Nå dine mål med Google Tag Manager

Google Tag manager

En forretnings online tilstedeværelse er dårligt nok noget værd, hvis ikke du har konkrete tal at forholde dig til og handle ud fra. Hvordan skulle du ellers være i stand til at foretage optimeringer på de nødvendige områder af dit website eller din webshop?

Google Tag Manager (GTM) er et effektivt trackingværktøj til effektmålling. Det giver dig mulighed for at opsætte tracking på dine vigtigste målepunkter - eksempelvis tilmedlinger, delinger, start af video og køb - så du kan holde øje med, om du når målene for din online kanal.

De meget præcise data, som du indsamler på dine besøgendes adfærd ved hjælp af 'tags', får du vist på en overskuelig måde i Google Analytics. Det har dermed aldrig været lettere at danne sig et overblik over sin online kanals performance - og arbejde med et struktureret KPI-setup.

 

Det kan du bruge værktøjet til 

Med Tag Manager har du mulighed for at måle effekten af en række funktioner på dit website eller din webshop ved at måle på brugerens adfærd. Hvornår en brugers adfærd registreres og får et tag/en prædikat, opsætter man regler for i form af 'udløsere'. De bestemmer, hvornår der udløses et tag, og sender dataene til din Google Analytics-konto. 

Med Tag Manager har du bl.a. mulighed for:

  • Opsætte ehandelssporing
  • Følge scroll på side
  • Måle 'klik på mailto'-links
  • Måle klik på billeder
  • Måle klik på galleri/slider
  • Måle anvendelsen af formularer
  • Opsætte Adwords Remarketing
  • Opsætte 'send data til 3. parts'-tools
  • Måle klik på udgående link
  • Måle klik på sociale ikoner

En anden fordel ved Google Tag Manager er det meget overskuelige betjeningspanel, som gør, at praktisk talt alle - også dem uden kodefærdigheder - kan arbejde med Tag Manager. Det betyder, at du kan spare både tid og penge hos din udvikler og i stedet allokere ressourcer til at udarbejde endnu bedre kampagner og øge din forretnings eksponering.

Sådan kommer du i gang 

Er du ivrig efter at komme i gang med Tag Manager? Læs vores artikel om trackingværktøjet og få en dybere indsigt i, hvordan Google Tag Manager fungerer. Du kan bl.a. få præsenteret nye begreber, som du bør kende for at bruge værktøjet, og du kan læse om, hvordan du konkret opsætter en Tag Manager-konto step by step. Du er også meget velkommen til at kontakte os for gode råd til brugen af værktøjet.