Ecommerce

Filtrering og Søgning

Datakvalitet er afgørende

Gør det let for kunden

Mange ecommerce-løsninger kan i dag filtrere produkter ud fra pris, popularitet eller senest tilføjet. Men ved at gøre produktspecifikationerne søgbare og filtrerbare inden for bestemte kategorier, giver du kunden langt stærkere værktøjer til at finde produktet. Kan kunden fx søge på diameteren af en lampe på dit site, eller skal kunden finde en lampe flere niveauer nede i menuen og scrolle igennem hele dit katalog for at finde den rigtige?

Det er også muligt at prioritere produktdata i søgeresultater, så en søgning på eksempelvis 'iPhone' vil rangere kerneproduktet, dvs. selve telefonen, højere end et iPhone cover.

Gør det let for Google

Søgemaskineoptimering er en vigtig ecommerce disciplin, hvor mindre virksomheder ofte kan overhale de større brands i forhold til online synlighed. Eksempelvis når en kunde søger i Google på et produkt, som findes i dit produktkatalog og er indekseret korrekt, får kunden den specifikke produktside frem i sine søgeresultater. Google søger dermed direkte i dit produktkatalog.

Høj, ensartet datakvalitet

For kunden betyder en høj ensartet datakvalitet en bedre søgefunktion og flere filtreringsmuligheder på din ecommerce platform. Og for mange online brugere er netop søgning og filtrering altafgørende for, om de overhovedet gider bruge webshoppen. Men omvendt bliver dine søge- og filtreringmuligheder aldrig bedre end dine data.​

Beskrives fx produktet manuelt i fritekst, er der stor risiko for stavefejl og varierende sprogbrug mellem forskellige medarbejdere. Beskriver du produktet i en sammenhængende tekst, kan det være umuligt at filtrere og søge i dit produktkatalog, fordi data ikke er stringent indekseret.

Case: HC-CARGO

HC-CARGO er en reservedelsleverandør og en del af Bosch koncernen.

Reducer friktion

Novicell har bygget en hurtig, avanceret søgefunktion, og præsentationen af søgeresultaterne er skræddersyet efter HC-CARGOs ønsker. Ved at strukturere og indeksere data, og udsætte søgefunktionen for en række brugertests, er søgefunktionen blevet så simpel som muligt at anvende. Der er skabt god UX fordi vi har formået at forbinde IT- og forretningsindsigt i søgefunktionaliteten.

HC-CARGO sælger reservedele til autoværksteder over hele verden. Som specialiseret BtB forhandler har virksomheden et enormt produktkatalog bestående af 30.000 varenumre. Med så stort et produktkatalog er det essentielt med en god søgefunktion, da en menustruktur med samtlige kategorier og produkter hurtigt bliver uoverskuelig. Det er her, man kan nedsætte friktion i kundeoplevelsen ved at gøre søgningen så intuitiv, som muligt.

Don’t make me think

For en simpel søgning kan type-ahead hjælpe kunden. Type-ahead autoudfylder med forslag til søgetermer, mens kunden taster. Det nedsætter eksempelvis muligheden for stavefejl.

Oven i denne funktionalitet findes der yderligere 500.000 OEM numre i produktkataloget. Original Equipment Manufacturer (OEM) numre er produktnumre på originale reservedele. Hvert OEM nummer er indekseret i produktkataloget, så søgeresultatet viser, hvilke reservedele, der kan erstatte OEM nummeret. Samtidig er alle reservedele indekseret så det er muligt at se hvilken bil og hvilken årgang af bilen reservedelen passer i. Det giver en god kundeserviceoplevelse at kunden nemt og med sikkerhed kan finde præcis den reservedel, der kan erstatte en original del.

Fra nummerplade til reservedel

For at føre denne tanke helt til dørs, kan man også søge på sin bils nummerplade. Søgningen giver en oversigt over bilens data, og en oversigt over både reservedele og delreservedel i bilen. Det vil sige, at et opslag på en nummerplade, giver bilens stamdata, og eksempelvis hvilken generator, der sidder i bilen og hvilken bolt, der sidder i den generator. Det giver eksempelvis en værdifuld indsigt, som kan gøre det lettere for BtB-kunden, altså mekanikeren på værkstedet, at vurdere om hele reservedelen skal udskiftes eller om det kan betale sig at skifte en delreservedel.

Læs mere om samarbejdet med HC-CARGO

Kategorisering og Metadata

Der er uendeligt mange muligheder for at kategorisere og strukturere dine produktdata, og udsnittet herunder er derfor blot til inspiration. Det vigtigste er at det giver mening at kunne filtrere på et givent dataniveau.

Lagerstatus

Varen er på lager
Varen er ikke på lager
Varen er udsolgt fra leverandør

Materialer

Stoffet i tøjet
Læderet i tasken
Træsorten i møblet
Metallet i skruen

Dimension

Diameter
Længde
Form
Vægt

Farve

Gul
Neutrale farver
Metallic
Prikker

Funktion

Indendørs
Udendørs
Vådrum
Fødevaregodkendt

Versionering

Software-version
E-bog eller paperback
Udgivelsesår
Mængden i pakken

Vil du høre mere om ecommerce?

 Du er velkommen til at tage direkte fat i mig.