Online Annoncering

Google Shopping

 

Google Shopping er et must for dig, der driver en webshop. Hos Novicell er vi Google Premier Partner 2022, hvilket betyder at vi er et af de top-3% bedste Google Ads bureauer i Danmark.
Vi har over 10 års erfaring med Google Ads og har et indgående kendskab til opsætning, drift og optimering af Google Shopping-kampagner og annoncer. 

Vi hjælper vores kunder med den nødvendige opsætning, løbende optimering og måling af resultaterne fra Google Ads, så du er sikker på du får det rette udbytte af din annoncering. 

Er du interesseret i at øge omsætningen på din webshop? Så står vi klar til at hjælpe dig med din Google Shopping-annoncering. 

Kontakt en Google Ads specialist 

Hvad er Google Shopping? 

Google Shopping er en ekstremt effektiv annonceringsform for webshops, da det giver dig mulighed for at vise produktbilleder og priser til dine kunder direkte i søgeresultatet.  

Kampagnerne i Google Shopping bruger data fra din webshop til at udforme Shopping-annoncerne (også kaldes Product Listing Ads eller PLA), bl.a. med produkttitler, beskrivelser, informationer om lagerstatus, størrelse, fragtomkostninger, udsalgspris, stregkodenumre (GTIN) m.m.  

Google bruger disse produktinformationer (samt budgivningen og machine learning) til at afgøre om dit produkt skal vises på en given søgning. Modsat søgeannoncer vises Google Shopping annoncerne ikke på baggrund af søgeord opsat i Google Ads, men ud fra oplysningerne i dit ”produktfeed” fra Google Merchant Center. Det stiller derfor helt andre krav til optimering af annoncerne.  

Derfor er det utroligt vigtigt at webshoppen og selve produkterne er optimeret for at få den bedste oplevelse og performance med Google Shopping.  

Google Shopping kampagner kan dog indeholde negative søgeord, hvorved man kan indtaste søgetermer, man ikke ønsker sine produkter findes på. 

Udover at blive vist i selve søgeresultatet, bliver Shopping-annoncer også vist i fanen ”Shopping” på Googles søgemaskine. Dit produkt kan blive vist sammen med mange andre produkter fra andre forhandlere, der sælger det samme eller noget lignende det produkt, som du sælger. Derfor er det vigtigt at skille sig ud på en attraktiv måde, som gør at folk køber hos dig, og ikke en konkurrent. Det kan du bl.a. gøre ved at optimere dine titler, beskrivelser og produktbilleder, og/eller ved at være konkurrencedygtig på priserne. 

Google Shopping annoncer kan desuden indgå i annoncering på andre kanaler, bl.a. bannerannoncer (Display) og videoannoncer, hvor produkterne bliver vist som et slags “overlay” på annoncerne. 

 

Hvad kræver Google Shopping? 

Google Shopping kampagner oprettes inde i Google Ads, men kræver en del tilkoblinger for at fungere. Først og fremmest kræver det at din webshop kan udgive et brugbart produktfeed med de rette informationer om dine produkter. Dernæst skal der oprettes en konto på Google Merchant Center, som fungerer som bindeled mellem din webshop og dine Google Shopping-kampagner. 

Google Merchant Center er en form for varelager for dine webshop-produkter. Her kan du bl.a. se om de rette informationer bliver indsendt i produktfeedet, om der er fejl i produktfeedet eller om der er mange afviste produkter. Derefter kan du løbende optimere på dit produktfeed og sørge for, at det er de rette informationer, der bliver sendt med videre til Google Ads. 

Google Shopping kræver desuden at din webshop har implementeret et SSL-certifikat. Dvs. dit website kører https i stedet for http, altså ”sikker forbindelse”. 

Sådan fungerer Google Shopping 

Gennem produktfeedet, som uploades til Google Merchant Center, hentes produkter ind til Shopping-annoncer, som administreres i Google Ads. Google Shopping feedet kan enten være en statisk fil, som opdateres manuelt, leveres via et værktøj som eksempelvis DataFeedWatch eller et XML-feed med automatisk træk fra din shop. 

Heldigvis udsender de fleste større webshopsystemer et XML-feed, som automatisk opdateres med produktinformationerne fra din webshop, så man ikke manuelt skal uploade nye filer til Merchant Center hele tiden. Google Merchant Center kan desuden indstilles til at indhente produktfeedet på daglig eller ugentlig basis, så man sikrer sig at man altid har det opdaterede varelager til brug i sine Google Shopping-annoncer.  

