Ecommerce

Filtrering og Søgning

Datakvalitet er afgørende

Kortere vej til mål

Med et omfattende produktkatalog er søgefunktionen og filtreringsmulighederne i din e-commerce platform afgørende for kundens vej til produktet. Når du beriger dine produkter med metadata, kan kunden fx hurtigt finde lampen med den helt rigtige diameter, den rigtige fatning og den rigtige farve. Det øger chancerne for, at kunden konverterer på dit site og vender tilbage igen.

Gør det let for kunden

Mange e-commerce platforme kan i dag filtrere produkter ud fra pris, popularitet eller senest tilføjet. Men ved at gøre produktspecifikationerne søgbare og filtrerbare inden for bestemte kategorier, giver du kunden langt stærkere værktøjer til at finde produktet. Kan kunden fx søge på diameteren af en bolt på dit site, eller skal kunden finde en bolt flere niveauer nede i menuen og scrolle igennem hele dit katalog for at finde den rigtige?

Du kan også prioritere dine produktdata, så en søgning på eksempelvis 'iPhone' vil rangere kerneproduktet, dvs. selve telefonen, højere end et iPhone cover.

Gør det let for Google

På samme måde gælder det, at når en kunde søger i Google på et produkt, som findes i dit produktkatalog, får kunden dit specifikke produkt eller produktsiden i sine søgeresultater, hvis også du har givet Google direkte adgang til at søge i dit produktkatalog. Det sker på baggrund af de data, som er tilknyttet de enkelte produkter, og hvordan disse data er strukturerede og kvalitetssikrede.

Søgemaskineoptimering er en vigtig e-commerce disciplin, hvor mindre virksomheder ofte kan overhale de større brands i forhold til online synlighed.

Høj, ensartet datakvalitet

Datakvaliteten er afgørende for, hvor brugbare dine data er for andre funktioner på din e-commerce platform, og med automatisk databerigelse sikrer du, at datakvaliteten er ensartet. Beskriver du fx produktet i fritekst, er der stor risiko for stavefejl og varierende sprogbrug mellem forskellige medarbejdere, og beskriver du produktet i en sammenhængende tekst, er det svært at filtrere og søge i dit produktkatalog, fordi dataen ikke er individuelt kategoriseret.

For kunden betyder en høj ensartet datakvalitet en bedre søgefunktion og flere filtreringsmuligheder på din e-commerce platform. Og for mange online brugere er netop søgning og filtrering altafgørende for, om de overhovedet gider bruge webshoppen. Men omvendt bliver dine søge- og filtreringmuligheder aldrig bedre end dine data.​

Her kan du læse mere om, hvordan du kan automatisere databerigelsen af dit produktkatalog for at sikre en ensartet, god datakvalitet.

Sådan automatiserer du vedligehold af data

Sådan kommer I i gang med metadataindeksering

Det første trin i denne proces er at identificere de relevante brugerrejser, som I ønsker at kunne understøtte med søge- eller filtreringsmuligheder i produktkataloget. Det kan I gøre ved at undersøge hvad brugerne på jeres eksisterende ecommerce platform søger på, eller I kan bruge Google Analytics til at analysere brugerrejser, der ender med køb på de mest solgte produkter. I kan eventuelt sammenligne de konverterende brugerrejser med brugerrrejser, der ender i at kunden hopper af jeres site. Måske finder I at nogle produkter er bedre beskrevet end andre, eller at data ikke er indekseret rigtigt så søgning- og filtrering ikke er muligt for produktets metadata. Grundlæggende skal målet med metadata være at skabe værdi ved at forbedre søgbarhed og filtrering, og øge konvertering på sitet.

Det næste trin at få identificeret hvilke data, I har tilgængelige, hvilket format dataen er gemt i, og hvor dataen bor i jeres interne systemer. Hvis I finder behov i jeres brugerrejseanalyse, som jeres interne data ikke kan understøtte, kan I undersøge om der findes eksterne kilder, der kan levere de data i ønsker.

For at komme videre, har du brug for at kunne sammenkøre data enten i et godt gammeldags excelark eller med en integration mellem jeres ERP- eller PIM-løsninger, hvorfra metadata kan importeres til jeres ecommerce platform og indekseres ud på de parametre kunden skal kunne filtrere på.

Kategorisering og Metadata

Der er uendeligt mange muligheder for at kategorisere og strukturere dine produktdata, og udsnittet herunder er derfor blot til inspiration. Det vigtigste er at det giver mening at kunne filtrere på et givent dataniveau.

Lagerstatus

Varen er på lager
Varen er ikke på lager
Varen er udsolgt fra leverandør

Materialer

Stoffet i tøjet
Læderet i tasken
Træsorten i møblet
Metallet i skruen

Dimension

Diameter
Længde
Form
Vægt

Farve

Gul
Neutrale farver
Metallic
Prikker

Funktion

Indendørs
Udendørs
Vådrum
Fødevaregodkendt

Versionering

Software-version
E-bog eller paperback
Udgivelsesår
Mængden i pakken

Vil du høre mere om Novicells Enterprise E-commerce?

 Du er velkommen til at tage direkte fat i mig.