Trends og tendenser inden for B2B Ecommerce

B2B Ecommerce

Hent Novicells ecommerce rapport spækket med indsigter fra B2B verdenen

B2B ecommerce revolutionen er i fuld gang. Igennem en årrække har forbrugermarkedet stjålet billedet fra virksomheder, der handler med andre virksomheder. Men udviklingen indenfor B2C ecommerce og pionererne inden for B2B segmentet har vist det enorme vækstpotentiale, der skabes for B2B virksomheder, som sælger online.

Desuden er kunderne så fortrolige med online handel fra deres privatforbrug, at de også i deres arbejdsliv foretrækker at handle online på samme friktionsløse vilkår, som når de køber rejser, tøj og elektronik til sig selv.

Det betyder imidlertid, at kunderne sammenligner B2B kundeoplevelsen ikke bare med dine konkurrenter i B2B segmentet, men også med B2C segmentet. For en B2B forretning er det således essentielt at tænke som en B2C forretning og tage det perspektiv for at udvikle virksomhedens distributionskanaler og forretningsmodeller.

 

Hent Novicells rapport om B2B Ecommerce

Rapporten indeholder 3 sektioner:

  1. What are the Market trends?
    1. The impact of Amazon
    2. The impact of Alibaba
    3. Why are marketplaces winning in the B2B market?
    4. How is this relatable to you?
  2. What are the Customer Pains in B2B Ecommerce?
    1. Lack of Price Transparency
    2. Poor ”Ease of doing business”
    3. What about Self-Service?
    4. Drowned in Irrelevant Content
  3. What are the Business Pains and Gains of engaging in B2B Ecommerce?
    1. Handling cost per order
    2. Limited Data Insight
    3. The effect on Online Marketing
    4. Increase Conversion Rate
    5. Gain Mobile Leads
    6. Gain Data Control

Hent rapporten her 

Uddrag af insights fra rapportens afsnit om

markedstrends inden for B2B Ecommerce

B2B Ecommerce landskabet

Online handel er nået langt videre end blot en webshop. En moderne ecommerce platform kan selvfølgelig håndtere webshop funktionalitet med produktdata, kurv og check-out-flow, men for seriøse ecommerce spillere er commerce-arkitekturen hele infrastrukturen og forretningslogikken i virksomheden, dvs et ecommerce-setup, der består af en datamotor og dataflows mellem en række uafhængige systemer, der behandler data dedikeret til produktinformation (PIM), digitale assets (DAM), fragt og logistikstyring, betalingsløsninger, prissætning, personalisering og segmentering, websiteindhold (CMS), kundeservice og så videre. Alt sammen for at din forretning kan være åben 24 timer i døgnet for kunder i hele verden.

Læs mere om ecommerce

Marketplaces: Amazon, Alibaba, Ebay og branchespecialisterne

Men udover en webshop er ecommerce også et eksternt platformsspil. Giganter som Amazon, Alibaba og Ebay er blevet en del af de strategiske overvejelser, man som B2B virksomhed skal tage stilling til, når man kaster sig ud i digital handel, hvad enten det begrænser sig til Danmark eller strækker sig ud over landets grænser. Marketplaces kalder vi dem. Det er platforme hvor dine varer kan markedsføres og sælges. Endog med mulighed for at lade hele ordrehåndteringen ske med platformenes egen infrastruktur - og uden at du skal opbygge et internationalt distributionsnetværk for at betjene kunder på nye markeder.

Men vær opmærksom på, at du afgiver dine salgsdata til en potentiel konkurrent.

Læs mere om Marketplaces

Selvbetjening er mersalg

Selvbetjening lyder som en spareøvelse, som går ud over kundetilfredsheden. Men faktum er at 86% af BtB kunder foretrækker at kunne aflevere ordre selv frem for at tale med en sælger. Ser man på håndteringsomkostningerne pr kanal, er der heller ingen tvivl om, at ecommerce og selvbetjeningsfunktioner er en sikker vinder.

Mail: 33$

Telefon: 10$

Ecommerce: 1$

Automatiserede forretningsprocesser

Ecommerce er i sig selv ikke en vindersag. Selvom omkostningsoverblikket ovenfor viser, at det kan koste ned til $1 pr ecommerce ordre, så viser differentierede beregninger, at det dækker over et stort spænd og afhænger af ecommerce modenhed i organisationerne. Særligt virksomheder, der ikke strømliner deres forretningsprocesser efter online-kanalen, mister den konkurrencemæssige fordel til ineffektive forretningsgange og manuelle processer og koster op mod $22 pr ecommerce-ordre.

Der er mange penge at hente med effektive og automatiserede forretningsprocesser.

Hent Novicells ecommerce rapport spækket med indsigter fra B2B verdenen

Novicell har lavet en rapport om ecommerce markedstrends og strategiske prioriteter indenfor ehandel for B2B segmentet.

Toke Lund, Novicells Internationale Ecommerce Direktør, har skrevet rapporten.

Klik på linket og vi sender dig rapportens 3 sektioner med 3 dages mellemrum. 

 

Læs rapporten her

Har du brug for rådgivning om B2B Ecommerce, så tag kontakt til mig.