Hvorfor er SEO, også kaldet søgemaskineoptimering, vigtigt i forhold til Google?
SEO handler om at få brugerne, fra Google, til at finde frem til din hjemmeside.
De bruger som oftest Google eller en anden søgemaskine som har indekseret din hjemmesideside. De ord, som de bruger til at søge efter indhold med, må du forholde dig til - ellers finder brugerne aldrig frem til netop den side på dine websites med artikler, produkter og andet værdifuldt indhold.
Indholdsbaseret SEO (Search Engine Optimization, SEO) går ud på at optimere din side og koden på siderne med de søgeord, som din hjemmeside bedst kan/bør findes på i Google.
Søgemaskineoptimering gør altså din rangering i Google eller andre søgemaskiner bedre, og skaffer dine hjemmesider flere leads og trafik.
Når vi taler om SEO, opererer vi med 4 grundlæggende optimerings områder:
- Søgeordsanalyse - Viden om dine kunders behov og interesser implementeres på din side
- Content & On-Page SEO - Viser Google at vi forstår deres brugeres søgninger med det rigtige indhold
- Teknisk SEO - At vi naturligvis ikke lægger hindringer i vejen for Google
- Linkbuilding - Hvordan du får links fra andre relevante hjemmesider
On-Page SEO
On-Page SEO handler om at optimere de elementer på dit website, som Google tager med i deres rangering af et givent søgeresultat.
Disse elementer kan blandt andet være titler/beskrivelser, H-tags (overskrifter), selve indholdet, interne links og eventuelle billede tekster.
Særligt produktionen af kvalitetsindhold/tekster er afgørende for virksomhedens succes med SEO i det lange løb – og dér hvor virksomheden selv virkelig kan gøre en forskel. Så det er vigtigt at afsætte ressourcer til det - hvis ikke ressourcerne er til det kan vi også hjælpe her.
Søgeordsanalyse
Her handler det om at finde de ord som folk søger på i forhold til ens forretning. Her bliver man ofte overrasket over hvilke ord folk anvender til at finde en online. Ingen ord er vigtigere end andre hos os, hvis det kan føre til øget organisk trafik for kunden.
Teknisk SEO
Endnu et vigtigt element i dine siders rangering. Simpelt går det ud på, at hvis din hjemmeside performer 100%, så vil det give brugeren den bedste oplevelse. Netop oplevelsen er det der vægter allermest - Google's motto lyder, at vise brugeren der søger i deres maskine det bedste resultat.
Elementer kan blandt andet være her:
- Redirects
- HTTP statuskoder
- Duplicate content
- PageSpeed & Load tid
- Robots.txt
- .. og meget mere
Hos Novicell findes en såkaldt teknisk analyse, hvor vi gennemgår et givent site fra top til bund for tekniske mangler.
Links - også kaldet Linkbuilding
Går ud på at skaffe links fra andre hjemmesider til din egen. Links fra andre sider udgør X-værdi. Når man i søgemaskinernes øjne linker fra et site til et andet, udviser det en hvis form for troværdighed og man giver en anbefaling videre.
Links fås fx. af dine leverandører, bloggere eller andre relevante sider i forhold til din hjemmeside. Det kan også være du har en god(eller dårlig) historie, at fortælle hvorpå du kan lave Content-marketing.
Linkbulding kan angribes på mange måder. Man kan eks. vis fokusere på at skrive long-form indhold for at forbedre din synlighed i Google, eller man kan række ud til relevante og gode linkpartnere som kan se en værdi i at linke til dine hjemmesider.