Værdiskabende marketingledelse - Fra cost center til value driver

Der findes mange discipliner indenfor marketing. Lige fra at være med til at skabe et behov, lette adgangen til websitet via søgemaskinerne til User Experience (UX) og support samt loyalitet. Den samlede sum af disse bedrifter skal gerne være værdiskabende og ikke blot en endeløs række af omkostninger. Men hvordan måles effekten, og hvordan oversættes marketingindsatser for topledelsen?

Marketing er essentielt set, særligt for B2B virksomheder, olien, der skal få brugerne til at bevæge sig glidende let hen mod at blive et lead for herefter at blive en loyal kunde, der køber igen og igen. Jo bedre marketing er til at styre denne proces, desto mere værdi skaber afdelingen altså for virksomheden. 

Hvis marketing kun kan fremvise uforståelige marketing metrics, som besøg på website, clicks, click-through rates og en masse associerede mellemregninger, der ikke kan oversættes til andre dele af værdikæden, så kan det være svært at få opbakning fra ledelsen. Det kan derfor bl.a. være udfordrende at få opbakning til at afprøve nye teknologier, øge indsatserne på områder, der skaber gode resultater, investere tid og ressourcer i automatisering af processer samt bruge penge på nye medarbejdere. 

For at kunne blive bedre som ”marketer” skal man derfor blive bedre til at konkretisere komplicerede metrics og gøre dem relevante for den samlede virksomhed.

Formår du at sætte de rigtige ord på marketingindsatserne?

Hvad er gode målepunkter for marketing i en B2B sammenhæng?

Hvordan indsamles relevant data for at vise værdien af marketing?

Hvordan udvikles marketings rolle som value driver frem for cost center i dialog med topledelsen?

Lyder ovenstående som et område, hvor du og dine kollegaer kunne blive endnu skarpere? Novicell holder webinar om emnet d. 7. april fra 13.00-14.00. 

Her vil Philip Sander Nielsen, Director Digital Marketing & Strategy, bl.a. dykke ned i, hvordan marketingindsatser kan måles, og hvordan det kan oversættes for topledelsen i din virksomhed.

Jeg vil med!

Vil du vide mere eller præsenteres for vores cases på området?

Du er mere end velkommen til at kontakte mig.