Ecommerce

Logistik til Enterprise Ecommerce

Automatiser fragt, indkøb og lagerstyring

Logistik til ecommerce

Logistik er alt det der involverer at indkøbe, lagre og fragte varer mellem producenten og slutkunden. Logistik er et område, der har fået stor bevågenhed i de senere år fordi udviklingen både går hurtigt men også peger i flere retninger. I den ene ende findes de grænseløse giganter som Amazon og Alibaba, og i den anden de uafhængige mindre producenter, der sælger direkte til slutkunden i deres egen webshop. Begge muligheder trives i høj grad fordi IT og automatiseringsprocesser gør stadig mere komplekse logistiske scenarier økonomisk mulige.

Kernen i den logistikservice, forbrugeren forventer i dag, er:

Aktuel lagerstatus og gratis fragt i forbindelse med købet

Hurtig fragt og live fragtstatus under forsendelsen

Fleksibel levering og lang returret efter modtagelsen

Der er en række interne funktioner og processer, som kan tilpasses og målrettes for at kunne levere et serviceniveau og en hastighed, der matcher kundens forventninger. Vi giver dig her værktøjerne til at vurdere dine logistikbehov fra flere forskellige perspektiver.

Behov og visionsafdækning

Start din analyse af dine logistikbehov med at beskrive dine nuværende logistiske behov overfor virksomhedens vision. Vurder derefter hvilke behov virksomheden vil stå overfor om få år som påvirker logistikken om jeres forretning. Vurder også hvilke ændringer i markedet du vil være sårbar overfor, så, du kan dække dig bedst muligt af for pludselige forandringer eller nye konkurrenter.

Kunderejser

Når I har afklaret virksomhedens egne ambitioner og behov, så vend analysen om og tag rejsen gennem jeres virksomheds ydelser som kunde. Hvem er jeres kunder? Sælger BtB eller BtC og behandler I de to segmenter forskelligt? Hvor oplever kunden at jeres service er i top og hvor falder den nogle gange igennem? Hvad er kundens livstidsværdi? Hvordan håndterer I returvarer? Hvilke problemer forsøger din virksomhed at løse for kunden?

In eller outsourcing?

Logistik kan være en stor omkostning og derfor vil det altid være en business case værd at beregne hvad der skal leveres af ens egen organisation og hvad det kan betale sig at outsource. For at vurdere niveauet af jeres logistikomkostninger kan det være en god ide at bryde de enkelte elementer af logistikken ned i fragt, lager og indkøb og lave en markedsanalyse med benchmarking mod alternative leverandører som en del af denne vurdering.

Der findes en række ydelser på markedet, som kan løse logistikfunktioner for din virksomhed. Her er et udvalg af dem.

Automatiserede returprocesser

Med dedikerede retursystemer (return materiel authorization (RMA)) kan du sikre at varer, der sendes retur, bliver håndteret efter bestemte standarder og indenfor de tidsfrister, du lover kunden. Med et sådant system bliver det ”logged”, hvis en vare sendes retur fra kunden, og spores derfra igennem dit returhåndterings-setup baseret på et autorisationsnummer eller et serienummer. Dermed får kunden automatisk den nødvendige information om hvor langt returforsendelsen er nået, om returneringen er accepteret og hvornår og hvor meget kunden vil blive refunderet for varen. Ud over kundeserviceelementet, kan du kæde disse data sammen med dine lagerstyringsdata, så lageret holdes opdateret og eventuelle afskrivninger på beskadigede eller defekte varer bogføres.

Lagerhoteller/Showroomhoteller

Outsourcing af lager og pakning til en ekstern leverandør kan frigive plads og mandskab til andre opgaver. Desuden kan du hurtigt etablere et nyt lager i et område, og dermed opnå kortere forsendelsestider og lavere fragtomkostninger til et nyt eller voksende marked.

Læs om Amazons totalløsning

Lagerstyring

Du kan monitorere lagerbeholdninger og holdbarhedsdata eller helt automatisere genopfyldningen af lageret når beholdningen er lav. Det stiller krav til jeres datastruktur og jeres ERP system, men kan til gengæld forkorte lagerbinding og optimere lageromsætningen.

Live datafeeds

Ved at integrere til tredjepartstjenester kan I få datafeeds angående outsourcede ydelser som fragt eller lagerstyring, som kan benyttes til at automatisere processer eller levere mere relevante marketingtiltag overfor kunder.

Click and collect

Kunden kan bestille varen til afhentning fra et drop point efter kundens eget valg. Det betyder at kunden ikke skal være hjemme til levering, men kan hente varen nemt og bekvemt tæt på hjem eller arbejde.

Drop shipping

Drop shipping er en ecommerce løsning uden lagerbeholdning. Når en kunde bestiller en vare sendes den direkte fra en producent til slutkunden, så der ikke sker nogen unødvendig håndtering af varen. Hvis du sælger varer som drop shipping, kan du integrere med dine leverandører og få sikre lagerdata og live priser ud i din ecommerce platform, som kunden kan se. Kundens ordre sendes automatisk direkte videre til din leverandør for pakning og forsendelse uden din involvering. 

Vil du vide mere om hvordan logistikken omkring jeres ecommerce setup kan løses, så tag fat i mig.