Ny platform til ILVA og IDEmøbler

IDdesign

Danmarks største detailhandler inden for møbler og boligindretning vil være "best in class" med ny skræddersyet ecommerce-løsning.

Danmarks største detailhandler inden for møbler og boligindretning, IDdesign, valgte i starten af 2017 Novicell som digital partner. Koncernen – som står bag ILVA og IDEmøbler – så et stort uudnyttet vækstpotentiale i at få nedbrudt barrieren mellem de fysiske butikker og den digitale tilstedeværelse.

Novicell skulle løfte IDdesigns samlede ecommerce-setup med en ny platform til virksomhedens to kæder, ILVA og IDEmøbler, som led i en ny, ambitiøs digital strategi. Strategien skal cementere IDdesigns position som Danmarks førende interiør-detailhandler.

Next level ecommerce-løsning

Novicell har leveret en fleksibel og skræddersyet Umbraco-løsning, som skal vækste forretningen her og nu - men også sikre, at koncernen er "best in class" i mange år frem. Følgende parametre har været afgørende for valg af arkitektur og teknologi:

Fleksibilitet

Skalerbarhed

Stabilitet og robusthed

Udbredte teknologier

Og resultatet er en højtperformende og hurtig ecommerce-platform til IDdesign, hvor det nye ecommerce framework leverer netop den funktionalitet, koncernen behøver - hverken mere eller mindre. Koncernen kan genbruge kernefunktionalitet på tværs, men bevarer samtidig den unikke forretningslogik, de enkelte brands har opbygget gennem adskillige år.

Flere konverteringer

Kort efter launch skaber den nye løsning allerede gode resultater:

27%

stigning i konverteringsrate

13%

flere transaktioner total

10%

stigning i unikke køb

(resultater for IDEmøbler i perioden december-januar 2017/18 sammenlignet med året før)

Intelligent produktfiltrering og søgning

Filtreringen på de forskellige sites er løftet til et nyt niveau, hvilket er en stadig vigtigere parameter for konverteringsrate og samlede online omsætning. Og med "search as you type" og lynhurtig responstid sikrer den nye løsning en forbedret produkt-browsing for brugeren. Det er afgørende med 600.000 unikke produktvarianter pr. website.

Opbygning og kategorisering af hele produktstrukturen styres 100% hos IDdesign. Kategoriseringer fra deres eget ERP-system overføres til Umbraco, hvor de læser dem ind i nye kategorier.

Et produkt fra ERP-systemet kan optræde i flere forskellige kategorier: En sofa kan på den måde både være en "sofa", en "chaiselong" og en "hjørnesofa" og dermed optræde i flere kategorier og søgninger i frontenden. Samtidig kan koncernen oprette nye kategorier, som indeholder en række produkter - fx stjerner, nisser og kræmmerhuse samlet under kategorien "julepynt".

Alt dette giver mulighed for en custom made menustruktur på sitet, som er fuldstændigt uafhængig af kategoriseringen i ERP-kataloget.  Webmasteren oplever altså stor fleksibilitet og kan uden problemer (og helt udenom ERP) oprette menupunkter til særlige kampagner, højtider eller lignende og dermed sikre et dynamisk udtryk på sitet.

Varianter og bundles holder styr på produkterne

De mange nye produktvarianter stiller også store krav til performance i platform og arkitektur. Dette sikres bl.a. med de to funktioner varianter og bundles.

Bundles består af flere produkter fra kataloget, som IDdesign selv kan sammensætte - fx til et helt reolsystem bestående af skuffer, skabe, låger etc. Derudover giver varianterne en god brugeroplevelse, fordi brugeren under det enkelte produkt (eller bundle) kan bladre imellem fx forskellige farver.

I stedet for 6 ens produkter i forskellige farver ligger alle mulighederne nu i det enkelte produkt - som varianter - hvilket både letter processen bagved og foran skærmen.

Styring af varianter giver også redaktørerne mulighed for at skræddersy indhold til bestemte højtider - fx ved at vise alle de røde varianter op til jul eller de gule op til Påske. Sammen med en fleksibel menustruktur har IDdesign store friheder til at aktivere deres store produktkatalog.

Brugertilpassede udvidelser

Den nye løsning understøtter desuden click and collect, som allerede er implementeret i nogle butikker, samt et skræddersyet konfigurator-modul, hvor kunden selv kan "bygge" sit produkt. Modulet rummer også mix and match, så kunden kan sammensætte et sæt af fx spisebord og stole ud fra egne ønsker. 

