Webløsning og design

Midttrafik

Hurtig og intuitiv information til alle rejsende i Midtjylland

Opgaven

Trafikselskabet Midttrafik administrerer den kollektive trafik i de 19 kommuner i Midtjylland. Selskabet ønskede i 2016 en responsiv online løsning, der i højere grad kom brugerne i møde - også på farten.

Målet

Målet var at skabe en forbindelse og samhørighed mellem det Midttrafik, man møder på sine rejser og det, man møder i det trykte materiale. Det var ligeledes et must, at kunderne kunne finde trafikinformationerne hurtigt og intuitivt. Så brugerne har været 100 % i fokus i udviklingsprocessen. I dag har selskabet et midttrafik.dk, som både de unge og den ældre målgruppe føler sig hjemme i. 

Processen

 

Analyse af touchpoints: Data og brugertest

For at kunne imødekomme brugerne bedst muligt, måtte vi finde frem til deres ønsker og behov. Her lavede vi et omfattende analyseforarbejde, ved hjælp af bl.a. tal i Google Analytics af det tidligere Midttrafik.dk og usability-analyser koblet med mere kvalitative findings fra en eksisterende kundeservicerapport. Bl.a. indgik Ældresagens medlemmer i undersøgelsen. Med denne information kunne der dannes en forståelse for brugerens behov.

 

Toptasks og wireframes

Med denne viden kunne vi fokusere på den online rejse og brugeroplevelsen, med udgangspunkt i udfordringer og styrker fra analysearbejdet. Nu handlede det om at kategorisere og prioritere indhold, så navigationsflowet blev styrket og vejen til informationer var kortere. Det mundede ud i en agil proces, på wireframe-niveau.

 

Billetguide

Sammen med Midttrafik udviklede Novicell desuden en billetguide, der med få spørgsmål kan give passageren anbefalinger til, hvilken billettype de bør benytte på baggrund af alder og rejsemønster. På den måde kan får brugeren en god service, der potentielt sparer dem penge, hver gang de rejser med Midttrafik.

Det siger kunden

For Midttrafik har det været vigtigt at skabe et responsivt site, der er overskueligt og brugervenligt. Kunderne skal have nem adgang til den information, de har brug for både før, under og efter rejsen - det har de fået med vores nye digitale platform. Vi er meget glade for samarbejdet og resultat.

Anette Bjerregaard, Kommunikation og Marketing hos Midttrafik

Nytænkning af køreplaner til alle målgrupper

Køreplaner og planlægning af rejser er et vigtigste fokusområder for de rejsende. Derfor har vi givet netop køreplaner og rejseplanen en central plads på forsiden. Indgangene til en busrute og informationen omkring er forsimplet og optimeret responsivt.

Valgte rute foldes ud for brugeren med relevant information fra trafikinfo, køreplaner, stationsoversigter og eventuelle høringer.

Og mange flere features

  • Integration til Rejseplanen, flyafgange og Trafikinfo via specialudviklet api
  • Donut caching sikrer hurtig performance, men stadig liveopdaterede trafikinfo
  • Sikker datahåndtering af CPR-numre rejsegaranti ifm. rejsegarantien
  • Høringsmodul, der håndterer kommunikationen mellem borgere og kommunen
  • Intranet ligger IP-begrænset og password-beskyttet integreret i løsningen

2.000 chauffører får egen platform

Chaufførnettet styrer kommunikationen mellem chauffører og Midttrafik's centrale funktioner, guides, sms-notifikationer og uddannelsesprojekter. Sitet genbruger layout og struktur fra websitet, og platformen er naturligvis 100 % tilrettet mobilen - efter chaufførernes ønske.

Midttrafik før og nu

Vil du vide mere om løsningen?

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil høre mere om løsningen til Midttrafik.