Ecommerce

Betaling og betalingsflow

Lukker aftalen

Betalingssituationen er det øjeblik hvor kunden skifter fra at være en besøgende på din platform til at være en betalende kunde i din virksomhed. Det er en tillidssituation, hvor kunden ikke blot afgiver sine betalingsoplysninger, men tilmed en række personoplysninger, for at blive oprettet i din e-commerce platform for at lukke aftalen mellem jer. Det kræver at din platform leder kunden gennem et veldesignet, brugervenligt betalingsflow, som skaber et sikkert rum, hvor kunden kan afgive følsomme oplysninger med ro i maven.

Åbner relationen

Men et betalingsflow skal også være dynamisk og være i stand til at genkende kunden, så oplysninger ikke skal genindtastes ved gentagne køb på din e-commerce platform. Det kræver at din platform genkender kunden ud fra nogle få definerede oplysninger, så flowet fra shop til betaling kan kortes ned og gøres så relevant og kort som overhovedet muligt. Dette opnår du ved at levere en personaliseret service til dine kunder.

Læs mere om personalisering

Giver adgang til kunden

Et veldesignet betalingsflow giver kunden de rigtige betalingsmuligheder, og indsamler samtidig alle de data om kunden, som gør dig i stand til at sende produktet til kunden, til at opkræve betaling for produktet, til at markedsføre mod kunden fremadrettet, og til at løse andre specifikke relationer mellem dig om kunden. Denne indsamling skal naturligvis ske på brugervenlig vis, så kunden ikke føler sig presset eller kommer i tvivl om hvad deres oplysninger kan blive brugt til. Du skal derfor have tænkt dit betalingsflow godt igennem for kun at samle relevante informationer ind, som har en funktion i et brugsscenarie fremadrettet, og som også lever op til lovgivningen om håndtering af personoplysninger.

Hent vores white paper om Persondataforordningen

Services omkring betalingssituationen

Selve afregningen kan ske på en række forskellige måder. Det kan være en enkelt kreditkortbetaling for et enkeltstående salg, gentagne betalinger for abonnementsordninger, betaling via mobilepay, eller en afbetalingsordning, der deler kundens betalinger ud over en række afdrag. Uanset hvordan du vælger at lade kunden betale, skal det selvfølgelig afspejle kunderelationen. Hvis du er en stor B2B-virksomhed, er mobilepay ikke den oplagte løsning. Det handler således om at skabe relevans i de services du tilbyder kunden både angående betalingsløsningen, men ligeså vigtigt er det, at du kan tilbyde en række ydelser i forbindelse med betalingen.

Her et par eksempler på services, som du kan arbejde med som en del af et velfungerende betalingsflow.

Forsikringsydelser i opsalg

Forsikringsydelser er oplagte at tilknytte en række produkter af en vis værdi. Ydelsen spiller på en blanding af frygt og tryghed, og giver kunden en serviceydelse, som hverken kræver produktion eller forsendelse.

Adfærdsregulerende gebyrer

Kundens valg kan i en række tilfælde påvirkes ved at beskrive dem på en bestemt måde eller gebyrsætte dem så valget er lettere at træffe for kunden. Det kan være fragtomkostningerne bliver favorable for din virksomhed med en bestemt udbyder i et bestemt område, og du derfor vil promovere den mulighed, når kunden skal vælge fragtmulighed. Du kan også favorisere betalingskort ved at gebyrsætte dem forskelligt. Det kan for eksempel være, at du ønsker pengene betalt med det samme og derfor gebyrsætter mastercard højere end dankort, da dankort kan trækkes ved forsendelse, mens mastercard først kan trækkes måneden efter.

Fraud detection og identitetstyveri

Svindlere er uundgåelige, uanset hvordan du driver forretning, men du har en lang række muligheder for at minimere din sårbarhed med en række værktøjer der sporer forsøg på svindel og adfærd, der ligner. Mulighederne er mange, og nogle er manuelle og andre er automatiserede processer. Eksempelvis kan dit system, holde en ordre tilbage til manuel godkendelse hvis bestemte varer, eller varer over en vis værdi er en del af ordren. Det kan være særligt dyre ure, eller Iphones, som er letomsættelige, eller hvis du modtager flere identiske ordrer, som kunne være forsøg på svindel.

I den mere automatiserede ende af skalaen kan du ved at anvende artificial intelligence og advanced analytics lære din e-commerce platform at genkende mistænkelig adfærd baseret på forsendelsesadresse, personoplysninger eller misbrugte kreditkort, og holde disse ordrer tilbage og lade en medarbejder tage sig af dem.

Vil du høre mere om commerce?

 Du er velkommen til at tage direkte fat i mig.