Google Ads

Vær synlig i verdens største søgemaskine 

Vil du have mere kvalitetstrafik til dit website? Så kommer du ikke uden om Google Ads

Hvert sekund foretages der over 90.000 søgninger på Google, hvilket svarer til 3,9 milliarder søgninger om dagen med ca. 35% som er produktsøgninger. 

Er det et sted du kunne tænke dig at komme ind på og eksponere dine ydelser og produkter? 

Hos Novicell er vi Google Premier Partner 2022, hvilket betyder vi er et af de top-3% bedste Google Ads bureauer i Danmark. Vi har mange års erfaring med Google Ads annoncering for større og mindre virksomheder inden for mange forskellige brancher og i mange lande. 

Google Ads er en af de mest omkostningseffektive måder at annoncere på og en relevant marketingkanal for hovedparten af de virksomheder, der vil noget seriøst med deres online marketing. Ofte er Google Ads et af de første steder, man starter. 

Kontakt en Google Ads specialist 

                                                                  

 Google Ads hos Novicell 

 

Novicell er et officielt Google Premier Partner-bureau, og vores konsulenter har en lang række certificeringer inden for Google Ads, bl.a. Search, Display, Video, Shopping og Apps. 

 Novicell har arbejdet med Google Ads annoncering i over 10 år, og kunderne varierer i brancher og størrelser: 

  • Fra små, lokale startups til ecommerce-mastodonter med milliardomsætning på tværs af flere lande. 
  • Fra store B2B-koncerner, der vil have stor volumen af salgs-leads, til mindre B2C-webshops med stringent fokus på deres dag-til-dag salg og ROI. 

Hvordan arbejder vi med Google Ads? 

Selvom vi har et stærkt samarbejde med Google, er vores klare førsteprioritet at skabe værdi for vores kunder. Vi tager heller ingen andel af det forbrug, som vores kunder bruger på Google Ads, men fokuserer helt og aldeles på, hvad der giver den bedste return-on-investment for kunden.  

Som kunde hos Novicell, tager vi udgangspunkt dine behov og stræber for at sammensætte den bedste unikke løsning. Af og til vil Google Ads ikke være den rigtige løsning for en virksomhed, hvorfor vi anbefaler andre kanaler. 

Vi arbejder tæt sammen med vores kunder. Først bliver vi enige med kunden om hvilke mål, der er med annonceringen. Er det nye leads? Mere trafik? Flere salg? Vi opsætter de rette konverteringsmål for Google Ads-annonceringen, således at vi arbejder ud fra de mål, der giver mest værdi for jer. 

Herefter analyserer vi, hvilke potentielle søgeord og målgrupper, der er i "markedet". Dette kombineres med hvor stor en søgevolumen, der er på de forskellige søgeord, hvad der forventes i klikpriser, og hvordan konkurrencen er. Vi sørger for målrettet at finde frem til de søgeord og målgrupper, der skaber værdi for vores kunder, og fravælger også de muligheder, der ikke skaber værdi. 

Vi arbejder ud fra Googles best practices. Vi grupperer kampagner efter forretnings- og produktområder og optimerer løbende ud fra hvilke annoncer/søgeord, der fungerer/ikke fungerer. Vi holder altid fokus på ROI og pris pr. konvertering for annonceringen. 

PERFORMANCE ANALYSE

Gratis analyse af jeres digitale marketing indsatser

Få en 100% gratis og uforpligtende analyse af jeres nuværende marketing indsatser udarbejdet af nogle af landets skarpeste digital marketing specialister.

Analyse af jeres nuværende marketing-setup herunder:

  • Kortlægning af jeres kanalmix og performance
  • Kortlægning af jeres kampagnesetup (udvalgt kanal)
  • Identificering af udfordringer og muligheder – og konkrete forslag til optimering
  •  Anbefalet niveau og allokering af marketingbudget på tværs af kanaler
  •  Gennemgang og sparring med Novicells Performance specialister 

Proshop

Online markedsføring bærer frugt

Fokus på Google Ads, Google Shopping-annoncering og dynamisk remarketing giver tydelige resultater. Her sammenlignes første halvår 2018 (inkl. Black Friday og julehandlen) med samme periode året før.

114%

Stigning i Return on Ad Spent (ROAS)

33%

Fald i klikpris (CPC)

117%

Stigning i online omsætning

160%

Stigning i fortjeneste fra Google Ads

Google Ads skabte resultater hos Proshop 

Som led I en større cross-channel strategi for Proshop, dannede annoncering vha. Google Ads afgørende resultater for den overordnede strategi. 

Læs mere om casen her

Hvad er Google Ads?  

