Ecommerce

Automatiseret Databerigelse

Spar tid og hjælp dine kunder

De relevante data

Dine varer og serviceydelser er mere attraktive for dine kunder, hvis du pakker dem ind i de rigtige data. Det kan være forskellen mellem blot at præsentere et varenummer på en købsside eller et fuldt produkt med billeder, relevante specifikationer, live lager- og ordrestatus og automatiseret korrekt prissætning. På den måde kommer kunden tættere på dit produkt - også online.

Den gode kundeoplevelse

Når du automatisk beriger dine produkter med relevant data, kan du let oprette og importere nye produkter i din e-commerce platform - uden manuelt at importere og sammenkæde alle metadata til hvert enkelt produkt. Dermed præsenterer din virksomhed et gennemskueligt og velbeskrevet produktkatalog, så dine kunder hurtigt finder den information, de søger. Og forhåbentlig konverterer på dit site frem for konkurrentens.

Sådan kommer I i gang med databerigelse

Det første trin i denne proces er at identificere de relevante brugerrejser, som I ønsker at kunne understøtte med databerigelse af produktkataloget. Det kan I gøre ved at undersøge hvad brugerne på jeres eksisterende ecommerce platform søger på, eller bruge Google Analytics til at analysere brugerrejser, der ender med køb på de mest solgte produkter. I kan eventuelt sammenligne de konverterende brugerrejser med brugerrrejser, der ender i at kunden hopper af jeres site. Måske finder I at nogle produkter er bedre beskrevet end andre? Grundlæggende skal målet med databerigelse være at skabe værdi ved at forbedre søgbarhed og filtrering, og øge konvertering på sitet.

Det næste trin at få identificeret hvilke data, I har tilgængelige, hvilket format dataen er gemt i, og hvor dataen bor i jeres interne systemer. Hvis I finder behov i jeres brugerrejseanalyse, som jeres interne data ikke kan understøtte, kan I undersøge om der findes eksterne kilder, der kan levere de data i ønsker.

For at komme videre, har du brug for at kunne sammenkøre data enten i et godt gammeldags excelark eller med en integration mellem jeres ERP- eller PIM-løsninger, hvorfra data kan importeres til jeres ecommerce platform.

Datakilder

Valutakurser kan trækkes fra ekstern leverandør.

Fragtomkostninger og estimeret transporttid kan trækkes fra ekstern fragtleverandør.

Varenummer, priser, lager- og ordrestatus kan trækkes fra dit ERP system.

Specifikationer og produktbilleder kan trækkes fra producentens PIM eller en ekstern udbyder

Sprogversionering af specifikationer kan hentes fra producentens PIM.

Automatisér produktoprettelsen

Med et stort produktkatalog er opgaven med at oprette og vedligeholde produkter tidskrævende og næsten umulig, medmindre du har en automatiseret proces, som trækker data af høj kvalitet og kobler til de rigtige produkter, når det importeres i din e-commerce platform. En høj ensartet datakvalitet betyder også, at du kan gøre søgefunktion og filtreringsmuligheder på sitet langt bedre, så dine kunder finder lige præcis det produkt, de ønsker ud.

Databerigelsen bliver dog aldrig bedre end datakvaliteten i de systemer, de stammer fra. Det kan du læse mere om her:

Sådan sikrer du optimal filtrering og søgning

Du kan berige din e-commerce platform med meget andet end produktdata

Kundeoplysninger kan trækkes fra CRM, ERP eller andet forretningssystem for hurtigt tjek-ud.

Segmenter til personalisering kan trækkes fra eksterne databaser.

Kundens tidligere køb fra CRM, ERP eller et dedikeret recommendation system for at generere merkøbsoptioner.

Vil du vide mere om automatiseret databerigelse?

 Du er velkommen til at tage direkte fat i mig.