Et sommerland helt ude i skoven

Fårup Sommerland

Én af Danmarks største forlystelsesparker differentierer sig fra konkurrenterne gennem kontroversielle kampagner. Kampagnerne understøttes teknisk af et nyt responsivt website, som skal konvertere besøg til gæster.

Fårup Sommerland er et sommerland helt ude i skoven - i bogstavlig forstand. Det er nemlig placeret ude midt i skoven i nordjyske omgivelser midt mellem Blokhus og Løkken. Fårup Sommerland er i dag en af Danmarks største forlystelsesparker og byder på alt fra hyggelige spisesteder til vilde forlystelser og Danmarks største Aquapark.

Det lyder måske meget ligesom alle de andre forlystelsesparker rundt om i det danske sommerland. Så hvordan adskiller man sig så fra de andre parker?

Det spørgsmål stillede Fårup Sommerland sig selv i 2014, hvilket førte til udviklingen af en kontroversiel online kampagne med eget karakterunivers. Samtidig skulle en ny webløsning understøtte kampagnen ved at opsamle de mange nye besøgende - og konvertere dem til gæster.

Digitalt partnerskab

Hvert år bliver parkens website besøgt af op til 1.000.000 fra ind- og udland på tværs af forskellige devices. Derfor har Fårup Sommerland behov for et website og en webshop, som fungerer på tværs af alle enheder, og som tilbyder en god, brugervenlig oplevelse for de mange besøgende. Den daværende løsning havde derfor brug for et løft til en responsiv version.

Og da Fårup Sommerland havde valgt at kigge efter nyt kreativt bureau til sin 40-års jubilæumskampagne, faldt valget på Novicell, som både kunne løfte den tekniske og kreative opgave.

Novicell og Fårup indgik derfor et digitalt partnerskab, som bl.a. skulle indeholde relanceringen af et responsivt website med integreret webshop samt et kreativt kampagneunivers.

Valget faldt på Novicell, fordi de på den ene side havde forståelse for online forretning, og på den anden side kunne tænke kreativt i forhold til at lancere en ny kampagne, som kunne adskille Fårup fra konkurrenterne.

Rasmus Mortensen, Marketingchef i Fårup Sommerland

Website og webshop i Fårup-stil

Første del af samarbejdet har bestået i at relancere websitet og shoppen i et reponsivt design, så brugerne, uanset enheder, kan tilgå en simpel og hurtig navigation samt gennemgå et enkelt købsflow.

Sitet skulle udtrykke Fårups 'look and feel' og er derfor opbygget ud fra et design, som appellerer til en bred familie-målgruppe og afspejler de fysiske omgivelser fra parken. Det blev løst ved hjælp af en blanding af realistisk billedbrug og en tegnet, legende grafisk stil. 

Processen har resulteret i et grafisk site, der er bygget på Umbraco med en uCommerce-shop, som også var forlystelsesparkens forrige CMS. Fordelene ved platformen er, at den er open-source, så løsningen er fleksibel og nem at bygge ovenpå. Samtidig er Umbraco skalérbar med gode muligheder for integration til andre forretningssystemer.

Lanceringen af den nye webløsning har allerede nu givet et markant løft. En undersøgelse fra analyseinsitituttet Userneeds viser, at sitet giver konkurrenterne baghjul både i forhold til brugervenlighed, overskuelighed og det moderne design. Knap 10.000 respondenter har gennemført undersøgelsen, hvor siden bliver benchmarket mod en lang række af de allerstørste forlystelsesparker i Skandinavien.

Det bestod samarbejdet af

Det digitale partnerskab har blandt andet indeholdt relanceringen af et responsivt website med integreret webshop samt et kreativt kampagneunivers.

Kampagneudvikling

Udvikling af kontroversiel kampagne med nyt karakterunivers

Responsivt design

Nyt responsivt design, som understøtter brugernes adfærd på tværs af enheder

Umbraco CMS

Brugervenligt website, bygget i Umbraco og med en uCommerce webshop

Online kampagne skaber opmærksomhed

Samtidig har samarbejdet mellem Fårup Sommerland og Novicell udmøntet sig i en kontroversiel jubilæumskampagne, der netop understreger, hvor langt ude i skoven, Fårup Sommerland er. Og dermed også, hvordan de formår at adskille sig fra andre parker i både ind- og udland.

I en række videoer spiller den politisk ukorrekte flodhest Dolph hovederollen som ny praktikant i parken, der tager os med på "skovtur med kølle".

Videoerne er en del af det kampagneunivers, som er udgangspunktet for jubilæumskampagnen. Kampagnen lever på tværs af online og offline, og tager børn og voksne med på oplevelse på Facebook, YouTube, TV, på websitet og når gæsterne besøger parken.

Det har været vigtigt med et solidt fundament på plads, da kampagnen gik i luften. Et kampagneunivers kan være nok så gennemført, men giver først en reel værdi i det øjeblik at kreativitet og teknik spiller sammen, så den massive opmærksom og trafik, som kampagnen har skabt, også udmønter sig i mere online salg og flere fysiske besøg i parken.

Derfor har både webprojekt og jubilæumskampagne stået side om side i ny digital satsning for Fårup Sommerland.

Politisk ukorrekt karakterunivers

Den politisk ukorrekte flodhest Dolph spiller i en række videoer hovederollen som ny praktikant i parken, der tager os med på "skovtur med kølle". Dolph-kampagnen er blevet så populær, at den er endt med at gå viralt. Blot få dage efter lanceringen af den første video, havde den fået over 1 million visninger på Facebook.

Videoerne er en del af det kampagneunivers, som er udviklet i forbindelse med Fårup Sommerlands 40-års jubilæum.

Kom med på skovtur med kølle

Resultaterne

Lancering af responsiv webløsning og ny kampagne har resulteret i et markant løft på flere områder.

+1.000.000

Afspilninger på Facebook

+16%

Vækst i online omsætning

+7%

Stigning i antal sessioner

April til august 2015, sammenlignet med samme tid sidste år

Vil du vide mere om samarbejdet?

Send mig en mail - og hør mere om, hvordan vi kan løfte din online forretning i et sammenspil mellem teknik og konceptudvikling