Google Ads, tidligere Google AdWords, er Googles online annonceringsplatform og er i sin grundform annoncering på verdens største søgemaskine. Google Ads giver annoncørerne næsten ubegrænsede muligheder for at nå ud til sine målgrupper inden for et givent budget og vise de rette annoncer til de rette brugere på forskellige netværk, såsom Søgenetværk, Display, videoer på YouTube, Shopping, Gmail, Maps, Discover og apps fra Google Play Store. 

Google søgeannoncer 

Kernen i Google Ads er søgeannoncering, hvor du placerer dine annoncer blandt Googles organiske søgeresultater – i toppen eller bunden. Du bestemmer selv de søgeord og annoncetekster, du vil findes på, og hvor mange penge du vil bruge. 

Som navnet antyder, er søgeannoncer tekstannoncer, der bliver vist, når der foretages en aktiv søgning af brugeren. Det kan være søgninger på bestemte produkter, som du har i dit sortiment eller søgninger på en bestemt ydelse, du tilbyder. Derudover kan man ramme et stort publikum, da de fleste brugere benytter Googles søgemaskine til søgninger. Hos Novicell mener vi, at det er helt essentielt at man som minimum benytter Google Søgenetværk, hvis man vil være seriøs med sin Google Ads annoncering, da man kan ramme potentielle købere på tværs af hele salgstragten. 

Google Shopping 

Med Google Shopping kan du ramme brugere, der har udset sig et bestemt produkt eller en bestemt produkttype. Shopping-annoncer er produktannoncer, der vises sammen med søgeresultaterne på Googles søgemaskine og i fanen ”Shopping”. Google Shopping bruges af webshops, der ønsker at sælge varer online og bruger det indsendte produktdata, via et produktfeed fra webshoppen, til at udarbejde Shopping-annoncerne. Kvaliteten af de data og billeder, der sendes videre til Google Shopping, har stor betydning for hvor ”pæne” Shopping-annoncerne kommer til at se ud – og deraf hvor god din Shopping-performance bliver. Det er derfor vigtigt at man har optimeret sit produktfeed og sin webshop med de rette produktdata og billeder. Google Shopping kræver brug af Google Merchant Center, som holder overblik over webshoppens varelager via produktfeedet. 

Shopping-annoncer kan udvide sig til også at blive vist på displaynetværket og YouTube via bl.a. Smart Shopping, YouTube shopping ads og Performance Max. 

Læs mere om Google Shopping her 

Google Display annoncer 

Bevæger vi os mere over i push-markedsføring, finder vi Google Ads Display annoncering. Displayannoncer er typisk bannerannoncer, som du finder rundt på diverse hjemmesider på internettet. De findes i et hav af størrelser og formater, som kan tilpasse sig forskellige enheder og medier, og bruges typisk til at skabe blikfang og kendskab til et brand eller produkt.  

Med Google Ads displayannoncer har du gode muligheder for at ramme de rette målgrupper, bl.a. demografiske data, brede interessesegmenter, købere i markedet, remarketing til brugere, der har forladt kurven eller dine egne definerede målgrupper. Derudover kan du vælge hvilke hjemmesider dine displayannoncer skal vises på, eller ikke skal vises på. Hvis du virksomhed har et nyt produkt eller ydelser i gerne vil vise til potentielle kunder, så er Google Display et fremragende værktøj til at få eksponeringer. 

Læs mere om Google Display annoncering her

YouTube annoncering

YouTube-annoncer er videoannoncer, der vises på YouTube og hos Googles videopartnere. Typisk bliver annoncerne vist i forbindelse med afspilningen af en video, enten før eller imens videoen er i gang. Dette kaldes også en in-stream annonce. Derudover kan YouTube-annoncer blive vist blandt andre videoer i et YouTube afspilningsfeed, i søgeresultaterne på YouTube eller på startsiden. 

YouTube annoncer benyttes primært i toppen af tragten, men kan også være brugbare længere nede, da man bl.a. kan lave videoannoncer, der opfordrer brugeren til at foretage en handling eller videoannoncer, der inkorporerer Google Shopping.  

Ligesom med Display, er der mange muligheder for at ramme sine ønskede målgrupper, og man kan endda gå målrettet efter at få vist sine annoncer i specifikke YouTube-kanaler og videoer.

Læs om Youtube-annoncering her

App annoncering 

Har du lanceret en ny mobilapp, som du ønsker at flere brugere i din målgruppe installerer? Eller ønsker du at re-engagere eksisterende brugere af din mobilapp? Så burde du overveje at benytte app-annoncering i Google Ads.  

Med app-annoncer i Google Ads kan du nå ud til brugere på tværs af bl.a. Google Play Store, Google søgenetværket, Display og YouTube. Annoncerne vises bl.a. i søgeresultaterne på Googles søgemaskine og i Google Play Store, i andre apps, i Gmail og ved relevant indhold på YouTube. 

Oftest vil annoncerne lede videre til appens Google Play-side, hvis man ønsker at brugerne skal installere appen. Det er derfor meget afgørende for at man optimerer sin Google Play-side med alt relevant information vedrørende appen.  

