Go to content

Videncenter for Digital Handel

E-læringsunivers for alle landets merkantile erhvervsskoler — Viden til morgendagens digitale specialister.

Undervis unge erhvervsskoleelever i digitale discipliner med succes

Hvordan sørger man for både at fange unge erhvervsskoleelevers opmærksomhed - og at de samtidig lærer noget, de kan anvende i praksis? Det spørgsmål stod Videncenter for Digital Handel overfor, da de med støtte fra Undervisningsministeriet fik til opgave at udvikle en digital læringsplatform, der skulle understøtte erhvervsskolernes undervisning i digitale kompetencer. Til at løfte opgaven valgte de os hos Novicell. Vi bød ind med alle de kompetencer, en tung og kompleks content-indsats som denne krævede: Fra strategisk sparring på form og indhold til dybdegående ekspertviden og kreativ content-produktion i alle formater.

Det bestod samarbejdet af

  • light ball inside the folder icon

    Opstartsworkshop

    Mapping af målgruppe, stil, tone, sprog og didaktik.

  • a pen and a message icon

    Tekstforfatning

    Ekspertviden omsat til letforståeligt og inspirerende undervisningsmateriale.

    Tekst
  • a head with lighting inside icon

    Simuleringsøveler

    Tester elevernes læring og evne til at løse konkrete opgaver for fiktive virksomheder.

  • film clap icon

    Videoproduktion

    Manus, optagelse, screencasts og redigering af videoer til alle tools.

    Video

Novicell har været gode til at lytte og forstå den opgave og især den målgruppe, som Videncenter for Digital Handel stod overfor at skulle finde en løsning til. Der har været skarp eksekvering af hele forløbet: Fra afdækning i workshop over manus med interne korrekturgange til færdig produktion i tekst og video. Løsningen har været lige så skarp.

Og kan man så efterfølgende få så mange roser, som vi har modtaget af både undervisere og elever i målgruppen, så kan man altså noget. Sådan!

Flemming Jessen, Projektansvarlig
VDH

Det rette indhold i de rette formater - på målgruppens præmisser

Ekspertviden omsat til letforståeligt, visuelt og hands-on digitalt undervisningsmateriale. Sådan lyder opskriften på succes, når man skal lære unge elever på landets erhvervsskoler om digital markedsføring – digitalt.

Hos Novicell har vi eksperter inden for alle digitale discipliner. Derfor var partnerskabet om læringsuniverset med Videncenter for Digital Handel heller intet mindre end et true match - og den stærke kobling mellem digital ekspertviden, content best practise, gennemført digital kommunikation, målgruppefokus og kreative formater var vores afsæt for udviklingen af undervisningsmateriale på højt niveau.

Teori og praksis skal gå hånd i hånd

Udvikling af nye kompetencer handler om meget mere end godt undervisningsmateriale, der forklarer og fortæller. Det er først, når vi prøver den nye viden af i praksis, at vi for alvor lærer noget. Så forstår vi pludselig meget bedre, hvad det hele går ud på, og hvordan vi kan bruge det i praksis. Derfor udviklede vi en simuleringsøvelse til hvert af de 12 digitale tools, så eleverne kan opleve, hvad det vil sige at arbejde i Facebook Business Manager, Trustpilot, Mailchimp og alle de andre værktøjer.

I hver simuleringsøvelse skal eleverne løse en opgave for en fiktiv virksomhed og bliver bedømt på, hvor godt de klarer det. Kan de fx:

  • Opsætte et segmenteret nyhedsbrev for Pers Pæreproduktion, så hans loyale kunder vender tilbage?
  • Lave en Facebook-kampagne, der rammer den helt rigtige målgruppe for React Sports nye produktlancering?
  • Eller gennemføre en korrekt produktopsætning i en webshop, der sælger lamper?

Eleverne kommer gennem alle de steps, det kræver at gennemføre opgaven - og til slut får de grundig feedback på, hvordan de har klaret det. 

Show it - don't tell it

Én ting er at læse om digitale værktøjer, en helt anden er at se dem i brug. Når man kan følge musen rundt på skærmen og se de mange features, man bliver præsenteret for, som de rent faktisk ser ud i virkeligheden - så fremmer det både lysten til læring og chancen for, at det lærte sidder fast.

Velkomstvideoer

Som det første element på alle læringssider bliver eleverne derfor mødt af en velkomstvideo. Her byder en gennemgående speaker velkommen og præsenterer kort det digitale værktøj - blandt andet med et eksempel på et konkret brand, der bruger værktøjet succesfuldt. Speakeren går igen i samtlige videoer og indtager på den måde rollen som elevens underviser: En genkendelig skikkelse, der tager dem i hånden og fører dem gennem hele læringsuniverset.

"Er du klar? Så lad os komme i gang!"

Instruktionsvideoer

Facebook Ads, Google Ads, MailChimp, Hotjar, Woomio... Det er alle komplekse værktøjer, som kræver flere års erfaring at mestre. Så hvordan formidler man essensen af sådan et værktøj på 10 minutter? Med minutiøs forberedelse, manuskripter skrevet af vaskeægte eksperter, en overbevisende speaker, skærmoptagelse og grafikker... Ja, så er vi ved at være der.

Herunder kan du se et eksempel på instruktionsvideoen om Google Ads - du behøver ikke se alle 9 minutter :-)

Det siger brugerne

  • QUOTE icon

    Underviser

    Jeg er VILDT begejstret for EcomTrainer og vil uden tvivl anvende det hele eller elementer derfra - tak tak tak!

  • QUOTE icon

    Elev

    EcomTrainer er megafedt! Det giver et super indblik i, hvordan man arbejder med de forskellige platforme.

  • QUOTE icon

    Underviser

    Det er virkelig godt udarbejdet og giver mig endnu mere lyst til at arbejde med emnet – tusinde tak.

  • QUOTE icon

    Elev

    Det er sgu smart og sjovt at prøve. Fedt værktøj! Man får lyst til at bruge det og det vækker interesse.

Stor leverance right on time

Med en dedikeret landingsside til hver af de 12 udvalgte digitale værktøjer var det ikke små mængder content, Videncenter for Digital Handel skulle bruge til det nye læringsunivers. 24 videoer, grafikker, tekster, øvelser og caseopgaver. Læg hertil koordinering med 12 digitale eksperter, som hver havde ansvaret for deres eget værktøj, og en skarp deadline. Så er det ikke svært at forestille sig behovet for kompetent projektstyring, overholdte aftaler og skarpe leverancer. Videncenteret - og vi hos Novicell - nåede selvfølgelig godt i mål sammen rettidigt før launch.

171 0

Minutters video

31200 0

Ord til landingssider og manus

698 0

Timers arbejde

Grafiske elementer tegner og fortæller

Foruden de oplysende tekster, inspirerende velkomstvideoer, grundige instruktionsvideoer og lærerige simuleringsøvelser blev hvert enkelt digitale værktøj toppet op med et grafisk element til at understøtte det samlede udtryk. Grafikkerne går desuden igen i videoerne og binder på den måde universet yderligere sammen.

Vil du vide mere om samarbejdet med Videncenter for Digital Handel eller content teamet her hos Novicell? Så kontakt mig gerne.