Go to content

SOS Dansk Autohjælp

Ny digital platform til én af Nordens største assistanceorganisationer.

Opgaven

SOS Dansk Autohjælp (en del af SOS International) kom til os med ønsket om en ny responsiv salgs- og serviceplatform i dah.dk samt brugeruniverset MIT DAH. Oplægget fra SOS Dansk Autohjælp var klart: Dah.dk skal primært fungere som et salgssite med fokus på at præsentere deres forskellige produkter på en god og overskuelig måde. Derfor er pladsen på forsiden prioriteret til en grafisk præsentation af de tre mest populære abonnementstyper. Herfra kan brugeren lynhurtigt klikke sig videre, læse mere og i sidste ende lægge produktet i kurven.

Vi har lavet en skræddersyet shopfunktionalitet i umbraco, som understøtter de specifikke behov fra SOS Dansk Autohjælp, og sitets købsflow fungerer således uden en decideret commerce software. Integration med Betalingsservice og ePay med automatisk betaling af abonnementet var nogle af de vigtigste ønsker fra start i den nye løsning, så udsendelse af girokort kunne minimeres.

Læs mere om Umbraco
  • Digital devices icon

    Responsivt design

    Med udgangspunkt i specifikke brugsscenarier har vi fokuseret på den optimale brugeroplevelse.

  • a folder with a bag icon

    Integreret shop-løsning

    Vi byggede en skræddersyet shop, som imødekommer kundens behov til abonnementssalg.

  • people connections icon

    Selvbetjeningsunivers

    I selvbetjeningsuniverset MIT DAH kan brugeren hurtigt og nemt få overblik over sine oplysninger, abonnementer m.m.

Personligt univers

I selvbetjeningsuniverset MIT DAH kan kunden se alle sine abonnementer og oplysninger, som trækkes i SOS Dansk Autohjælps backendsystem, SWAN. Derudover trækkes oplysninger om kundens bil direkte fra Danmarks Motorregister på baggrund af nummerpladen. Det betyder samtidig, at SOS Dansk Autohjælp ved, præcis hvilken bil kunden står med, når de henvender sig med brug for assistance. MIT DAH understøtter blandt andet loginstyring via Facebook, hvilket gør det nemt og hurtigt for kunden at komme ind. Efter login kan kunden ud over at se alle oplysninger også rette i sine abonnementer, køretøjer, førstehjælpspakker, betalingsform og lejebiler.

head with heart icon

Den gode brugeroplevelse

Mobil benyttes i stigende grad til køb og informationssøgning ligesom desktop devices med større skærme, og sitet er derfor lavet i responsivt design, der kan optimere indholdet til skærmen og platformen og gøre sitets indhold tilgængeligt i alle tænkelige situationer for kunden. Sitet har imidlertid ved åbning fra smartphone en dobbeltfunktion: Det skal både fungere som en optimal webshop, men det skal også kunne bruges af kunden til hurtigt at bestille en assistance, hvis de bruger sitet i en assistancesituation.

magnifying glass search icon

Lynhurtigt mobilsite

Som en del af løsningen til SOS Dansk Autohjælp har vi derfor arbejdet med et specifikt brugsscenarie for en kunde, som er strandet: Brugeren står midt i ingenting på 2G-forbindelse og har akut brug for nummeret til assistance. Derfor har vi bygget et mobilvenligt landing site, der er skåret helt ind til benet og fylder mindre end 1/30 af det normale site. Det betyder, at vi serverer et brugsspecifikt website på under 1 sekund - på en internethastighed, der er langsommere end et 90er-modem. Dah.dk fungerer både med device detection og session detection. Hvis det er dit første besøg på siden, er risikoen størst for, at du netop har brug for vejhjælp, og derfor præsenteres du for 2G-versionen.

Det nye dah.dk skaber det perfekte mix mellem vores ønske om en ensartet visuel og funktionel kunderejse på tværs af devices; et optimeret og effektivt salg af abonnementer; samt enestående muligheder for vores kunder til at lave selvbetjening via MIT DAH.

Torben Kring, Head of Roadside Development
SOS Dansk Autohjælp

Brugersegmentering

Hos SOS Dansk Autohjælp ønskede man at forbedre dialogen med kunderne. Det betyder blandt andet, at det nye site understøtter segmenteret indhold, så brugeren præsenteres for bestemt indhold på baggrund af sine tidligere sessions på siden.

Samme funktionalitet ses i det nye nyhedsbrevsmodul, hvor SOS Dansk Autohjælp nu har mulighed for at sende differentieret indhold ud til definerede målgrupper ud fra parametre i kundeprofilerne. Det kan fx være biler, der snart skal til syn, folk med flere biler, bestemte bilmærker eller campingvogne, der skal klargøres til sommerens tur ned gennem Europa.

SEO-afdelingen har også været i gang, og allerede kort efter det nye site var gået i luften, kunne SOS Dansk Autohjælp konstatere, at de var strøget fra ingen placering til en 3. plads ved søgning på ordet ”vejhjælp” på Google – og en sikker 1. plads på ordet ”autohjælp”.

Resultaterne

Siden det nye dah.dk gik i luften, har det performet rigtig godt.
(oktober-november 2015 vs. 2016)

73 0 %

Øget samlet omsætning

275 0 %

Stigning i unikke køb på mobil

17 0 %

Øget konverteringsrate for e-handel

Ny visuel identitet

En del af opgaven for SOS Dansk Autohjælp bestod i at skabe en ny visuel identitet. Den nye identitet skulle sikre større sammenhæng mellem den ønskede fortælling og det faktiske udtryk, og her var især den menneskelige historie vigtig, samtidig med at sitet skulle udstråle tryghed. Til det formål valgte vi at integrere anmeldelser fra TrustPilot samt andre signs of trust, så de fremgår tydeligt over hele sitet. Du kan læse mere om designopgaven hos vores designafdeling, som har lavet en selvstændig case på netop den del.

Digitalt design

Vil du vide mere om løsningen for SOS Dansk Autohjælp, eller om optimering af mobilsites til unikke brugsscenarier? Så kontakt mig gerne.