Oprettelsen af selve annoncerne står Google selv for. Du skal blot fodre app-kampagnen med forskellige aktiver, såsom tekster, billeder og videoer. Så finder Google ud af resten ved at kombinere de mest relevante aktiver til enkelte bruger ud fra maskinlæring. 

Hvad er fordelen ved Google Ads? 

Fordelen ved Google Ads er at du lynhurtigt og meget effektivt kan ramme et meget stort publikum inden for din målgruppe. Du kan ramme dit publikum stort set alle steder i salgstragten, uanset om du ønsker at øge kendskabet til dit brand eller produkt (top funnel), om du ønsker at overbevise dit publikum at det er dit brand eller produkt, de skal vælge (mid funnel) eller du ønsker at ramme dit publikum, når de aktivt søger efter dit brand, eller et produkt du sælger (low funnel). 

Derudover styrer du selv, hvor mange penge, du ønsker at bruge om dagen eller måneden. På denne måde kan du eksempelvis lave et budget måned for måned, så du er sikker på at annonceomkostningerne ikke stikker af. Google Ads giver dig utroligt mange målbare data, og går det godt med annonceringen, kan man hurtigt skalere forbruget op og potentielt øge omsætningen. 

Med Google Ads kan du skabe hurtige resultater, idet annoncerne er aktive fra det øjeblik, du tænder for dem (efter Google har godkendt dem). Ved søgeannoncering kan du altså opnå synlighed på Googles søgemaskine langt hurtigere end ved organisk synlighed fra SEO – det koster dog en klikpris. Det betyder ikke at du skal negligere dit arbejde med SEO, da SEO ofte styrker flere aspekter af din Google Ads søgeannoncering, bl.a. Ad Rank og dynamiske søgeannoncer (DSA). 

Google Ads spiller altså rigtig godt sammen med andre online marketingkanaler, og dataene herfra er noget du også kan bruge til at optimere dine markedsføringsindsatser andre steder. 

Kontrol over søgeord og matchtyper i søgeannoncering 

Med korrekt opsætning (og f.eks. sammenkobling med et system som Google Analytics) giver Google Ads et meget præcist indblik i hvilke søgeord, annoncer og kampagner, der fungerer og ikke fungerer. Hvis et søgeord koster dig mange penge og ikke resulterer i nogle salg/leads, kan du derfor med det samme vælge at stoppe annonceringen på præcis dette søgeord. 

Driver du f.eks. en online skobutik, hvor du gerne vil i kontakt med nye, potentielle kunder til din nye serie af herresko, opretter du en annonce og vælger hvilke søgeord, der skal aktivere din annonce. Det kunne f.eks. være "sorte herresko". Du kan også ekskludere søgetermer, fx "brugte sorte herresko". 

Søgeord i Google Ads tager også højde for relaterede søgninger. Søgeordene opdeles i forskellige matchtyper, der bestemmer hvor eksakt brugerens søgning (dvs. søgetermer) skal matche det søgeord, du har tastet ind i Google Ads. Ønsker du at have et snævert fokus uden at blive fundet på for mange relaterede søgetermer, kan du indtaste dine søgeord i eksakt match. Vil du lidt bredere ud, kan du vælge dine søgeord i sætningsmatch, som tager højde for når søgeordet indgår i en søgesætning eller long-tail søgning. Til sidst er der den bredeste matchtype, bredt match, som tager relaterede søgninger med, uden at søgeordet nødvendigvis indgår i søgeordet. 

At bruge bredt match er lidt som at skyde med spredehagl. Du får her den største rækkevidde af alle matchtyper, men du kan risikere at blive fundet på mange irrelevante søgninger. Dog giver bredt match også de fleste signaler til maskinlæringen og automation i Google Ads, og alle tendenser peger mod at automation bliver fremtiden i Google Ads. 

Hvis du vil lære mere om fremtidens Google Ads, så læs denne artikel. 

 

Fuld kontrol over søgeordsmålretning

Fuld kontrol over budget/spend

 

Målret på baggrund af demografi, device og geografi

Overvåg og optimer dine annoncer i realtid

Opsæt tracking og mål dine konverteringer fra Ads

Annonceringsmuligheder i Google Ads 

Google Ads tilbyder et stort udvalg af annonceringsmuligheder. Hvilket annonceformat, der passer til dig, afhænger af dine forretningsmål og dit formål med annonceringen. Vi vil med glæde hjælpe dig med at finde den helt rette løsning. 

Læs mere om forskellige Google Ads discipliner her: 

Har du brug for sparring eller rådgivning? 

Har du brug for strategisk sparring eller rådgivning til Google Ads?   

Tag fat i en af vores certificerede Google Ads-konsulenter og få en snak om, hvordan vi kan hjælpe med at løfte og vækste jeres marketingindsats på Google Ads.