Kåre og Emil

Fra 0 til 8500 abonnenter på YouTube - på under 30 dage

De tidligere TV værter på DR programmet Store Nørd, Kåre og Emil, lancerede i september 2020 en sprængfarlig YouTube kanal. Hensigten var at øge kendskabet og interessen for teknik og naturvidenskab blandt den yngre målgruppe, via videoer indeholdende vilde eksperimenter og fede forsøg.

Med Novo Nordisk Fonden i ryggen, valgte Kåre og Emil Novicell som samarbejdspartner, hvor vi har været behjælpelige med uddannelse, sparring og eksekvering med fokus på YouTube Annoncering samt opsætning af Kåre og Emils YouTube kanal.

Opsætning af YouTube-kanal og YouTube SEO

Med afsæt i en søgeordsanalyse, kombineret med best-practice konventioner, opsatte vi Kåre og Emils YouTube kanal med øje for at skabe det bedst mulige grundlag for kanalen og YouTube videoernes synlighed og søgbarhed.

Jo mere synlighed, jo flere videoafspilninger som leder til flere YouTube abonnenter. Derfor var YouTube SEO et primært fokusområde i samarbejdet.

Kanalens resultater i tal

Allerede under en måned efter lancering opnåede kanalen meget tilfredsstillende tal, som viser at et godt teknisk set-up, kombineret med højt kvalitets-indhold, aldrig fornægter sig.

Efter godt 30 dage og 11 uploadede videoer tegnede YouTube kanalen sig med disse tal:

2000000

Eksponeringer

47%

Fastholdelse af seere

8500

Abonnenter

536

Kommentarer

406000

Afspilninger

7334

Likes

15800

Afspilningstimer

171

Delinger

 

 

 

 

Fil:YouTube Logo 2017.svg - Wikipedia, den frie encyklopædi

YouTube Annoncering

Med annoncering på YouTube var målet at booste de eksisterende aktiviteter og lade snebolden rulle.

Mere konkret, så afspejlede YouTube annonceringen de primære mål for kanalen: afspilninger og abonnenter.

Derfor blev der opsat to "YouTube In-Stream" kampagner - en Top Funnel kampagne målrettet mod udvalgte segmenter med øje for at skabe synlighed, trafik til kanalen og endnu flere afspilninger.

Dernæst blev der opsat en Low Funnel kampagne, der havde til formål at ramme de, som allerede havde set en video fra kanalen, enten som annonce eller som organisk visning, for at opfordre disse til at abonnere på kanalen. I Low Funnel kampagnen, som agerede som en remarketing kampagne, ekskluderede de nuværende abonnenter, således at man udelukkende ramte dem, der før havde set en video, men endnu ikke var abonneret.

"Du har set en af vores videoer. Hvis du vil se flere videoer, så klik på knappen. Der kommer nye videoer hver onsdag".

 

Kåre og Emil havde til denne kampagne lavet en dedikeret video på fem sekunder:

 

 

Denne video var blandt andet medvirkende til at skabe de imponerende resultater med hele 8500 abonnenter inden for de første 30 dage efter launchet af YouTube-kanalen.

Vil du vide mere om YouTube samarbejdet med Kåre og Emil?

Tag meget gerne fat i mig og hør, hvordan vi har sikret Kåre og Emil en flyvende start på deres YouTube kanal.