I Google Ads kan du oprette Shopping-kampagner, hvor du kan gruppere og sætte manuelle bud på produkterne samt vurdere effekten af kampagnerne - helt som du er vant til med andre kampagnetyper i Google Ads. Denne tilgang er typisk meget tidskrævende, men det giver dig fuld kontrol over din annoncering og budgivningen på dine produkter. 

Den mere moderne tilgang vil dog være at oprette den Shopping-kampagnetype, der hedder Smart Shopping, som snart konverterer til det nye format, Performance Max.  

I Performance Max bruger Google Ads sin maskinlæring og automation til at kombinere det klassiske Google Shopping-format med Display-annoncer, YouTube-annoncer, søgeannoncer m.fl. til at opnå maksimal effektivitet af din kampagne. Performance Max bruger bl.a. automatisk budgivning (Smart Bidding) og signaler fra dine indtastede målgrupper til at ramme de rigtige brugere.

 

Google Shopping - en altafgørende platform for Proshops succes

Google shopping har været en stærk medvirkende faktor til Proshops flotte resultater igennem de seneste år. Strategien vi har udarbejdet for dem har skabt flotte resultater nationalt så vel som internationalt. 

Læs hele casen

 

Hvad får jeg ud af at bruge Google Shopping? 

Google Shopping kan være medvirkende til et stort udbytte på bundlinjen. Google Shopping-kampagner er ofte den kampagnetype i Google Ads, der giver den største konverteringsværdi for webshops. 

Resultaterne taler for sig selv for 5 af vores større kunder, som bruger Google Shopping annoncer: 

290%

Stigning af Konverteringrate

55%

Stigning i transaktioner 

31%

Højere omsætning

Vi er derfor ikke i tvivl. Har du en webshop, bør du opsætte Google Shopping kampagner.  
Gennem arbejdet med en række store danske og udenlandske webshops har vi erfaret, at Google Shopping-annoncerne ofte har en højere ROI og klikrate for produkter end søgeannoncer. Det skyldes ikke mindst muligheden for at annoncere direkte på produkter med billede, pris og produktinformation.  

Andre fordele ved Google Shopping: 

  • Målrettet annoncering på alle dine produkter 
  • Trafik fra brugere, der er i markedet for de produkter, du sælger 
  • Automatisk produktfeed med up-to-date produktinformationer 
  • Høj konverteringsrate blandt andet pga. den visuelle præsentation 
  • Ram din målgruppe flere steder i salgstragten 
  • Mulighed for at opprioritere sæsonkampagner 
  • Byd op på relevante segmenter baseret på deres tidligere adfærd (RLSA) 
  • Mulighed for at sammenligne performance ift. konkurrenterne i budauktionerne 

Har du allerede en Google Shopping kampagne eller kunne du tænke dig at komme i gang? 

Novicells online marketing konsulenter er Google Shopping Ads-certificerede, som er din garanti for kompetent rådgivning. Derudover er vi Google Premier Partner 2022, hvilket gør os til et af de top-3% bedste Google Ads-bureauer. Vi har løbende sparring med Google, så vi altid er på forkant med nye muligheder i Google Ads, der kan give vores kunder de bedste resultater. 

Vil du i gang med Google Shopping, så tøv ikke med at række ud til os. Vi hjælper dig i gang med opsætning af Google Merchant Center, produktfeeds, Shopping-kampagner samt løbende optimering af annoncerne for størst muligt udbytte.

Kontakt os via formularen herunder og få en snak om dine Google Shopping muligheder

PERFORMANCE ANALYSE

Gratis analyse af jeres digitale marketing indsatser

Få en 100% gratis og uforpligtende analyse af jeres nuværende marketing indsatser udarbejdet af nogle af landets skarpeste digital marketing specialister.

Analyse af jeres nuværende marketing-setup herunder:

  • Kortlægning af jeres kanalmix og performance
  • Kortlægning af jeres kampagnesetup (udvalgt kanal)
  • Identificering af udfordringer og muligheder – og konkrete forslag til optimering
  •  Anbefalet niveau og allokering af marketingbudget på tværs af kanaler
  •  Gennemgang og sparring med Novicells Performance specialister 

Kontakt os via knapperne herunder og få en snak om dine Google Shopping muligheder