Ifö’s FAQ-univers 

Indhold tilpasset kundernes søgninger skaber øget synlighed i Norden 

Siden 1976 har I solgt kvalitetsprodukter med dyb respekt for de nordiske traditioner og med naturen som inspiration. Ifö er en del af Geberit Group, som er markedsleder inden for sanitetsprodukter i Europa.

 

Højere synlighed med en udvidelse af en FAQ

I havde et ønske om at opnå højere synlighed  de spørgsmål til sanitetsprodukter, som der er i markedet på de nordiske lande (Danmark, Norge, Sverige, Finland og Litauen). Det skulle ske med en udvidelse af deres eksisterende FAQ. Den skulle gå fra en enkelt side til en række artikler.

Med et FAQ-univers vil Ifö nå endnu bredere ud til forbrugerne og hjælpe med de spørgsmål og udfordringer, der er omkring produkter til badeværelse. Et FAQ-univers vil også bidrage med et højere serviceniveau både til deres nuværende kunder,  men også nye kunder der har brug for vejledning og måske ikke har kendskab til Ifö i forvejen 

 

 

Det bestod samarbejdet af

Strategisk contentplanlægning

Udarbejdelse af søgeordsanalyse og dialog med kundeservice.  

Tekstforfatning

Udarbejdelse af 15 artikler. Tilpasset både kunder og Google.

Versionering til alle lande

Artiklerne er tilpasset, så de passer til markederne i de forskellige lande. (DK/SE/NO/FI/LT)

God analyse fører til resultater  

FAQ'en skulle bruges på fem markeder, så første skridt i udviklingen af indhold var en grundig markedsanalyse af de forespørgsler, som brugerne laver i søgemaskinerne i de fem lande; Danmark, Norge, Sverige, Finland og Litauen 

Med en klar international SEO-strategi udarbejdede Novicell fem grundige søgeordsanalyser med lokal fokus. Her blev der kigget på forskellene i spørgsmål og søgeord i de fem lande og hvordan de kunne kombineres i nogle fælles artikler 

Siden implementeringen på Ifö.dk i sommeren 2020 har udviklingen i performance været tydelig:

146.000

Flere eksponeringer i Google

325

Fra 10 til 325 søgeord i top 3

1.370%

Mere organisk trafik til FAQ-univers

Gode resultater opnås via et stærkt samarbejde

En central del af at kunne opnå gode resultater er et godt samarbejde. Vi ved, at de som kender deres kunder bedst, er virksomhederne selv. Derfor involverer vi altid de personer, der kender slutkunden bedst. Hos Ifö var det oplagt at inddrage deres kundeservice, der om nogen ved, hvilket spørgsmål deres brugere sidder med. 

Efter et grundigt søgeordsarbejde kunne de mest gængse spørgsmål inddeles i forskellige kategorier. Herefter gik arbejdet i gang med at skrive tekster, der kunne afdække spørgsmålene og resultaterne fra søgeordsanalysen.

Teksterne blev udarbejdet på engelsk, og herefter versioneret til de enkelte lande med udgangspunkt i de enkelte søgeordsanalyser.

At klatre til tops i Google

Udover topplaceringer i Google er det også muligt at indtage en Featured Snippet. Featured Snippets er små uddrag af tekst, som kommer til syne øverst i Googles søgeresultater. Fordelen er hurtigt, at besvare det spørgsmål brugeren har.  

Feature Snippets er vigtig i SEO arbejdet, fordi det bidrager med en mulighed for at trække flere klik fra organiske søgninger uden en højere rangering i Google. Feature Snippet kaldes blandt SEO-eksperter for Position Zero, da resultatet vises over den traditionelle position 1.  

Novicell havde stor fokus på, at de tekster der blev skrevet til I’s FAQ-univers, skulle indtage position zero - både for at få mere organisk trafik ind på universet, men også for at øge troværdighed og loyalitet gennem en god placering i Google. 

Her kunne vi hurtigt måle rigtig positive resultater:

20

Synlighed på tyve feature snippets

En strategi som skaber resultater 

Gennem en stor, fælles og koordineret indsat mellem Novicell og Ifö, har Ifö fået et helt nyt FAQ-univers med resultater ud over forventningen 

Foruden den store indsats foretaget af vores SEO-specialister, er der lavet en langsigtet strategi. Strategien, SEO-arbejdet og samarbejdet er grundlæggende for de opnåede resultater, som vi forventer fortsat vil vækste med den langsigtede strategider forudsætter løbende opdateringer og nyt indhold på FAQ-universet.  

Er du selv blevet nysgerrig på I’s FAQ-univers, kan du besøge deres danske hjemmeside her

”Samarbejdet med Novicell forløb perfekt med god forståelse for vores behov og udfordringer. Ærligt var det en lidt tung proces at løbe i gang, da der var mange interne medarbejdere og ikke mindst lande, der skulle koordineres og tilgodeses. Men der er intet mere givende, end når man måned til måned efter implementeringen kan rapportere om bedre og bedre resultater, og at alle fra marketing, kunderservice og ledelse ser anderkendende på den fælles indsats og udbyttet heraf.”

- Franciska Andersen, Online Marketing Manager, Nordic Marketing

Vil du vide mere om løsningen til Ifö FAQ-universet?

Vil du vide mere om SEO, tekstforfatning eller om samarbejdet med Ifö, så kontakt mig gerne.