Plantorama - Klik & Få leveret

Med hjælp fra Novicell skabte Plantorama et helt nyt forretningsben på bare 14 dage

Resolut beslutning, da corona ramte Danmark

Da coronapandemien ramte i foråret, stod Plantorama over for sin absolutte højsæson. Og med frygten for at skulle lukke kædens 11 havecentre ned var der ikke langt fra tanke til handling. Organisationen gik resolut i gang med at udvikle sin online forretning.

Plantorama, der er landets største kæde af havecentre, måtte handle hurtigt, da coronapandemien sendte Danmark til tælling i foråret 2020. Kæden var på vej ind i sin absolutte højsæson, da statsministeren med sit nu skelsættende pressemøde den 11. marts lukkede store dele af landet ned. Dermed var der en reel risiko for, at kædens 11 havecentre ville blive tømt for mennesker midt i en sæson, hvor store dele af årets omsætning skal hentes hjem. Det slog dog ikke den dansk- og familieejede virksomhed ud af kurs.

Med hjælp fra Novicell handlede Plantorama resolut og hurtigt og rykkede en stor onlinesatsning et år frem i kalenderen. På bare 14 dage lykkedes det at lancere en onlineforretning med hjemmelevering.

Time to Market

Hastigheden var alt afgørende for Plantorama, da Danmark lukkede ned. På bare 14 dage lykkedes det at etablere en ny onlineshop

Custom-made shop

Plantorama har i samarbejde med Novicell udviklet en skræddersyet shopløsning. Shoppen er integreret i Plantoramas Sitecore-løsning

Plante-design

Novicell har på kort tid designet shoppen, så den understøtter Plantoramas store og inspirerende content-univers

Når det skal gå VIRKELIG stærkt 

Foråret er den årstid, hvor Plantorama tjener størstedelen af sin omsætning. Med en potentiel lukning af virksomhedens 11 havecentre var det essentielt for dem at handle hurtigt, så de fortsat havde muligheden for at afsætte varer, selvom centrene måtte lukke ned. 

Godt en måned før nedlukningen havde Plantorama med hjælp fra Novicell udviklet deres Klik & Hent-service, hvor kunderne kunne bestille deres varer på shoppen og hente dem i et af kædens 11 centre. Servicen skulle året efter udbygges med en hjemmeleveringsservice, men på grund af nedlukningen blev denne service fremskyndet. Fra beslutningen blev taget, til den nye service Klik & Få leveret gik online, gik der blot 14 dage. 

Det kunne lade sig gøre at arbejde så hurtigt, fordi hjemmeleveringsservicen blev bygget på motoren af Klik & Hent-servicen, som naturligvis var forberedt til en udbygning med Klik & Få leveret – dog året efter. Projektet fik også medvind og ”ekstra fart” af, at Novicells specialister var placeret hos Plantorama i den tid, hvor der blev udviklet.

 En hjemmeleveringsservice er naturligvis meget mere end blot en teknisk løsning. Udover den tekniske del, som Novicell tog sig af, arbejdede Plantoramas team i døgndrift på at definere en lang række interne processer – herunder et ruteplanlægningssystem med integration til virksomhedens ERP-system. Derudover skulle Plantorama anskaffe 11 fragtbiler, som kunne bringe varerne ud til kunderne. Alt det foregik tilmed i en situation, hvor stort set alle administrative medarbejdere arbejdede hjemmefra.

 

 

 

Skræddersyet shop-løsning

Klik & Hent-servicen er en skræddersyet shopløsning, der skal understøtte Plantoramas behov bedst muligt. Shoppen er bygget ovenpå Plantoramas eksisterende Sitecore-løsning og er blandt andet designet, så den understøtter Plantoramas omfattende content-univers.

Når du besøger Plantorama.dk og eksempelvis vil søge inspiration til velegnede stueplanter til sydvendte vinduer, skal du selvfølgelig også præsenteres for relevante tilbud i shoppen, der relaterer sig til emnet.

Det er Novicells designafdeling, der har sikret, at shopløsningen i sit udtryk passer ind i Plantoramas visuelle identitet.

Sammen med Novicell er vi lykkedes med projektet, fordi alle teams har været omstillingsparate og topmotiverede for at gøre en forskel for Plantorama i en krisetid.

Lanceringen af Klik & Hent inden nedlukningen gav os læring og selvtillid, som vi kunne udnytte til det maksimale i projektet om hjemmelevering, da Danmark lukkede ned, og det hele skulle gå ekstremt stærkt.  

 - Ditte Lunde Hardahl, Omnichannel  Manager, Plantorama  

Vil du vide mere om samarbejdet med Plantorama?

Tag meget gerne fat i mig og hør, hvordan vi har accelereret digitale løsninger for Plantorama.