Marketing automation
Med marketing automation kan du kommunikere personligt og relevant med dine kunder og brugere - i stor skala. Dermed guider du kunden i komplekse købsprocesser og understøtter længerevarende kundeforhold.
Marketing automation er både relevant for BtB-salg eller abonnementstjenester, hvor leverandøren og selve samarbejdet er lige så vigtigt som produktet. Men også online shops som skubber til kunderne gennem eksempelvis abandond basket, genkøbsflows og relaterede produktbudskaber.
Inbound marketing kan tiltrække potentielle kunder gennem værdifuldt indhold, som klæder brugeren på og helst skaber et langvarigt kundeforhold.
Relevant indhold kræver indsigt i brugernes adfærd og kundernes behov. Den indsigt får du 1-1 gennem en direkte dialog med kunden. Men hvordan får du relevant indsigt i 100 kunders interesser og behov - eller fra 100.000? Eller fra potentielle kunder, der endnu blot undersøger markedet uden at ringe op til din salgsafdeling?
Svaret er marketing automation.
Få artikelserien om Sales & Marketing Automation
Vores knivskarpe inbound konsulent Line Vittrup har skrevet en artikelserie der giver dig den vigtigste viden om inbound marketing, sales automation samt et overblik over de bedste værktøjer.
Skriv dig op og modtag de tre artikler med to dages mellemrum i din indbakke.
Loyale kunder kræver viden, relevant indhold og de rigtige systemer
For at opnå gode resultater med marketing automation skal du lægge en strategi for, hvordan du kan opsamle leads og guide dem igennem kunderejsen.
Derudover skal du overveje, hvordan du guider modtageren på de kritiske punkter i kunderejsen. De såkaldte 'Moments of truth'. Her overvejer brugeren jer som leverandør. De små sandhedsøjeblikke sker nemlig både før, under og efter et køb. Derfor skal du være til stede med det rigtige indhold på det helt rigtige tidspunkt i hele kunderejsen.
Det er tidskrævende og vanskeligt at håndtere manuelt. Her kommer et marketing automation system ind i billedet. Med et automation system kan du automatisere kommunikationen på baggrund af triggers, som aktiverer en serie af målrettede budskaber. Det kan være download af en e-bog, som udløser et kommunikationsflow, som opsælger emnet og de produkter, bogen understøtter.
Med marketing automation software kan du...
Indsamle adfærdsdata automatisk
Du sporer kundens aktivitet og adfærd i relation til din forretning og kobler data til kundens profil.
Designe kunderejse og kontaktpunkter
Du sender automatisk indhold i beslutningsprocessen, og støtter dermed kunden på kritiske punkter i kunderejsen.
Strategisk leadscoring
Du opstiller kvalificerende kriterier for leadets aktiviteter, som definerer, hvornår leadet er klar til en salgsdialog.
Så du kan...
Følge op på både leads og kunder med nyttigt og personaliseret indhold.
Få leads til at føle, at du forstår deres bekymringer, udfordringer og spørgsmål.
Opbygge et tættere forhold til dine leads, før salget starter.
Spare tid og ressourcer ved at eliminere manuelle processer.
Administrere flere kundeemner, end sælgerne er i stand til på egen hånd.
Test dit Marketing Automation setup - og kom videre
Tag vores Marketing Automation test, og se hvordan du udvikler, eller kommer i gang, med dit Marketing Automation setup. Testen tager kun 3-4 minutter, og så kvitterer vi med konkrete tips og tricks til hvordan du optimerer dine automationindsatser.
Mere om Marketing Automation
Data, Metrics og Analytics
For at levere værdiskabende indhold til dine kunder og leads, skal du have et opdateret datagrundlag at handle ud fra. Vores business intelligence analytikere kan omsætte data om kunderne til forretningsindsigt, som kan bruges i dit marketing automation setup.
Marketing Automation Software
Vi har eksperter på mange systemer
- HubSpot
- SharpSpring
- ActiveCampaign
- Klaviyo
- APSIS
- Act-On
- Og mange flere