Ege Carpets

Nyt website skal ikke bare inspirere og skabe drømme - det skal også gøre det let for kunderne at handle med Ege Carpets

Smukke tæpper til en bæredygtig fremtid

I mere end 80 år har den danske virksomhed, Ege Carpets, leveret kvalitetstæpper til bygninger i hele verden. I dag er Ege Carpets en af Europas største producenter af kvalitetstæpper og afsætter primært tæpper til hoteller, kontorbygninger, butikker, shoppingcentre og institutioner.

Ånden i Ege Carpets er at designe smukke tæpper til en bæredygtig fremtid. Æstetik, topkvalitet og bæredygtighed var derfor nøgleord til projektet, da Ege Carpets i 2019 besluttede at få lavet et nyt website. Novicell blev valgt til hele opgaven – fra foranalyse til design, backend og frontend – og resultatet er www.egecarpets.com

Visuelt orienterede målgrupper 

Ege Carpets målgruppe er arkitekter, designere, hoteldirektører, tæppemontører og lignende - og er altså dermed primært fokuseret på B2B. Det er visuelt orienterede målgrupper, der har til opgave at sørge for, at et rum i sin helhed tager sig mest indbydende ud, og i den forbindelse spiller et tæppe en væsentlig rolle. En central opgave for Ege Carpets website er derfor at inspirere og skabe drømme – det er visuelt og designmæssigt krævende. Og heldigvis er lige netop websitets eksklusive look noget af det, som Ege Carpets modtager allermest positiv feedback på fra kunderne.

Websitets design er billedbåret med fuldbredde videoer og billeder. Herudover vil den opmærksomme besøgende notere sig designmæssige detaljer, som at farven på menupunkterne skifter og helt kollapser længere nede på sitet. Der er desuden arbejdet med en klar navigation, der viser kunderne vej til lige netop den bygningstype, som de skal udstyre eller til lige netop det tæppe, som de har interesse i. 

En grundig foranalyse viste behov for forskellige brugeroplevelser

Processen startede med en grundig foranalyse, hvor konklusionssættet blev afsæt for store dele af websitets opbygning: 

Kundens behov i centrum

Det nye website skulle have kundens behov og søgemønster i fokus, og et kardinalpunkt var, at løsningen skulle sikre, at  Ege Carpets både skulle fremstå som en designmæssig inspirationskilde og samtidig være ”easy to do business with”. Derfor var foranalysens kortlægning om, at Ege Carpets har to meget forskellige B2B-brugertyper helt essentiel. Begge brugertyper skulle nemlig tilgodeses på websitet:

  • Dem, der ønsker inspiration og gerne vil kunne finde inspirerende forslag til tæppetyper, mønstre og farver til et aktuelt projekt. Det kan være en arkitekt, der er ved at indrette en kontorbygning
  • Dem, der hurtigt og effektivt skal kunne bestille en tæppeprøve, downloade specifikationer, få information om montering og i det hele taget opleve, at det er let at handle med Ege Carpets

Kunsten at skabe en tidligere og tættere kontakt med kunden

Det nye website skulle gøre det lettere for Ege Carpets at komme i kontakt med interesserede kunder. Derfor er der arbejdet intensivt med opsætning af websitet, konverteringsmotoren og integrationen til Ege Carpets Marketing Automation system, HubSpot. Når potentielle kunder f.eks. bestiller en tæppeprøve, downloader en e-bog eller en fil med AutoCad-tegninger, så udløser det en besked til en Ege Carpets-medarbejder, der så kan hjælpe kunden videre i sit tæppevalg. Det skaber en tidligere og bedre kontakt til nye, potentielle kunder.

“Med det nye ege.dk har vi fået et visuelt flot site, som vores kunder roser. Det er vigtigt for os, for vi er en designvirksomhed, der skal kunne inspirere. Samtidig har vi fået lavet de rigtige integrationer til vores marketing-systemer, så vi nu kan hjælpe interesserede kunder videre tidligere i forløbet.”

Jan Magdal Poulsen, Group Marketing Director, EGE Group

Den kreative oplevelse på sitet

Der er mange muligheder for den webbesøgende til at komme tættere på et tæppe og skabe den forestilling, som mange måske finder svær: Hvordan ser det her tæppe egentlig ud på et hotelværelse eller i åbent kontorlandskab? Udover at kunne bestille gratis tæppeprøver, så er der også mulighed for selv at designe et tæppe, lægge forskellige farver på i et 3D-visualiseringsværktøj og se tæppet i et rum, f.eks. i en lounge, i et museumslokale eller netop på et hotelværelse . 

Desuden er grafikkerne lavet, så tæpperne vises i close-up, når man laver mouse-over. På den måde kan den webbesøgende se strukturen i tæppet på tættere hold.

Resultater i topklasse

114%

vækst i antallet af nye HubSpot-kontakter

203%

vækst i kliks fra organiske søgninger

Dynamicweb som CMS - naturligvis med PIM og integrationer

Egecarpets.dk er lavet på en Dynamicweb-platform. Der er mange fordele ved en Dynamicweb-løsning, herunder:  

  • Gode muligheder for hurtig integration til bagvedliggende forretningssystemer 
  • Stort udvalg af ekstra moduler, der er lige til at bygge ovenpå, f.eks. Dynamicwebs eget PIM-system (Product Information Management) 
  • God til sprogversioneringer samt at håndtere flere websites i samme løsning 

Ege Carpets har valgt en Dynamicweb-løsning, som er opbygget og designet 100% efter Ege Carpets ønske. På Dynamicweb-platformen er det nemlig muligt enten at bruge de prædefinerede designbånd eller at opbygge løsningen fra bunden – det afhænger af behov og designkrav.  

Løsningen er bygget i Dynamicweb version 9.8 og er lavet med fire sproglag: Engelsk, dansk, tysk og fransk - med engelsk som master. 

3.500

masterprodukter

Ege Carpets har valgt også at benytte sig af Dynamicwebs PIM-system. Herfra er der lavet en integration over til Ege Carpets ERP-system, Movex M3. I Movex M3 ligger de mest basale produktstamdata, som så trækkes over i PIM-systemet, hvor de mere end 3.500 masterprodukter beriges med yderligere data som produktbeskrivelser, type af tæppebagside m.v. Der er udviklet en speciel logik i overføringen af data fra Movex M3 til PIM-systemet, således det kun er de ønskede data, der trækkes med over – og resten skal beriges direkte i PIM-systemet.

Der er også lavet integration til Epos-systemet til jobopslag og som nævnt til Ege Carpets Marketing Automation System, HubSpot.

Vil du vide mere om løsningen til Ege Carpets?

Kontakt mig endelig, hvis du vil vide mere om billedbårne websites, Dynamicweb-platformen eller PIM-systemer.