Go to content

Summerbird

Strategisk digital marketingindsats med fokuseret PPC-annoncering giver resultater

I efteråret 2017 fik Summerbird en ny webshop

For at sikre, at den nye platform bliver en salgssucces, valgte den fynske chokoladevirksomhed Novicell som strategisk partner til et større online marketing-samarbejde. Samarbejdet har til formål at aktualisere både virksomhed og produkter uden for sæsonen gennem et målrettet contentarbejde på website og sociale medier - og samtidig bevare de mange højtids-peaks i løbet af året.

Det består samarbejdet af

  • Glasses icon

    Synlighed

    Indsatsen skal være med til at skabe mere synlighed i de digitale kanaler - bl.a. Facebook, Instagram og Google AdWords.

  • Brain icon

    Data

    Gennem smart brug af data arbejdes med fastlagte målgrupper, som eksponeres for Summerbirds produkter i alle sæsoner.

  • Finger point icon

    PPC

    Som noget helt nyt satser Summerbird på strategisk PPC-arbejde i de digitale kanaler.

Da vi gik i luften med vores nye webshop i efteråret, ville vi sikre, at den bliver den planlagte salgssucces. I den forbindelse var det helt naturligt for os at kigge i retning af Novicell for at finde en strategisk sparringspartner, som samtidig har hænderne nede i stoffet. Vi har ikke tidligere arbejdet ret meget med Summerbirds online tilstedeværelse, men vi kan allerede nu se resultaterne.

Pernille Gerner Gravesen, E-commerce Manager
Summerbird

Synlighed og smart brug af data

Summerbird sælger først og fremmest sine varer omkring højtiderne: jul, Valentinsdag, påske, Mors dag osv. Men som en del af den nye satsning skal deres chokolader også være ”top of mind” hos forbrugerne uden for højtiderne. Derfor skal Summerbird løbende skabe mere synlighed i de digitale kanaler - fx Facebook, Instagram, Google Ads og Google Shopping. Synligheden sikres gennem strategisk annonceringsarbejde, hvor der arbejdes med fastlagte målgrupper, som eksponeres for Summerbirds produkter året rundt.

Målgrupperne er både Summerbirds kernesegmenter, men også andre udvalgte segmenter baseret på fx interesser (chokolade, gourmet etc.). Den digitale strategi er at nå målgrupperne for en jævn eksponering i løbet af året - men stadig med en ekstra fokus på højtiderne. Højtider kan desuden tænkes i bred forstand, og "sommer" bliver på den måde en højtid for at sælge is, mens Summerbirds tilstedeværelse på Heartland Festival også danner grundlag for online annoncering. Ved at involvere den eksisterende kundegruppe på de forskellige sociale medier skaber Summerbird et sikkert fundament som udgangspunkt for diverse kampagner og tilbud.

Strategisk og fokuseret PPC-arbejde

Tidligere var Summerbird afhængige af deres organiske SEO og trafikken herfra alene. Men i samarbejdet med Novicell har et af de afgørende punkter været en målrettet PPC annoncering for at forbedre markedspositionen.

Investeringen kommer dog hurtigt igen, og hvis man ser på ROAS (return on ad spend) i perioden 1/12-21/12 2018 (sidste forsendelsesdag op til jul) ligger den på 11,93. Det betyder altså, at hver gang der blev brugt 1 krone på marketing-indsatser i perioden, kom den næsten 12 gange igen.

Indsatsen bærer frugt

Det målrettede arbejde med PPC-annonceringen viser sig allerede i resultaterne:

47 0 %

Af den samlede digitale omsætning i julen kom fra PPC.

32 0 %

Af dem, der eksponeres for SoMe-annoncer ender med at handle.

87 0 %

Højere konverteringsrate for PPC-trafik sammenlignet med organisk trafik.

Vil du vide mere om løsningen for Summerbird, eller om øget digital synlighed? Så kontakt mig gerne.