En kunde med store ambitioner

Vores to kæder har store ambitioner for den nye løsning. Og det betyder blandt andet, at den i perioder skal kunne håndtere titusindvis af samtidige brugere. Her har vi naturligvis skelet til det arbejde, som Novicell har lavet for bl.a. Power – det er sådanne resultater, der giver ro i maven, når man giver håndslag på aftalen.

Michael Christiansen, CEO, IDdesign

Fleksible contentmoduler 

De nye løsninger til ILVA og IDEmøbler er lavet med en let redigerbar opbygning.

Backenden består af dynamisk indhold, der redigeres i drag and drop content-blokke. Man kan fx skalere og flytte rundt på hver enkelt blok direkte i Umbraco-grid'et. Derudover giver specialmodulet mulighed for at tilføje:

  • Billed- eller farvebaggrund
  • Overskrifter
  • Brødtekst
  • Prisskilte
  • Former og figurer 

Det betyder stor fleksibilitet og frihed til de lokale indholdsredaktører, som løbende fylder siderne med content og kampagner. Og man kan lægge alle elementerne på en boks direkte i backenden. På den måde slipper man for grafikerarbejde, når fx en pris skal opdateres.

Performance, performance, performance

Samarbejdet er omfattende, og Novicells konsulenter på tværs af alle afdelinger har fokus på, at løsningen skal være hurtig, stabil og fleksibel.

Integration

Løsningen er tæt integreret med ERP-systemet, AX, og hele produktkataloget kan opdateres på 5 minutter uden nedetid.

Komponenter

Alle komponenter modtager/sender data uafhængigt og kan frit udskiftes - fx CMS eller kø-, caching- og søgesoftware

Produkthåndtering

600.000 unikke produktvarianter håndteres med varianter, bundles og har lynhurtig filtrering/søgning.

Komponentopbygget software

De nye websites til ILVA og IDEmøbler indgår i én samlet ecommerce-løsning, som Novicell har leveret. Ecommerce-softwaren består af en række komponenter med hver sin rolle i den samlede løsning. Én komponent definerer købsflowet, en anden køfunktionen, en tredje er søgefunktionen og så videre. 

Formålet med at udvikle på denne måde er, at løsningen kan modulopbygges, uden at de enkelte komponenter bygges sammen, men i stedet blot taler sammen. Det vil sige, at alle komponenter i softwaren kan udskiftes med komponenter, der udfylder tilsvarende roller. Det fremtidssikrer løsningen og skaber høj fleksibilitet både i valg af software, men også for hvordan en komponent skal løse en opgave.

Smart server-setup sikrer stabilitet og performance

Horisontalt skalerbare processer forebygger overbelastning i løsningens kernefunktioner. Det sker ved, at server-setuppet fordeler opgaver imellem en række servere frem for én stor server betyder to ting for IDdesigns nye løsning:

Dels forhindrer det, at systemet går ned, når en server opdateres eller skal genstartes, fordi opgaverne fordeles blandt de øvrige servere automatisk.

Samtidig sikrer opsætningen, at der kan indsættes flere servere og mere serverkapacitet til at håndtere stort tryk på Black Friday eller andre højaktivitetsbegivenheder. Dermed performer hele løsningen hurtigt selv med rigtig mange samtidige brugere.

Med den nye platform kan Danmarks største bolig-detailkæde opdatere hele produktkataloget på mindre end 5 minutter - helt uden nedetid!

Teknisk setup:

  • CMS: Umbraco 7
  • ERP-system: AX 2012
  • Bygget på Microsoft platform: SQL-server 2016
  • 2 stk. HA proxy som loadbalancer
  • 3 stk. Microsoft Windows 2012 webservere
  • 3 stk. Windows servicemaskiner, som alle kører:
    • RabbitMQ (køsystem)
    • Elasticsearch 5 (søgemotor og produktinformationer)
    • Redis 3 (caching og kurv-funktionalitet)
  • 1 stk. task server, som eksekverer på microservices for:
    • Produktkatalog
    • Ordrer
    • Email

Vil du vide mere om løsningen til IDdesign?

Kontakt mig endelig, hvis du er nysgerrig efter at høre mere om IDdesigns løsning, Novicells ecommerce framework eller andet.