Konverteringsoptimering

Gør dine besøgende til kunder

Der er i dag mange muligheder for at skaffe mere trafik til din side. Det kan være ved hjælp af søgemaskinetrafik, annoncer, nyhedsbreve, sociale medier og meget andet, men hvad nytter det, hvis du ikke opfylder de behov, dine besøgende kommer med, eller dine egne KPI'er? Måske taber du dine fremtidige kunder allerede på forsiden, fordi den er uoverskuelig, eller dit søgefelt ikke er tydeligt nok. Måske taber du mange kunder ved kassen, fordi de ikke føler sig trygge ved din side. 

Konverteringsoptimering er, når du gør kundens vej til kassen eller til konverteringsknappen så nem som mulig ved at fjerne forstyrrelser og tvivl. Med konverteringsoptimering fokuserer du på at gøre de besøgende, du har, til kunder fremfor bare at skaffe flere, der måske ikke køber.

Når du gennemgår din side med konverteringsoptimering for øje, vil du sikkert opdage mange små ændringer, du nemt kan implementere, og som vil gøre en stor forskel for din forretning. Din side vil altså performe bedre, og når du styrker dit salg til eksisterende besøgende, vil din konverteringsrate stige.

Udover at din side bliver bedre til at tage imod dine besøgende, opfylde deres behov og skabe konverteringer, vil søgemaskiner som Google også lægge mærke til, at besøgende på din side finder, hvad de søger. Din side vil derfor blive vurderet mere værdifuld og vil ranke højere i søgeresultaterne.

Analyse og justeringer

Det bedste udgangspunkt for at optimere dine konverteringer er at gennemgå din trafikdata samt at få kundeindsigt. Ved at analysere dine besøgende og deres adfærd finder vi ud af, på hvilke sider de falder fra eller bruger for lang tid, hvor de scroller meget samt andre parametre, der kan indikere, at der er problemer på din side. Herefter kommer vi med løsninger til optimeringspunkter og tester dem løbende op imod de oprindelige ved hjælp af splittests. Resultaterne viser, om forbedringerne virkelig har løftet din konvertering.

Vi anbefaler, at du laver små justeringer ad gangen, så du kan se præcis hvilke ændringer, der hjalp. Samtidig vender du gradvist dine besøgende til de nye funktioner.

Konverteringsoptimering dækker over indsatser som f.eks. (men ikke begrænset til) specifikke landing pages, forbedret søgning på siden, analyse af købsflow, pop-ups for tilmelding til nyhedsbrev, chatsupport, testimonials og meget mere.

6 metoder til konverteringsoptimering

A/B split-test

En splittest er en nem og hurtig måde at få testet varianter eller elementer på dit website. En splittest kan foregå således, at 50% af de besøgende får adgang til en “ny version” af websitet og de resterende 50% besøger det sædvanlige website.

Husk først at stoppe din test, når trafikmængde har nået en vis størrelse ellers har du ikke et valid grundlag.

Brugertests

Vi sidder alle med ideer og tanker omkring, hvordan brugerne benytter og navigerer rundt på et website. Man tager ofte udgangspunkt i, hvordan man selv benytter et website og tror, at alle andre tænker og gør det samme - det er ikke tilfældet.

Vi benytter, hver især, et website vidt forskelligt ud fra formål med besøg, kultur, alder, device og mange andre faktorer. Derfor er brugertests ofte en ”øjenåbner” for, hvordan et website reelt benyttes.

Performance

Tests viser gang på gang direkte sammenhæng mellem indlæsningstiden af et website og konvertingsfrekvensen. Det skyldes at indlæsningstiden er en del af brugeroplevelsen.

Google vurderer at en indlæsningstid på under 2 sek. er acceptabelt. Du kan, blandt andet, selv teste hastigheden på dit eget website ved hjælp af Google Page Speed Insights.

Objektiv Gennemgang

I forbindelse med vurdering af sitet, bør du tage udgangspunkt i mål (kpi’er), user stories, personas eller segmenter for at sammenholde dit brand og din virksomheds ambitioner med den konkrete brugeroplevelser, der møder kunden på din ecommerce platform. Ved en sådan gennemgang kan du belyse faldgruber og forbedringspotentiale på din platform.

Dataanalyse

Man kan kun komme så langt med erfaring, mavefornemmelser og gætværk. For at optimere din platform er der behov for konkrete data. Disse data indsamler du fra f.eks. Google Analytics og dit business intelligence setup.

Et kig på din data allerede inden vi bygger en ny løsning, kan gavne senere ved en sammenligning af data fra før og nu.

Struktur og hierarki

Uanset hvem I er, så er det centralt for ethvert website, at det kun har den nødvendige mængde indhold - hverken for meget eller for lidt. For få informationer og det kan være svært at beslutte sig og omvendt. Det er en balancegang som I altid, løbende, skal arbejde med og sørge for at der bliver ryddet op i det indhold der ikke længere har en plads på din platform.

Skal vi tage en snak om, hvordan du kan optimere dit site?

Send mig en mail og lad os komme i gang med konverteringsoptimering sammen