Et robust fundament

The British Library

Web arkitektur og kunderejser forankret gennem hele organisationen

British Library er det nationale bibliotek i United Kingdom. Med over 170 millioner materialer, er British Library et af verdens største biblioteker. Hvert år får de besøg af 1,6 millioner mennesker på deres primære afdelinger i London og Yorkshire, og deres website genererer 6 millioner katalogsøgninger og konsulerer næsten 4 millioner materialer online hvert år.

British Library kontaktede Novicell for at få en gennemgang af deres web arkitektur for at undersøge hvordan de kunne udnytte det fulde potentiale af deres web-løsning. Ved at vælge Novicell som deres digitale partner, fik British Library etableret et stærkt fundament for at kunne optimere deres platform og samarbejde på tværs af hele organisationen såvel som at bevæge sig fremad i deres digitale transformation.

Udfordringen: Organisatorisk utilfredshed over Sitecore-platformen

British Library havde kørt med deres Sitecore platform i nogle år, men der var en udbredt holding om at platformen ikke levede op til forventningerne. Både hos udviklerne og stakeholders havde Sitecore-løsningen mistet sin indledende glans fra det tidspunkt, hvor den blev implementeret.

Dette resulterede i blandede følelser i organisationen angående platformen, og Sitecore var ikke længere betragtet som det foretrukne systemvalg, men nærmere et påtvunget system. 

Det var nået til et punkt hvor British Library overvejede at skifte til en anden platform. De bad derfor Novicell om at kigge systemmotoren igennem for at identificere problemerne.

Undersøgelsen: En teknisk og organisatorisk gennemgang

Formålet med projektet var at gennemgå den eksisterende Sitecore-installation og eksaminere det spektre af teknologier, der blev brugt til at levere British Librarys web-løsning. Det næste skridt var så at reflektere over hvorvidt det var muligt for British Library at fortsætte med Sitecore som deres platform. 

Novicells team, bestående blandt andet af en IT arkitekt og en Sitecore tech lead, indledte med en teknisk og organisatorisk gennemgang, hvor de undersøgte de følgende aspekter:

  • Hvordan Sitecore var interfaced med andre systemer, mennesker og organisationen i sin helhed.
  • Hvilke teknologier og systemer, der blev brugt (udover Sitecore) og hvordan de relaterede sig til websitet.
  • De udfordringer, som var direkte relevante for platformens fremtidige succes.

Ved at dykke ned i koden samt interviewe stakeholders, opdagede Novicell at platformen ikke blev brugt optimalt:

  1. Fra et teknisk synspunkt, blev Sitecore-løsningen ikke brugt optimalt til content management i British Librarys økosystem, hvilket var platformens oprindelige formål. Da ikke alle afdelinger var lige begejstret over at bruge Sitecore til at løfte content management i organisationen, endte platformen med at være en kostlig, langsom og uinspirerende måde at bygge websites på fremfor en komponent til at administrere offentligt tilgængeligt indhold.
  2. På content management fronten, var der ikke en klar definition på content og hvordan det skulle administreres i Sitecore. Dette modarbejdede de overordnede formål som Sitecore-løsningen var implementeret for.

Anbefalingerne

Baseret på de observationer vi havde lavet, lavede vi en liste med anbefalinger og refleksioner på en "best practice". Et par af de vigtigste anbefalinger var at:

Promovere Sitecore-løsningen

Tag ejerskab

Gå headless-vejen

Promover Sitecore-løsningen

British Library havde den overbevisning at den eneste vej frem, var at skifte til en anden platform. Baseret på vores undersøgelse og expertise på området, anbefalede vi British Library at de skulle reengagere sig i Sitecore-løsningen og ideen om centraliseret content management af offentligt tilgængeligt materiale. Problemet viste sig ikke at være Sitecore i sig selv, men nærmere måden løsningen blev brugt/ikke brugt på.

Tag ejerskab

British Library var nødsaget til at tage ejerskab i Sitecore arkitekturen. Et sæt arkitektoniske guidelines skulle gøre det muligt for tredjeparter at udvikle på dele af British Librarys platform. Vi anbefalede også at British Library skulle arbejde med et kunderejse koncept, der spænder på tværs af hele deres domæne. 

Gå headless-vejen

Med engagement for at bruge Sitecore som CMS og en genfundet føling af ejerskab i arkitekturen og kunderejsen, anbefalede vi også British Library at administrere content i et headless CMS. British Library skulle fortsat have deres kerne-sites i Sitecore, men ved at gå headless-vejen ville det være muligt for både interne og eksterne udviklere at bygge funktioner ovenpå det content, der bliver administreret i Sitecore. Derudover ville det være muligt at indbefatte nye teknologier, der kan udvide det som British Library kan tilbyde deres kunder.

Vil du vide mere om løsningen til The British Library?

Kontakt mig endelig, hvis du gerne vil vide mere om løsningen til The British Library eller Sitecore-løsninger.