Tapetforum

Datadrevet digital marketingstrategi understøtter hele kunderejsen

Siden 1983 har Tapetforum solgt tapeter til danske hjem. I dag kan Tapetforum prale af et sortiment inden for alt, der kan klæbes på væggen – lige fra tapeter til plakater. Med et stort online sortiment samt tre fysiske butikker i København, Aarhus og Silkeborg, er der noget til enhver smag, stil og stemning.

Uforløst potentiale

Da Tapetforum kontaktede Novicell, ønskede de at optimere alt i forhold til deres digitale marketingstrategi. Den skulle henvende sig til kunder i alle faser af kunderejsen, både online og offline. Fokus var i høj grad på at løfte salget online, men de ønskede også at trække flere kunder ned i deres fysiske butikker, fremfor at de kun så trafikken på deres hjemmeside.
I samarbejde med Novicell blev der udarbejdet en cross-channel strategi, som indkredser hele forretningen.


Ambitioner, der fører til resultater

Første skridt i samarbejdet mellem Novicell og Tapetforum var en indledende workshop med Novicells Digital Performance Team, hvor der blev fastsat nogle ambitiøse mål og KPI’er, heriblandt et ønske om en vækst på 40% i omsætning sammenlignet med sidste år.
Foruden væksten online blev der også udarbejdet beregninger på værdien af et butiksbesøg, for på den måde at illustrere, hvordan indsatsen online også har stor påvirkning på andelen af besøgende i butikkerne.

Efter kun én måneds samarbejde var dette ønske opfyldt.

Herefter har det buldret fremad med gode resultater og tilfredse kunder.

Helt overordnet består samarbejdet af en stærk funderet SEO indsats, et alsidigt og velfungerende Google Ads setup, som både har fokus på online salg og besøg i fysiske butikker, samt et full-funnel Facebook e-commerce.

Generel omsætning er steget med 48%

Konverteringsraten er steget med 11,5%

Trafik til websitet er steget med 46%

Et stærkt e-commerce setup i Google Ads

Den helt centrale del af et stærkt ecommerce setup i Google Ads er Google Shopping, som på flere af Novicells kunder står for op imod 50% af omsætningen fra Google Ads.

Novicell så et stort, uforløst potentiale i at optimere og forbedre Tapetforums Google Shopping feed, da det eksisterende produktfeed ikke levede op til den kvalitet, som vi sigter efter.

Derfor blev der igangsat et større arbejde med at tilpasse, udbygge og forbedre produktfeedet i programmet DataFeedWatch.

Vi anvender DataFeedWatch til feedoptimeringer, da det tillader brugeren fleksibilitet når det kommer til at optimere og opdatere ens produktfeed.
Tags, labels, produktdeskriptioner, og meget mere kan tilføjes til produktfeedet nemt og hurtigt med DataFeedWatch.

Gennem det optimerede produktfeed hentes produkter ind til annoncer, så produktbilleder og priser kan vises direkte i søgeresultaterne. Vores fokus mod at dedikerer en stor del af indsatsen på Google shopping har haft en mærkbar effekt.

Udvikling i performance fra Google shopping:

138%

stigning i antal eksponeringer

176%

stigning i ROAS

12%

stigning i CTR

35%

stigning i kurvstørrelse

45%

reducering i CPC

303%

stigning i omsætning

 

 

Full-funnel Facebook e-commerce

Foruden Google shopping setup'et har vi understøttet med normale søgekampagner, samt fuld udnyttelse af display og retargeting muligheder.

Under samarbejdet med Tapetforum blev det opdaget, at deres Facebook primært blev brugt som en opfølgende kanal, der konverterede tidligere besøgende til salg. Her er Facebook også rigtig stærk! Men det sociale medie kan tilbyde så meget mere, så længe det bliver udnyttet til fulde.

Der blev sat ind på at anvende Facebook annoncering i løbet af hele købsrejsen, fra start til slut, så annonceringen også kunne bidrage til at trække øget trafik til Tapetforums Facebookside, og derved også trække nye kunder til sitet.

Derfor udrullede Novicell et full-funnel e-commerce setup, som netop fokuserer på de øvrige steps af kunderejsen, der ikke blev dækket før. Herunder blev der blandt andet opsat Facebook lead ads til at vækste Tapetforums antal af nyhedsbrevsmodtagere.

Også her kunne der hurtigt måles nogle rigtigt positive resultater:

777%

stigning i trafik

64%

stigning i køb

110%

stigning i omsætning

51%

reducering i CPC

ROAS er perioden faldet med 50%, hvilket var forventet, da fokus netop er blevet ændret fra kun at bruge Facebook som en konverteringskanal, til i høj grad også at anvende mediet som en trafik- og leadgenerende kanal.

En strategi der giver pote

Efter en stor, fælles og koordineret indsats er hele Tapetforums online marketingsstrategi blevet lagt om, med fantastiske resultater på Facebook og Google Ads.
Foruden de to beskrevet indsatser indbefatter samarbejdet også en SEO indsats, som har til fokus at vækste Tapetforums organiske trafik. Vi forventer at se lignende vækst resultater fra den mere langsigtede strategi der er lagt her.

Hvis du selv er nysgerrig over Tapetforums varer, kan du besøge deres hjemmeside her, på Tapetforum.dk.

”Som mindre virksomhed føler vi os ikke overset eller overskygget af Novicells større kunder. Vi blev taget seriøst, og vi fik de kompetencer og den hjælp til rådighed, som vi var blevet lovet. Der var uforløst potentiale i vores marketingstrategi – derfor tog vi fat i Novicell. Vi har set nogle rigtig fine tal siden vi gik i gang med samarbejdet, særligt på PPC delen. Vi satte os nogle mål som vi hurtigt rundede, og nu bygger vi bare videre på succesen”

 - Morten Bjelke, Direktør, Tapetforum  

Vil du vide mere om samarbejdet med Tapetforum?

Tag meget gerne fat i mig og hør, hvordan vi har løftet Tapetforums digitale marketing performance.