Odense Marcipan

Ny webshop bringer Odense Marcipan tættere på forbrugerne

Odense Marcipan blev etableret i 1909 og er i dag verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. 

Virksomheden har længe haft et velbesøgt website med over 2 mio. besøg om året – Især på grund af den omfattende opskriftsdatabase, som tiltrækker mange kunder.

Odense Marcipan har desuden en ambitiøs social medie-profil og har opbygget en Facebook-side med knap 60.000 followers. Via Instagram præsenteres passionen for søde sager med brugerinvolverende indhold. Samtidig har de et tæt samarbejde med en række aktuelle bloggere.

Det nære forhold til brugerne ønsker Odense Marcipan at videreføre på websitet, og i slutningen af 2014 lancerede Novicell derfor en helt ny Odense Marcipan webshop på platformen Umbraco/uCommerce. 

En shop med mange muligheder

Formålet med den nye webshop er at komme endnu tættere på forbrugeren ved at markedsføre de populære produkter direkte til kunden. Odense Marcipan brander sig netop under devicen; ”Vi gør det let at gøre det lækkert”, hvilket også kommer til udtryk i webshoppens brugervenlige design. 

Shoppen skal bl.a. sælge produkter med manglende distribution og være frontløber i forhold til test af nye produkter. På sigt vil den tilbyde unikke pakkeløsninger med råvarer, bageudstyr, dekoration mm. og på den måde være et naturligt go-to-place for amatørkonditoren eller dessertentusiasten.

Shoppen skal være med til at positionere Odense Marcipan over for både semiprofessionelle forbrugere og højtidsamatørerne, som typisk køber ind til jul og specielle anledninger. Den er med til at inspirere til køb hen over hele året og bør derfor være nem og overskuelig at handle i. Det har vi bl.a. sikret ved et mobilvenligt design, der anvender den nyeste viden om konverteringsoptimering, og ved en feature, der giver mulighed for at handle direkte fra opskrifterne. Jeg har mødt en god fleksibilitet undervejs i et projekt, hvor langt fra alle elementer lå 100 procent fast fra starten. Novicell har været sparringspartner på lang række afklaringer og beslutninger. Med deres store erfaring og fokus på forretning, har det være en uundværlig hjælp. Jeg glæder mig til at udvikle konceptet løbende under vejs, og jeg ser frem til at gøre det i tæt samarbejde med Novicell

Morten Rosenberg, Online Manager hos Odense Marcipan

60 % kommer fra mobile enheder

Det er vigtigt at møde kunden med en webshop, som fungerer både på mobil, tablet og computer. 60 % af Odense Marcipans besøgende kommer nemlig fra mobile enheder, og en responsiv webshop er derfor et must for at udnytte potentialet.

Første skridt i processen var derfor at gøre det eksisterende site responsivt med udgangspunkt i at genbruge så meget af det eksisterende design som muligt. Det involverede også en opgradering af Umbraco-versionen.

Herefter igangsatte Novicell designet af selve shoppen, hvor det har været afgørende, at trafikken til opskrifterne blev udnyttet bedst muligt. Derfor blev der lagt kræfter i en løsning, hvor kunderne kan lægge ingredienser i kurv direkte fra en opskrifts ingrediensliste.

Endelig fulgte afdækningen af integrationsbehovet til ODENSE Marcipans ERP system og til en ekstern logistikpartner samt implementering af disse to snitflader.

Brugertestet løsning

Midt i oktober lå shoppen klar til en pilottest hos ODENSE Marcipans medarbejdere og siden hen blev den brugertestet blandt Facebook-vennerne. Det ryddede flere mindre udfordringer af vejen, og shoppen blev klar til launch midt i november.    

Vil du høre mere om løsningen?

Kontakt mig og hør mere om Odense Marcipans løsning