Projekt Zambia: Nyt fra skolen

Skoleåret på Northen Star Academy består af seks moduler. Eleverne starter ud med 'Engelsk og Kommunikation' og faget 'Bærdygtigt Landbrug', hvor eleverne lærer at dyrke afgrøder i nærområdet omkring skolen. Fra april starter to nye moduler 'Sundhed og Ernæring' samt 'Community Development'. Året sluttes af med 'Project Management & Entrepreneurship' og 'Science'. Læs mere om indholdet af de forskellige moduler herunder.

Sundhed og ernæring

Det første modul  har været Sunheds og ernæring. Her er eleverne lært om kroppens anatomi og fysiologi, sundhed, 
seksualundervisning, hygiejne, sygdomme og ernæring. Samtidig har de haft svømning, kajak, matematik og førstehjælp på skemaet.

Eleverne har fået en bedre forståelse for kroppens processer og kan yde førstehjælp, hvis uheldet er ude. I sommerferien har flere af eleverne givetviden videre til yngre elever på deres gamle skoler.

Community Development

Det andet modul har været Community Development. Her har de arbejdet med forskellige projektmodeller, dataindsamling og dataanalyse, som de har afprøvet i praksis gennem deres respektive community-projekter. Eleverne har udfærdiget forskellige produkter bl.a. om HIV/AIDS, First Aid, Importance og Education samt Bæredygtigt landbrug, som de har præsenteret over for andre borgere.

Herudover har eleverne gennemgået et introforløb i IT. Hvor mange ikke kunne simple ting som f.eks. at starte en computer, kan de nu sidde alene og arbejde i Word. Modulet har givet eleverne et kæmpe udbytte både fagligt og menneskeligt, bekræfter modulets hovedunderviser.

Project Management & Entrepreneurship

Det første modul har været Project Management & Entrepreneurship. 

Her har eleverne arbejdet med projektledelse i forbindelse med rekruttering af næste næste års elever. Samtidig har de arbejdet med innovation og iværksætteri, hvilket har resulteret i forretningsplaner med stort potentiale, f.eks. redningsveste lavet af tomme flasker.

Gennem arbejdet har eleverne gennemgået en personlig udvikling og er blevet mere bevidste om deres egne styrker og kompetencer. Derudover er de blevet i stand til at projektlede og arbejde med innovation.

Science

Det andet modul har været Science. Her er eleverne blevet præsenteret for videnskabelig metode, hvor de har måtte forholde sig til spørgsmålet: Hvor kommer viden fra? Sideløbende har de fået undervisning i matematik, demografi og energi. Matematik blev koblet sammen med idræt, hvor eleverne sluttede af med at tage en idrætslederuddannelse. 

Som afslutning på årets sidste modul og dermed skoleåret lavede eleverne et kunstprojekt; et mangotræ, der symboliserer elevernes udvikling gennem hele året.

Læs mere fra 2015

Postkost fra Zambia