Google Analytics

Mål din online tilstedeværelse

Hvad er Google Analytics?

Forretning online starter med data, og Google Analytics er for rigtig mange kernen i data for deres website eller App.

Google Analytics har været et produkt siden 2005, hvor Google opkøbte Urchin, og det har udviklet sig til det mest populære produkt til webanalyse i verden. Nogle af grundene til populariteten er:

  • Det er gratis (der findes en premium model kaldet 360, men den er kun relevant for en brøkdel af websites).
  • Det kræver kun, at der indsættes ét script på tværs af sitet.
  • Der findes tonsvis af brugbare data, man kan dykke ned i.
  • Der er store synergieffekter med andre Google-produkter såsom Google Ads, Doubleclick, Adsense, Search Console, Google Optimize osv.

Google Analytics er et værdifuldt værktøj næsten uanset, hvad du arbejder med inden for online marketing og web. Det være sig content marketing, ecommerce, konverteringsoptimering, webudvkling, annoncering eller noget helt andet.

Al online markedsføring kan og bør måles, og med Google Analytics kan du få hjælp til at holde styr på din data. I Analytics kan du bl.a. hente viden om, hvor mange brugere, der besøger dit website, hvor de kommer fra, og hvor længe befinder de sig på sitet. 

Med Google Analytics får du et værktøj, der fortæller dig, hvordan dine online aktiviteter performer. Det giver dig mulighed for at måle på, om du når dine mål, og hvordan du når dem. 

Få et KPI-setup, der virker 

Vores mantra er "forretning online". Det er det fordi, at alt det vi laver, skal kunne betale sig, og derfor måler vi på alle indsatser. Kort sagt; vi undersøger hvor godt indsatserne præsterer.  

Læs her, hvordan sætter du KPI'er for din online indsats.

Start med opsætningen af din konto

Opsætningen af Google Analytics kan være simpel eller kompleks, afhængigt af hvilket website der er tale om. Derfor er en korrekt opsat konto af stor betydning for at være sikker på, at Analytics måler de faktorer, der er værdiskabende for dit website. 

En Google Analytics-konto, der fra start tracker på alle dine sider og handlinger - også på forskellige sproglag eller på tværs af ejendomme - er det bedste analysefundament. 

Tilgængelig data

Data i Google Analytics er bygget op i fire hovedkategorier:

1. Målgrupper

Under de forskellige rapporter i målgrupper kan man dykke ned i de besøgende på ens website og få svar på spørgsmål såsom:

  • Hvor gamle er de?
  • Hvad er deres livstidsværdi?
  • Hvor kommer de fra? Geografisk og på virksomhedsniveau. 
  • Hvor loyale er de

2. Anskaffelse

Under anskaffelse kan du få mere viden om, hvordine besøgende kommer fra. Det er især brugbart, hvis man arbejder med marketing og vil have svar på spørgsmål som:

  • Hvilke kampagnetiltag giver bedst afkast?
  • Hvor bør vi placere vores marketingbudgetter?
  • Er der steder i vores kampagner, hvor vi bør ændre vores målretning?
  • Hvordan går det med vores organiske trafik fra f.eks. Google?

3. Adfærd

Under adfærds-rapporterne kigger man dybere ned i indholdet på sitet. Det er især relevant for content marketing-folk og udviklere, der vil have svar på spørgsmål som:

  • Hvilke sider er de mest populære?
  • Hvilke sider bruger de besøgende meget tid på? Og hvilke forlader de hurtigt igen?
  • Hvad søger brugerne på vores side?
  • Er der sider, hvor der er problemer med hastigheden?

4. Konverteringer

Rapporterne under konverteringerne er der, hvor det begynder at blive rigtig interessant på et forretningsmæssigt plan. Her kan du blandt andet: 

  • Opsætte mål for konverteringer, hvad enten det er salg, sign up til nyhedsbrev, henvendelser eller brugere, som eksempelvis downloader et white paper.
  • Hvordan konverterer de besøgende?
  • Hvilke "kanaler" kommer de konverterende kunder fra?
  • Hvad kendetegner de konverterende burgere ift. demografi osv.?

Få svar med Analytics 

Med en Analytics-konto får du:

  • Overordnet statistik for websitet
  • Resultater og målretning af opsatte kampagner
  • Live opdatering på besøgende
  • Webstedshastighed
  • Antallet af mobile besøg
  • Segmentering af besøgende
  • Oversigt over konverteringer

Samtidig får du svar på:

  • Hvor kommer de besøgende på dit site fra?
  • Hvilke sider tiltrækker de besøgende?
  • Hvor forsvinder de besøgende igen?
  • Hvilke virksomheder besøger dit website?
  • Hvor lang tid bruger dine besøgende på websitet?
  • Hvordan konverterer de besøgende?

Laver du også de typiske fejl i Google Analytics?

Fejl i brugen af Google Analytics kan få dig til at træffe forkerte beslutninger, miste overblikket eller overse vigtige tendenser. Vi har samlet en liste med de 6 fejl, vi oftest ser - så du kan undgå dem.

Se hvilke 6 Google Analytics fejl, der smadrer dine data

Hvordan arbejder Novicell med Google Analytics?

Google Analytis er go-to analyseværktøjet for cirka 9 ud af 10 af vores kunder, og vores konsulenter har analyseret trafik, kanaler, performance og meget andet på tværs af hundredevis af konti; fra små startups til kæmpe ecommerce-mastodonter med milliardomsætning.

Oftest starter vi et samarbejde med en ny kunde med at gennemgå deres Google Analytics og opsætte forretningskritiske mål og rapporter, hvorefter vi gennemgår den tekniske opsætning med en tættekam. I mange tilfælde vil virksomheden have udfordringer med selv at finde hoved og hale i de forskellige data, hvad der er vigtigst – og i flere tilfælde kan der være tekniske problemer, der gør, at de har haft svært ved at forstå de data, de er blevet præsenteret for.

Dette sikrer både en indsigt i typiske faldgruber mht. opsamling og forståelse af  nye og mere avancerede features, som gør, at man kan træffe forretningsmæssige beslutninger på et langt mere kvalificeret grundlag.

Da Google Analytics i mange tilfælde kan virke overvældende for kunder, tilbyder vi derfor også ofte at supplere Google Analytics med at trække de vigtigste data ud i dashboards og datavisualiseringsværktøjer, såsom Data Studio, Klipfolio, Geckoboard eller PowerBI. Dermed får den enkelte kunde de data, der har værdi for hans/hendes forretning, visualiseret – uden for meget støj.

Vi tilbyder også kurser, hvor kunder undervises i, hvordan de selv trækker værdifuld data fra Google Analytics.

Google Analytics Certification 

Hovedparten af vores konsulenter har taget Google Analytics Individual Qualification certificeringen, hvilket er med til at understrege vores ekspertise inden for Google Analytics.

Hvorfor vælge Novicell?

Hos Novicell har vi mange års erfaring med Analytics. Vores online marketing konsulenter er Analytics-certificerede, hvilket er din garanti for at få kompetent rådgivning og viden om den nyeste udvikling inden for måling og webanalyse. Som Analytics-kunde hos Novicell får du:

  • Optimal opsætning af Google Analytics - tjek af nuværende installation eller optimal opsætning af ny 
  • Introduktion til redskabet
  • Opsætning af filtre
  • Webstatistik, der understøtter forretningsmål
  • Mulighed for tilpassede rapporter
  • Mulighed for trækning af virksomhedsleads

Lad os tage en snak om jeres muligheder

Kontakt mig for opsætning eller check af jeres nuværende Google Analytics installation