Inbound marketing

Produktrekommanderinger

Øg konverteringsraten med personlige produktrekommanderinger

Hvis du til daglig arbejder med e-commerce, så er et af dine vigtigste mål med al sandsynlighed at fastholde - og gerne øge - antallet af konverteringer i webshoppen. Der er mange måder at øge konverteringsraten på. En af dem vi hos Novicell ofte vil se nærmere på er brugen af intelligente produktanbefalinger.

Lær mere om de mange muligheder på denne side og bliv klogere på de forskellige systemer, der kan hjælpe dig til at øge konverteringsraten online.

Hvad er produktrekommanderinger?

Med den rette brug af produktrekommanderinger kan du øge relevansen overfor potentielle eller eksisterende kunder, og herigennem øge din konverteringsrate online.

Der findes mange typer af rekommanderinger (anbefalinger) – du kender sikkert allerede "abandoned basket", ”andre brugere købte også” eller ”bestsellers i kategorien”. Udover forskellige typer af rekommanderinger, kan du også bruge rekommanderinger på forskellige platforme såsom på dit website, i e-mails eller på sociale medier. I de følgende afsnit dykker vi ned i forskellige måder at bruger produktrekommanderinger på.

Med produktrekommanderinger kan du:

Øge antallet af konverteringer

Forbedre brugeroplevelsen

Lave real-time personalisering

Øge gennemsnitlig basket size

Forbedre kundeloyaliteten

Automatisere e-mail udsendelse efter brugernes adfærd

Hvordan kommer jeg i gang?

Der findes flere udbydere af platforme til at implementere personlige produktanbefalinger – hvad end det er i e-mails, på websitet eller i søgeresultaterne på Google. Ens for alle udbydere er, at du skal installere et script på sitet, som begynder at tracke brugeren og deres købsadfærd.

Alt efter hvilken type af produktanbefaling du ønsker, skal du koble dine data op på dit website, e-mail platform eller SEM værktøjer. Ligeledes skal dit produktfeed konfigureres, så det kan læses af den valgte platform. Hos Novicell er vi specialiseret i implementering af produktrekommanderinger, og hjælper dig gerne i gang – lige fra valg af platform, til teknisk implementering og udnyttelse af platformen.

Personalisér brugeroplevelsen på websitet


Et godt sted at starte med brug af produktrekommanderinger er på dit website. Der findes flere måder hvorpå du automatisk kan præsentere brugeren for relevante produkter, såsom:

  • ”Anbefalinger til dig”
  • ”Andre brugere kiggede også på”
  • ”Mest populære varer i kategorien”

Se for eksempel hvordan Ilva bruger produktrekommanderinger på forsiden til at anbefale udvalgte produkter på baggrund af brugerens adfærd på sitet - selvfølgelig baseret på real-time data.

Denne type af ”produktbånd” kan implementeres flere steder på hjemmesiden. Ved at præsentere brugeren for mere relevante og personaliserede produkter, eksempelvis baseret på adfærd eller tidligere køb, øger du chancen for en konvertering på sitet. Du kan ligeledes bruge rekommanderinger i dit check-out flow, til at øge basket size gennem kryds- og opsalg. En gammel kending er ”Andre brugere købte også” eller ”Relaterede produkter”.

Hatting Agro bruger eksempelvis et bånd med relaterede produkter til at øge basket size baseret på købshistorik fra andre brugere. Rekommanderingen vises, når brugeren lægger en vare i kurven. 

Øg konverteringsraten fra dine nyhedsbreve

De fleste e-mail- og automation-systemer kan relativt nemt integreres med en platform til produktrekommanderinger – og der kan være mange fordele af hente, heriblandt:

  • Spare tid på manuel opsætning af mails
  • Sende personlige og relevante tilbud i stedet for mass sendings
  • Automatisere udsendelse af e.g. abandoned basket og ugentlige tilbud

Ved at bruge de data, som du har indsamlet om hver enkelt kunde, kan du forvente et løft i både klikrater og konverteringsrater i e-mail kanelen. Det er naturligvis fordi din mail nu vil være langt mere relevant for den enkelte modtager, da den vil indeholde netop de produkter vedkommende er interesseret i. Ligeledes kan du frigøre ressourcer, som tidligere blev brugt på opsætning af tilbudsmails til forskellige segmenter, og i stedet automatisere disse helt ned på brugerniveau.

Se eksempelvis hvordan Philipson Wine bruger produktrekommanderinger i nyhedsbrevet til højre:

Tag rekommanderinger med ud i søgemaskinen


Vil du ikke gerne vise de mest relevante produkter først, når du en bruger søger efter dine varer på søgemaskinen? Flere og flere af rekommanderingsplatformene har nu indbyggede funktioner til at koble rekommanderinger med dit SEM arbejde. Ved at anvende brugernes adfærdsdata, kan du altså koble købsadfærd og købsintentioner med display- og Google shopping annoncering.

Dette giver dig mulighed for at arbejde med omnichannel marketing, og ensrette din målretning af budskaber på tværs af kanaler.

Flere systemer giver dig også mulighed for at bygge segmenter og målgrupper i systemer baseret på deres interesser og købsadfærd. Disse målgrupper kan derefter eksporteres og bruges i eksempelvis Google Ads eller på Facebook.

Novicell er leverandør af løsninger fra:

For at få success med automatiske produktrekommanderinger er det vigtigt at finde det rigtige match mellem din virksomhed og det system, der skal anvendes. Derfor vil vi hos Novicell altid starte processen med en analyse af virksomhedens behov samt målgruppens adfærd. Herefter vil vi i samarbejde udvælge det bedste system til jer, og sammen sørge for at opsætte de flows som skaber størst værdi for virksomheden. 

Vil du vide mere om brug af produktrekommanderinger? Så hiv fat i en af vores eksperter på området: