YouTube annoncering

YouTube er et kraftig voksende medie og er den næstmest brugte søgemaskine efter Google. Der afspilles over en milliard YouTube-timer på verdensplan hver eneste dag. Det giver et utroligt stort reach og gør YouTube til en spændende platform med et stort potentiale.

Med YouTube kan du annoncere for dine kunder med tekst og billeder og på den måde skabe engagerende indhold målrettet via databaserede segmenteringskriterier.

To annonceringstyper

YouTube giver mulighed for at annoncere mod mange forskellige målretningskriterier som f.eks. interesser, remarketing, emner eller demografi.

YouTube kalder deres annonceringsform for Trueview og opdeler den i to forskellige annonceringsformer: In-stream og In-display.

In-display

In-display trueview videoannoncer vises i søgeresultatet på YouTube, lidt som man kender det fra almindelige AdWords annoncer.

Derudover er der også mulighed for at opnå visninger i højre side af YouTube, mens en video afspilles. Ydermere vises annoncerne som promoverede forslag på YouTubes forside.

Ved in-display videoannoncer betaler du først, når en besøgende klikker på annoncen.

In-stream

In-stream er reklamerende videoannoncer, som vises, før den besøgende kan se den ønskede video. Reklamerne kan skippes efter 5 sekunder, hvis den besøgende ikke finder indholdet interessant.

Der betales, når brugeren har set 30 sekunder af videoen eller hele videoen, hvis den er under 30 sekunder.

 

Denne type vil man ofte anvende som en branding video, hvor man forsøger at udbrede kendskabet til virksomheden. Derfor er det vigtigt, at virksomhedens USP’er (Unic selling points) fremgår tydeligt - og gerne tidligt - i videoen, så brugeren er klar over afsenderen. Det er desuden vigtigt, at videoen er personlig og indeholder en form for call-to-action, så brugeren ved, hvordan virksomheden kontaktes. Yderligere er det vigtigt, at indholdet er fængende i de første 5 sekunder, således at brugeren bliver motiveret for at se videoen færdig. 

Besøgende der af egen fri vilje ser videoen færdig, må anses som engagerene brugere, som vil være interessante for de fleste virksomheder.

Sådan virkede det for Pilgrim

Smykkevirksomheden lavede in-stream videoannoncering for deres forårskollektion og fik gode resultater. 

159841

eksponeringer

9

øre (Cost per View)

37%

afspilningsfrekvens

Optimer din egen kanal

Mange glemmer ofte at have fokus på deres egen kanal, når de arbejder med YouTube som medie. En stor del kommer i stedet til at handle om annoncering.

Vi mener dog, at selve YouTube kanalen er et meget vigtigt element, ikke mindst fordi det skal afspejle virksomhedens eget udtryk og på sin vis agere landingpage.

Det er derfor vigtigt, at kanalen fremstår med en stor grad af gennemsigtighed til virksomhedens website. Derudover er det vigtigt at skabe engagerende indhold, som brugerne kan interagere med, ligesom vi kender det fra andre sociale medier.

Det er altså ikke nok bare at lave reklamer og andet kommercielt indhold, men det er en god ide at indtænke en strategi for, hvad formålet og indholdet på kanalen skal være. Dette er selvfølgelig afhængigt af virksomhedens type og branche. Derfor skal kanalens indhold også afspejle formålet. Er formålet at sælge produkter, branding eller øge kendskabsgraden?

Dernæst skal du overveje, hvem målgruppen for kanalen er, og hvilken værdi du ønsker at levere til dem. Det er vigtigt at tænke målgruppen ind, når man udvikler videoer, da disse gerne skal afspejle deres adfærd, interesser og behov.

På den måde bliver kanalen endnu en værdifuld platform, som kan generer relevant trafik til dit website.

Annoncering i egne videoer

Foruden de traditionelle video annonceringer, hvor man forsøger at booste udvalgte videoer, kan man også lave mindre annoncer i egne videoer på kanalen.

På videoerne kan man lave små annoncer, som diregere brugeren direkte ind på websitet ex. Via en call-to-action tekst eller fremvisning af gode tilbud.

Shopping-annoncer på Youtube

Med shopping-annoncer på YouTube er købsmulighederne kommet helt tæt på forbrugerne, der hvor de er. Det kræver dog, at din virksomhed kører med videoer på Youtube.

Kom godt i gang med shopping-annoncer

Vil du vide mere om Youtube annoncering?

Send mig en mail, og lad os snakke om dine muligheder