Responsivt redesign - direkte i browseren

Den globale koncern JYSK stod i 2014 over for et komplet responsive redesign og integration af Click&Collect (kunden afhenter vare i nærmeste butik) og indgik i den forbindelse samarbejde med Novicell.

JYSK har over 2.100 fysiske butikker i 36 lande, men online kanalen spiller en stadig større rolle for forretningen.

Jysk

Via tæt dialog, brugertests og fokus på konverteringsoptimering, øgede vi JYSKs konverteringsrate markant:

  • 85 % vækst i omsætning på JYSK.dk
  • 318 % stigning i tablettransaktioner
  • 68 % funnel konverteringsfrekvens v. Click & Collect
  • 162 % værdiforøgelse af sitesøgning på mobil

Fra analyse til redesign

Projektet startede med, at JYSK fik udarbejdet en usability-analyse af deres webløsning, hvor Novicells konverteringsspecialister kom med anbefalinger til indhold og navigation ud fra brugertest, splittests og usability analyse.

Efterfølgende valgte JYSK at udvide samarbejdet, så Novicells designafdeling også udviklede hele den nye brugerflade - på baggrund af konklusionerne i foranalysen. JYSK har dog egen udviklingsafdeling, der implementerede design/HTML i deres Drupal løsning.

Responsive wireframes metoden

Efter indledende brugertests af det daværende website, lavede Novicell responsive wireframes ud fra 'mobile first' tankegangen samt JYSKs erfaringer og datagrundlag.

Grey boxing

Responsive wireframes og grey boxing i de indledende dele af designprocessen hjælper med at fastlægge elementernes størrelse og placering. Metoden er tidssparende, da designet bliver mere håndgribeligt for kunden og sikrer, at alle har samme forståelse af websitets opbygning og navigation.

Vi oplever stor værdi ved at udvikle et site, hvor der designes direkte i browseren. Ved at arbejde på den måde har vi formået at skabe en bedre forståelse af designprocessen internt i organisationen. Samtidig er det en tidsbesparende faktor for vores udviklings- og implementeringsteam, da de ved overlevering modtager færdig html-kode frem for statiske Photoshop-filer, siger Anders Talbo Dahl, Online Conversion Specialist hos JYSK.

Først senere lægges selve den grafiske identitet på løsningen, hvor målet var en brugerflade, der respekterede det eksisterende grafiske udtryk. JYSK skulle selvfølgelig stadig ligne JYSK.

Mobile-first navigation

Under hele forløbet har vi løbende haft brugertests for at sikre, at kunderne havde den ønskede oplevelse og brug af sitet.

Fx skulle brugerne nemt kunne få et overblik over kategorierne, og vi endte derfor med en visuel mobile-first løsning, baseret på ikoner med supplerende tekst.

Navigationsstrukturer er nemlig ofte en designmæssig udfordring, når det kommer til responsive websites og -shops, især når menuen indeholder flere niveauer som i JYSKs tilfælde.

Besøg JYSK.dk og prøv selv.