er. Og være relevant. Og konvertere.

Sociale medier – her bør du være

Danskerne er vilde med sociale medier. Mest udbredt er Facebook – her er hele 80% af danskerne tilstede. Og lige i hælene følger blandt andet Instagram, LinkedIn, YouTube, Snapchat og Twitter. Listen er lang og brugerne mange, så spørgsmålet om, hvorvidt du bør være til stede på de sociale medier, er efterhånden retorisk. Uanset om du er et B2C- eller B2B-brand.

Selvom du ikke er tilstede, er dine kunder – og de taler om dit brand med eller uden dig. På Facebook bliver sider for eksempel genereret automatisk, hvis nogen skriver en anmeldelse af en virksomhed eller tjekker ind på dens lokation. Og så er du pludselig til stede uden at have taget et bevidst valg om det.

Det betyder ikke, at du skal skynde dig at oprette profiler på de mest kendte platforme og kommunikere sporadisk. Først bør du nemlig forholde dig til din målgruppe, dens adfærd og behov.

Hos Novicell undersøger vi konstant udviklingen i brugeradfærd på de sociale medier og er skarpe på nye og effektive tiltag, der skaber forretning.

Tænk på din målgruppe før kanalen

Mange virksomheder overvejer, hvilke kanaler der er passende for deres brand, før de koncentrerer sig om adfærden hos deres målgruppe. Den prioritering bør vendes helt på hovedet, så du altid sammensætter dit set up på de sociale medier på baggrund af den målgruppe, du ønsker at fange.

En teknisk tung B2B virksomhed skal ikke nødvendigvis kun være på LinkedIn, mens en kreativ virksomhed med en mere fri tone heller ikke behøver at være lig med Instagram eller Snapchat. Det handler om at møde målgruppen der, hvor de er og tale ind i deres virkelighed – og være tro mod sit brand og sin tone-of-voice.

Hotel Vejlefjord

Møder målgruppen på sociale medier

Hotel Vejlefjord startede op på Facebook i januar 2013, og mindre end to år senere rundede de 30.000 følgere - og flere er kommet til siden. Den store fanbase er skabt gennem en kombination af opslag, som tager gæsterne ind bag hotellets facade, konkurrencer, små fortællinger, gode tilbud og annoncering på Facebook. 

Samtidig er Hotel Vejlefjord gode til at bruge sine sociale medier til at aktivere gæsterne, som deler oplevelser på blandt andet Instagram under #hotelvejlefjord. Her får de en række ambassadører, som viser autentiske og nærværende oplevelser på hotellet.

Effektiv og målbar kommunikation

Ligesom al anden kommunikation skal kommunikation på de sociale medier naturligvis også være en del af et højere strategisk formål. Det formål skal tænkes ind i alt lige fra community management til social annoncering og kan eksempelvis være:

  • Salg af bestemte produkter
  • Sign ups til nyhedsbrev
  • Øget synlighed
  • Opsamling af leads

En proces med Novicell starter altid ud med at definere målene for dine indsatser, dine KPI’er, og hvordan du følger op på dem. På den måde får du konstant fokus på effekten af din tilstedeværelse – også på de sociale medier.

Pilgrim

Online markedsføring bærer frugt

Efter en målrettet online markedsføringsindsats er resultaterne ikke til at tage fejl af. Her sammenlignes perioden november-december 2016 (inkl. Black Friday og julehandlen) med samme periode året før.

29%

stigning i konverteringsfrekvens

55%

fald i pris pr. klik (AdWords)

95%

stigning i transaktioner

Inspiration

Få inspiration til dine indsatser på sociale medier i vores artikler og andre produktsider.

SOSU Randers

Gode resultater til rekruttering

SOSU Randers havde brug for hjælp til rekruttering af nye elever til deres to grundforløb. Budgettet var 2.500 kroner, og herunder er konverteringstallene for en 30 dages kampagneperiode. Annonceringen ramte målgruppen spot-on inden for det relevante geografiske område.

30000

personer reach

12400

opslagsinteraktioner

69

klik på ”søg om optagelse” (forretningsmål)

Vil du vide mere?

Lad os tage en snak om, hvilke sociale platforme, der passer til jeres forretning