Go to content

Økologisk Landsforening

Økologi.dk – her kan du finde alt om et mere økologisk Danmark

Ø-mærket, rent grundvand og grise med krølle på halen. Det og mange andre økologiske emner kan du fordybe dig i på Økologisk Landsforenings nye website: økologi.dk. Ambitionen med sitet er intet mindre end at gøre vores fødevaresystem og -forbrug mere bæredygtigt.

Økologisk Landsforening vedtog i 2018, at foreningen skulle flytte sig fra at være en landbrugsfaglig brancheorganisation til at være en bred interesseorganisation, der arbejder for bæredygtig omstilling ved at bane vejen for mere og bedre økologi. En strategisk rejse startede - fra primært at henvende sig til og arbejde for de økologiske landmænds interesser til at blive en bred NGO for danskere med interesse for økologi. Det medførte et stort brand- og kommunikationsmæssig skifte. På det nye website kan man derfor i dag finde viden om alt inden for økologisk landbrugsproduktion, grønne opskrifter, en oversigt over økologiske gårdbutikker og sågar også en guide til, hvordan man kommer i gang med fermentering. Og jo, det er også her, at du kan se, hvornår køerne kommer på græs!

Det består løsningen af

  • horseshoe icon

    Umbraco Premium

    Premium er Novicells metode for at levere et website med et best practice fundament og kernefunktionaliteter ud af boksen.

  • a human inside two arrows icon

    Tre hovedredaktører

    Vedligeholder let økologisk indhold på websitet.

  • a logic map and a pen icon

    Headless

    Løsningen bygger på headless teknologi med alle de fordele, det medfører.

Tre sites i samme løsning

Projektet med Novicell blev opstartet for at forny og konsolidere antallet af websites, der tidligere talte mange flere sites og oven i købet lå på flere forskellige CMS-platforme. Så antallet af websites skulle skæres ned til tre og skulle konsolideres på den samme teknologi, og her faldt valget på Umbraco. Løsningen er opbygget med økologi.dk som hovedsitet og ilove.øko og økodag.dk som selvstændige sites, men med mere specifikke målgrupper.

Den overlegne redaktøroplevelse  

Den gode backend og den overlegne redaktøroplevelse i backenden er fundamentet for at skabe god og veldesignet indhold. Udover at Umbraco er kendt for at levere en god redaktøroplevelse ud af boksen, omfattede projektet også både udvikling, integrationer og arbejde med backend-roller:  

  • ​Der blev udviklet såkaldte grid editors, som medfører, at redaktøren altid opretter og justerer indhold ensartet i grid editors, som åbner op i højre side af skærmen. Her møder redaktørerne også nogle intuitive valg og forslag til opsætning  
  • Der blev udviklet faste formularer, som redaktørerne anvender til de sider, hvor nye medlemmer melder sig ind i Økologisk Landsforening eller hvor man tilmelder sig forskellige arrangementer 
  • Der blev udviklet en integration til SendGrid, som gør det let for redaktørerne at sende email til de rette modtagere 
  • Veldefinerede redaktør- og skribentroller gør det let for alle, der arbejder i backend, at kende deres rolle og ejerskab for indhold

Headless

De tre økologiske websites er bygget på en headless løsning, hvor indholdet leveres via et API til frontenden. Der er flere grunde til, at Økologisk Landsforening valgte det: Med headless kan mængden af trafik i peakperioder lettere understøttes, og da Økologisk Landsforening netop oplever nogle dage med trafikpeaks (f.eks. omkring datoen for hvornår køerne kommer på græs), så er headless teknologien med til at understøtte det. Derudover er de tre sites lettere at vokse i og med, da frontend´en – også kaldet præsentationslaget - let kan opdateres eller udskiftes uden at røre ved backoffice-delen. Lyder det interessant?

Læs mere om Headless her

Vi har været på en strategisk rejse og flyttet os fra primært at være en brancheorganisation for økologiske landmænd til i dag at være en bred NGO for alle danskere med interesse for økologi. Og vores nye website understøtter til fulde vores nye position med skarpe budskaber omkring, hvad Økologisk Landsforening er, og hvad vi arbejder for. Vi er meget tilfredse med resultatet af økologi.dk og synes, at det rammer essensen af vores brand promise.

Line Hedeboe, Kommunikationschef
Økologisk Landsforening

Bliv medlem eller økoven 

De nye sites og trafikken dertil skal skaffe Økologisk Landsforening nye medlemmer og nye økovenner. Derfor er det også lavet tilmeldingsformularer på sitesene, så man let kan melde sig ind i Økologisk Landsforening – og her er hele fem medlemskaber at vælge mellem. Var det noget for dig at blive økoven?

Umbraco

Økologi.dk, iloveøko.dk og økodag.dk er bygget på Umbraco. Umbraco er utrolig velegnet til løsninger, der indeholder mange sites i samme løsning og derfor velvalgt til Økologisk Landsforening. Umbraco er også kendt som ”the friendly CMS” grundet dets enkle brugerinterface, der gør det nemt at oprette og redigere indhold og anvende billeder og video.

Umbraco logo

Vil du høre mere om løsningen til Økologisk Landsforening, eller om Umbraco-platformen? Så kontakt mig gerne.