Umbraco Cloud løsning med tydelig visuel identitet

Metroselskabet

På M.dk skal det være let at finde information om metroen

Efter otte års anlægsarbejde åbnede Cityringen (M3) i september 2019. Et halvt år efter åbnede M4 til Nordhavn. De nye metrolinjer har givet københavnerne 19 nye stationer og vil fordoble antallet af passagerer. Dermed vil 9 ud af 10 af landets mest besøgte stationer fremover have metro.

Med åbningen af Cityringen ændrede Metroselskabet kommunikationsfokus. Selskabet er både bygherre og trafikselskab og har derfor skullet balancere kommunikationen om at fortælle om byggeri og motivere til at bruge metroen. Et af de mest ambitiøse anlægsprojekter i Danmark nogensinde er blevet til en del af hovedstadens vigtigste infrastruktur målt på antallet af rejser. Det skabte et behov for en ny, skalérbar digital platform, der kunne understøtte Metroselskabets kommunikation i forskellige faser af processen.

Metroselskabet valgte Novicell som partner til både design, frontend og backend til den skalérbare Umbraco-løsning, der nu ligger på M.dk.

Designet modtog prisen for Bedste Design til Umbraco Awards 2020.

Design

Novicells design-team har sikret en klar linjeføring mellem det digitale design og det, de rejsende møder i togene og på perronerne.

Analyse

Kunderejsen på M.dk er blevet analyseret med henblik på at gøre det nye site så hurtigt og effektivt som muligt.

Effektivitet

9 ud af 10 sider er fjernet fra M.dk. Relevant indhold er blevet trukket frem og gjort mere overskueligt og mere konkret.

Analyse af brugeradfærd

Novicell har bistået Metroselskabet med en omfattende forundersøgelse af brugernes adfærd på M.dk for at undersøge, hvordan indholdet på det nye site skal prioriteres. Undersøgelsen har ført til en omstrukturering og forenkling af indholdet på sitet med henblik på at forbedre brugeroplevelsen. Det har blandt andet betydet, at Metroselskabet har skåret 9 ud af 10 sider væk fra deres gamle site.

Design hentet fra metroens virkelighed

Det var Metroselskabet ønske, at der skulle være en stram linjeføring mellem det, som brugerne møder i togene og på perronerne, og det, som brugerne møder digitalt. Sitet skulle være visuelt lækkert og samtidig være så simpelt at anvende som muligt. Novicells design-team har arbejdet med nogle elegante og underspillede animationer og grafiske virkemidler, som kendetegner metroen. Blandt andet folder menuerne sig ud med den samme bevægelse, som når et metrotog ankommer til stationen. Derudover indeholder sitet en række små nudging-elementer, hvor man bliver gjort opmærksom på de muligheder, man har, så brugerne bliver inspireret til at søge videre.  

Skalérbar platform til forskellige faser

Metroselskabet havde brug for en skalérbar platform, der kunne understøtte selskabets kommunikation på forskellige måder i forskellige faser af projektet omkring åbningen af Cityringen.

  1. Frem mod færdiggørelsen af Cityringen havde Metroselskabet brug for at holde naboer og borgere orienteret om anlægsplaner, fremdrift og støjgener mm.
  2. Efter åbningen af M3 Cityringen og M4 fordoblede Metroselskabet antallet af metrolinjer og vil fordoble antallet af rejsende med metroen, hvilket selvsagt lagde pres på kundeinformationen. Denne opskalering skulle sitet kunne håndtere.
  3. Efter åbningen af Cityringen skulle Metroselskabet give kunderne god information, så kunderne kunne vænne sig til de nye metrolinjer. Herefter skulle kunderne ledes over til DOT (Din Offentlig Transport) for billetsalg, trafikinformation mm., og Metroselskabets digitale platform skal i højere grad fungere som et corporate website, der understøtter selskabets overordnede indsatser. Det betyder også, at de rejsende, der kommer ind på websitet, hurtigt skal sendes videre til DOT eller Rejseplanen.

Metroselskabets forhenværende website var tungt at opdatere, så der var behov for at udvikle Umbraco-platformen på en måde, så det var effektivt for redaktørerne at opdatere platformen. Derfor er der blandt andet udviklet en række skabeloner, der gør det lettere at lave indhold til sitet.

Antallet af besøgende går ned – og det er en succes!

Der er ikke mange virksomheder, der lancerer et nyt website, og efterfølgende glæder sig over, at deres bounce rate er eksploderet. Det er dog tilfældet hos Metroselskabet. For helt i overensstemmelse med planen, skal kunderne i tredje fase af projektet lære at benytte DOT og Rejseplanen, når de skal søge trafikinformation. Mange rejsende kommer stadig ind på M.dk, når de skal søge trafikinformation, men de bliver hurtigt ledt videre til de relevante kilder, og det er en succes i sig selv.

”Vi har stået med en kommunikation, der har ændret sig i tre meget forskellige faser af projektet, og det har vi fået en platform, der understøtter digitalt. Folk rejser med metroen, fordi det er hurtigt, let og pålideligt. Den oplevelse vil vi også gerne give vores brugere digitalt. Det skal være let for kunderne at finde den information, de har brug for - også selvom metronettet er vokset. Og så har vi med sitet fået skabt en rød tråd fra de visuelle elementer, brugerne møder på stationerne og i togene, og dem, de møder digitalt. Det er en flot visuel løsning, der skaber enkelthed og helhed i den samlede brugeroplevelse.”
Lise Hein
— Lise Hein, kommunikations- og marketingchef i Metroselskabet

M.dk vinder Umbraco Awards 2020 for verdens bedste design i umbraco

Metroselskabets nye site M.dk er bygget på en Umbraco-platform, og anerkendt for sit smukke design, der spiller sammen med de designelementer man kender fra stationer og trykt materiale.

M.dk er bygget i Umbraco 7 og på en Umbraco Cloud platform.
Du kan læse mere om .NET-teknologien og Umbraco her.

Vil du vide mere om løsningen til Metroselskabet?

Vil du vide mere om digital design, Umbraco-platformen eller om samarbejdet med Metroselskabet, så kontakt mig gerne.