Google Shopping, SEO og Dynamisk remarketing

Proshop

Danmarks største elektronik webshop udvikler forretningen med ny, fokuseret online marketing-indsats

Proshop er en af Danmarks absolut største webshops med en årlig omsætning på over en milliard danske kroner. 3.000 kunder fra 6 forskellige lande handler på Proshops webshops - hver eneste dag.

Virksomheden er online forhandler af elektronik til BtB og BtC og har 140 medarbejdere. Novicell har været Proshops digitale partner i over 20 år.

Marginalerne flytter forretningen

Konkurrencen på elektronik-markedet er større end nogensinde før. Indtjeningsmarginerne er under konstant pres, og ehandlerne tjener få kroner pr. ordre, der sendes afsted. Det er derfor afgørende, at hele 'det digitale maskinrum' er ekstremt effektivt.

Som første led i kunderejsen spiller den digitale marketing derfor en vigtig rolle. Annoncering og synlighed skal konstant optimeres til at levere trafik og salg.

Det består samarbejdet bl.a. af

Google
Shopping

 Produktspecifikke søgeannoncer baseret på Google Shopping feedØget synlighed leverer højere konverteringsrate.

Dynamisk remarketing

Målrettet annoncering med dynamisk remarketing udsætter besøgende for de produkter, de tidligere har udvist interesse for. Og det sælger!

Facebook Dynamic Ads

Dynamiske annoncer på Facebook promoverer produkter til personer, som har vist interesse for Proshops produkter på webshoppen eller andre steder på internettet.

Søgemaskine-
optimering

SEO-indsatsen dækker over optimering af kategorisider, produkter, teknisk SEO, link building, oplæring af interne medarbejdere samt sparring.

SEO-indsats bar frugt

Ønsket fra kunden var et øget fokus på synlighed. Baseret på data og de indsigter, vi har fra den nuværende forretning og potentiale i markedet, har vi startet et nyt indsatsområde med SEO / Søgemaskineoptimering. Indsatsen startede tilbage i september 2017. Vi kunne hurtigt se det enorme potentiale for forbedringer, da fokus ikke havde været på søgemaskineoptimering tidligere. Nøglen til succes i Google var således et godt samarbejde mellem Proshop og Novicell, og stort kendskab til forretningen. Tilgangen har været at starte med de lavthængende frugter og arbejde sig opad derfra. Og det har givet gode resultater. 

Udfordring

Lav organisk trafik på nøgle-søgeord pga. dårlige rangering i søgemaskinerne

Novicell's løsning

  • Audit & gennemgang af de tekniske udfordringer Proshop måtte have - samt efterfølgende prioritering af opgaver
  • Intern oplæring af medarbejdere og rådgivning til disse
  • SEO sparringspartner
  • Dybdegående månedligt SEO-arbejde der bla. inkluderer:
    • Søgeordsanalyser
    • Linkbuilding
    • On-Page Optimeringer
    • Tekniske SEO checks
    • International SEO på tværs af lande & sprog

178%

Stigning i organisk synlighed
ifht. 2017 (fra 14.676 til 40.868)

81%

Stigning i estimeret trafik

ifht. 2017 (fra 122.882 til 222.736)

Proshops digitale marketing:

Always On

Et automatiseret kampagne-setup

Med +130.000 produkter på tværs af mange forskellige kategorier er der behov for et forholdsvist automatiseret setup, da der ikke kan finpudses og redigeres tekst på hvert enkelt produkt.

Novicell modtager et datafeed fra Proshop, som beriges med beskrivende tekst og andre metadata i værktøjet DataFeedWatch. De optimerede produktdata sendes så videre til de forskellige datafeeds, der udstiller produkterne. Eksempelvis til Google Merchant center, som fodrer Google Shopping.

Produktdata beriges med bl.a.:

  • Titler
  • Kategorier
  • Lagerstatus
  • Prioritering af produkter og produktgrupper med god avance/dækningsgrad

Den automatiserede databerigelse og feeds, der leverer opdaterede data til de forskellige salgskanaler giver Proshop et stort "always-on" kampagnesetup på tværs af en række kanaler og lande.

Kunden skal være en god forretning - fra første besøg

Proshop er først og fremmest gode købmænd, og marketingtiltag skal forholdsvist hurtigt have et direkte positivt afkast. Det giver ikke mening at betale 500 kr. i konverteringspris for en dyr smartphone, hvis indtjeningen kun udgør 100 kr.

Fokus går derfor ikke kun på ”standard”-metrics som CTR (click through rate), kliks, omsætning, CPC (cost pr click) og ROAS (return on ad spend). 

I samarbejde med Proshop har Novicell derfor bl.a. kigget på overordnet dækningsgrad og avance, hvilket betyder, at der kan udregnes reel fortjeneste og ROI på de enkelte indsatsområderDa der er forskellig dækningsgrad for hvert land og produktgruppe, giver det et meget mere retvisende billede af den reelle forretningsmæssige effekt end omsætningstal og overordnet ROAS.

Google Ads resultater

Igennem de seneste år er fortjenesten steget markant. Fokus på Google Ads, Google Shopping-annoncering og dynamisk remarketing giver tydelige resultater:

114%

stigning i Return on Ad Spent (ROAS)

33%

fald i klikpris (CpC)

117%

stigning i online omsætning

160%

stigning i fortjeneste fra Google Ads

i første halvår 2018 (sammenlignet med 2017)

Kampagne-setuppet udvides

Udrulningen sker i takt med Proshops generelle udrulningsplan for de forskellige lande – og er altid baseret på, hvor der har været potentiale for en god forretning. Setuppet er nu rullende i:

Norge

Sverige

Tyskland

Vi har arbejdet sammen med Novicell i mange år, og har stor værdi af deres indsigt i vores forretning og evne til hele tiden at videreudvikle og optimere vores online marketing setup.

Mikael Kolding, Marketing Manager hos Proshop

Vil du vide mere om samarbejdet?

Kontakt mig og hør mere om, hvordan vi har hjulpet Proshop med at skabe resultater gennem intelligent online annoncering