Commerce-løsning til forbrugere, agenter og forhandlere

Pilgrim

Da Pilgrim fik behov for at skalere forretningen og optimere den eksisterende webshop, valgte det danske smykkebrand at bygge et helt nyt website.

Til opgaven valgte Pilgrim Novicell som partner til både design, frontend, backend, drift og online marketing. Udgangspunktet for samarbejdet var Pilgrims forretning, og en skalerbar løsning var et af nøgleordene fra start. Med 6 sprog, nationale kampagner, forskellige valuta, forbrugervilkår og meget andet landede løsningen på en Shopify-platform med integrationer, som egner sig godt til et commerce-site som Pilgrims.

Webshop

En velfungerende webshop er omdrejningspunktet i den nye løsning, som giver mulighed for både kampagner og rabatkoder.

Stærk SEO og kampagneindsats

En stærk SEO og online markedsføringsindsats har sikret den nye webshop meget trafik og øget salg.

Shopify

Shopify var den oplagte platform til Pilgrims commerce-løsning med international tilstedeværelse, integration til AX og store mængder data.

Skalerbar platform på flere sprog

Tidligere har Pilgrim kun haft en dansk webshop, men med stadig flere udenlandske kunder gav det mening at klæde sitet på til hele det europæiske marked.

I stedet for kun at have domænet pilgrim.dk med engelsk content har hvert land således fået sit eget site under pilgrim.net: de.pilgrim.net, gb-, se- osv. Derudover findes domænet pilgrim.dk stadig med dansk content. 

Øget trafik

De seks sprogsider har desuden den fordel, at de har en positiv SEO-effekt og dermed forbedrer websitets performance i Googles søgeresultater. Det skyldes tagget "hreflang", som sørger for værdioverførsel mellem de forskellige sider. Samtidig fortæller tagget Google, at indholdet ligger på flere sider, og man undgår dermed SEO-problemer med duplicate content. Dette har resulteret i, at den organiske trafik til pilgrim.dk i november/december 2017 steg med 33% sammenlignet med samme periode sidste år. 

Lækkert design

Den nye løsning krævede også nyt design. Her lyttede vores designafdeling til Pilgrims ønsker og skabte et overskueligt, enkelt og visuelt tiltalende univers, der matcher smykkebrandets identitet.

Integration til nyeste version af AX

Dynamic AX er et ERP-system, der taler sammen med kassesystemerne i de fysiske butikker. Derfor betyder integrationen til AX, at Pilgrim løbende kan ændre sortimentet og hele tiden holde webshoppen opdateret. Systemet kører hver nat og sørger for, at produkter og rabatter er opdateret.

Den nyeste version af AX kører med en channel database, og det er gennem denne, at ERP-systemet og sitet er integreret med hinanden. Databasen omfatter produkter, priser og rabatter.

Besøg Pilgrims nye site

Samarbejdet med Novicell har lige fra start været effektivt og resultatskabende. Novicell har med deres forretningsforståelse og agile tilgang til projektet løftet vores digitale tilstedeværelse markant. Omsætningen er mere end fordoblet, og integrationen til vores ERP har løftet hele vores forretning. Vi glæder os meget til det fremtidige samarbejde.

Hjalde Markvad, IT Project Manager, Pilgrim

Kollektioner, kampagner og rabatter

Ligesom resten af modebranchen skifter Pilgrim løbende ud i kollektionerne på shoppen. Det betyder en kontinuerlig udskiftning i produktsortimentet, hvilket stiller krav til webshoppens opbygning.

Derudover kører Pilgrim med skiftende kampagner i løbet af året. Det kan fx være skiftende mængderabatter eller særlige kampagner i forbindelse med Mors Dag eller andet. Derfor er shoppen bygget til at udregne rabatter på baggrund af produkterne i kundens kurv.

Pilgrim udvider med B2B-webshop i 2021

I foråret 2021 fik Pilgrims e-handelsløsning et ekstra ben, nemlig en B2B-webshop henvendt til Pilgrim-agenter og -forhandlere. Pilgrims B2B-webshop ligger bag et log-in. Den enkelte forhandler eller agent logger ind, kan se sine brugerspecifikke priser på varerne, kan placere ordrer, kan lave genbestillinger af produkter, se tidligere ordrer, se leveringstid og så videre. De brugerspecifikke priser og leveringsinformationer ”bor” som stamdata i AX, hvorfra de vises som realtidsdata ude i webshoppen.

Løsningen er ved at blive udrullet til forhandlere og agenter på Pilgrims eksportmarkeder. På sigt skal ca. 650 forhandlere og agenter kobles på løsningen. Allerede på nuværende tidspunkt får B2B-webshoppen stor ros for den intuitive opbygning. Ambitionen har været at tage udgangspunkt i et købsflow, der er lige så let som i B2C-shoppen – og netop distancere sig fra de ofte mere komplicerede købs- og ordreflow som kendetegner mange B2B-løsninger.

Impersonation

En af mulighederne i Pilgrims B2B-løsning er den såkaldte Impersonation-funktionalitet. Impersonation betyder i bund og grund, at ”man efterligner en anden person” og i dette tilfælde, at agenter kan logge på systemet som hver af de forhandlere, de varetager som kunder. Det giver agenten gode muligheder for at yde en god kundeservice til den enkelte smykkebutik i og med, at agenten f.eks. kan se smykkebutikkens priser og rabatordninger.

Ligesom B2C-webshoppen er Pilgrims B2B-webshop også en Shopify-løsning. Og i og med, at Shopify globalt primært anvendes til B2C-løsninger, er det ret unikt, at Pilgrim nu er gået i luften med en B2B Shopify-løsning med integration til AX.

 

Forbedret performance

Efter Pilgrim er gået i luften med den nye platform, er performance røget i vejret. Her sammenlignes perioden november-december 2017 (inkl. Black Friday og julehandlen) med samme periode året før.

37%

fald i pageload

1925

sessions i peak hour (+144%)

107%

stigning i omsætning

Vil du vide mere om Pilgrims løsning?

Kontakt mig endelig, hvis du er nysgerrig efter at høre mere om Pilgrims løsning eller om Shopify som B2C eller B2B e-commerce platform