2 digitale platforme

Røde Kors

Digitale platforme sikrer økonomisk støtte og loyalitet blandt de frivillige

Om Røde Kors

Røde Kors er en af Danmarks absolut største medlemsorganisationer. Vi kender alle deres støtte til internationale katastrofer og krigszoner samt deres omfattende arbejde med genbrugsbutikker, besøgsvenner og asylcentre inden for Danmarks grænser.

Organisationen har 32.000 frivillige og mere end 200 lokale afdelinger med hver sin bestyrelse.

 

Udfordringen

Markedsføringen af de store internationale støtteorganisationer er skærpet de senere år, og enkeltpersoner kan nu også nemt lave mini-indsamlinger via egne netværk og sociale medier. Samtidig bruger både offentlige og private netværk i højere grad frivillige som arbejdskraft.

Det er derfor afgørende, at Røde Kors fortsat sikrer sig bred opbakning til deres organisation. Det gælder den direkte økonomisk støtte, men i lige så høj grad hvervning og fastholdelse af frivillige.

Løsningen er to skræddersyede websites

Novicell har i 2018 leveret to digitale platforme til Røde Kors: rodekors.dk og mitrodekors.dk.

Organisationens overordnede brand-site rodekors.dk fortæller historien om Røde Kors. Samtidig skal det være så let som muligt for brugeren at støtte organisationens projekter. Derfor var løsningen en stabil platform med høj brugervenlighed og god performance i spidsbelastninger.

Sideløbende fungerer mitrodekors.dk som en portal for de 32.000 frivillige i organisationen. Platformen er et socialt medie, som skaber netværk på tværs af de frivillige og fastholder deres loyalitet til organisationen.

De to websites er bygget i Drupal 8. De deler en stor del af kodebasen, hvilket dels sparer tid i udviklingsprocessen, når basale funktionaliteter kun skal laves én gang, dels letter arbejdet for redaktørerne med samme funktionalitet begge steder.

Fokus på donationer

Donationerne er eksistensgrundlaget for Røde Kors, og knap 200.000 danskere støtter organisationen. Nogle giver et månedligt bidrag, andre støtter med et enkeltbeløb til en bestemt katastrofe.

Donations-formularerne har derfor maximal synlighed og brugervenlighed.

Fx er formularen dynamisk. Når brugerne øger donationsbeløbet, visualises hvad de ekstra pengene betyder (fx mængden af måltider eller tæpper).

Redaktører har desuden stor fleksibilitet i interfacet og bygger let unikke donationsformulaer til forsider og kampagnesider. Via variationerne optimeres konverteringsfrekvensen på de enkelte kampagner.

Formularerne er integreret i QuickPay, ERP (Axapta), CRM og SendGrid for en sikker betaling.

Prøv selv støtteformularen på rodekors.dk

Shops og førstehjælpskurser

Røde Kors har tre forskellige butikker med fælles checkout og betalingsflow. Fx rodekors.dk/skole/webshop, hvor elever og lærere kan finde forskelligt materiale til undervisning i folkeskolen.

Løsningen indeholder også booking-flow til b2c og b2b brugere, hvor de kan tilmelde sig organisationens populære førstehjælpskurser. Det sker via integration til DoCAS kursushåndteringssystem. Se rodekors.dk/forstehjaelp

Røde Kors nær dig

Sitet indeholder en kort-komponent, som redaktører kan indsætte, hvor de vil have.

Oversigterne viser steder fra den automatiske import (se afsnit herunder), eller redaktører kan alternativt uploade en fil med placeringerne.

Lokale enheder opdateres automatisk

På sitet kører avancerede data-imports i baggrunden, der henter information fra et Axapta ERP-system. Data er fx brugere, afdelinger, lokationer, aktiviteter mv.

Baseret på importen opretter og opdaterer løsningen automatisk alle afdelingssider og delsider for hver afdeling.

Mens de unikke sider oprettes og opdateres automatisk, kan redaktører stadig tilføje nyt indhold til siderne. På den måde får hver afdeling en individuel online tilstedeværelse.

Mit røde kors: Portalen for frivillige

Mitrodekors.dk er afgørende for at opbygge loyalitet og fastholde de 32.000 frivillige. Røde Kors bruger portalen til at kommunikere med deres frivillige og sende dem nyheder.

De frivillige kan følge specifikke grupper og få seneste indlæg og kommentarer fra valgte grupper vist i et feed eller tilsendt som en mail. På den måde er de altid er opdaterede på deres interesser, fx genbrug, familienetværk eller integration.

Socialt medie skaber og fastholder netværk

De frivillige kan også oprette indlæg i grupperne (afdelinger, aktiviteter eller netværk) og kommentere på hinandens indlæg. Fx med små opslag om noget, der er sket i deres afdeling eller ved at spørge de andre frivillige om hjælp. Portalen fungerer dermed også som socialt medie for de frivillige, som selv skaber nye netværk inden for lokale afdelinger eller på tværs af interesser.

Portalen indeholder desuden en shop med varer, der ikke er tilgængelige for andre end de frivillige. Det er fx Røde Kors merchandise eller skilte til butikker.

Kurser via automatisk data-import

Som på rodekors.dk importeres data automatisk fra et ERP-system, fx afdelinger, bestyrelsesmedlemmer og lokale aktiviteter. Der importeres desuden kurser for frivillige, der ønsker at blive lektiehjælper, vågekone m.m. 

Størstedelen af indholdet ligger dog bag login. Kontakt Novicell for en demo af Mit Røde Kors.

Vil du vide mere om samarbejdet med Røde Kors?

Tag fat i mig og hør, hvordan man kan udvikle medlemsorganisationer i et digitalt perspektiv