Målrettet kommunikation til 40.000 erhvervskunder

Danske Fragtmænd

Nyt digitalt roadmap for Danmarks største nationale fragtleverandør

Danske Fragtmænd tilbyder et komplet sortiment af logistikløsninger til erhvervslivet inden for alle brancher og virksomhedstørrelser.

Med 40.000 erhvervskunder og et øget fokus på rekruttering havde Danske Fragtmænd behov for hjælp til at udarbejde et digitalt roadmap med konkrete indsatser, som kunne styrke og målrette kommunikationen mod kunder - og potentielle nye medarbejdere.

Strategisk fundament med konkrete værktøjer

Danske Fragtmænd valgte Novicell som partner til at løfte de digitale indsatser ved at opbygge et strategisk fundament. Her er et udpluk af nogle af de projekter, som kom ud af samarbejdet:

Content Marketing

Fokus på relevant kommunikation, som rammer de rigtige mennesker med de rigtige budskaber på det helt rigtige tidspunkt.

Migreringsplan for nyt website

Nyt website kræver en god migreringsplan. Det udmøntede i en prioritering af indhold, der skal flyttes og optimeres på nyt website.

Søgemaskineoptimering

Onpage SEO skal skabe øget synlighed, og en søgeordsanalyse vil hjælpe med at prioritere arbejdet med content.

Klare mål for kommunikations- og marketingafdelingen

Danske Fragtmænds kommunikations- og marketingafdeling havde en klassisk udfordring; mange af deres daglige opgaver kom fra andre afdelinger og interessenter. Og i en travl hverdag var svært at finde tid til de strategiske indsatser, hvor opgaverne ofte blev løst ad hoc. Det betød, at nogle kerneopgaver blev nedprioriteret til fordel for kortsigtede indsatser.

Derfor var der behov for at lægge retningen for afdelingen med klare mål, så Danske Fragtmænd havde et roadmap med optimerede processer at gå efter. 

Vi fik det strategiske fundament på plads sammen med Novicell med konkrete værktøjer og værdifulde processer, som bringer strategien i spil i dagligdagen.

Henriette Kjærholm Aagaard, Kommunikationschef Danske Fragtmænd

Processen og værktøjerne er en styrke

Danske Fragtmænd vil udnytte kommunikations- og marketingafdelingens ressourcer optimalt, så de definerede sammen med Novicell et digitalt roadmap. En del af outputtet var en række værktøjer, som understøtter de strategiske indsatser - det gør den overordnede strategi operationaliserbar i hverdagen.

Herunder ses et udpluk af værktøjer, som Danske Fragtmænd har implementeret i dagligdagen:

KPI-setup

KPI-setuppet er et prioriteringsværktøj, der sætter mål for vigtigste performanceparametre i Danske Fragtmænds marketing- og kommunikationsafdeling: Hvor mange leads har marketingafdelingen genereret? Hvilke kanaler har den bedste effekt? Hvor mange jobansøgninger modtager HR?

Der bliver målt på alle de vigtigste indsatser i afdelingen, som samles op i et marketingscorecard med konkrete targets for, hvornår et tilfredsstillende resultat er nået. Det betyder, at afdelingen kan navigere efter, hvordan indsatserne performer - og rette til i tide. 

Kanalanalyse

Kanalanalysen bruges til at vurdere og prioritere kommunikationskanalerne og fastlægge de formål, kanalerne skal opfylde.

Kanalanalysen hjælper med at målrette indholdet og tonen til brugerne på netop den kanal, som indholdet sendes ud på. Det vil sige, at Danske Fragtmænd udnytter hver kanals styrke og kommunikerer på den præmis, brugerene er der på. Og følger op på indsatsen med konkrete mål for de enkelte kommunikationsindsatser på hver enkelt kanal. 

Personaer

Personaer er en segmentering af målgruppen ud fra en række fællestræk. 

En persona er sammensat af demografiske data om bopæl, alder, køn, arbejdsforhold, samt forhold omkring beslutningstagning og loyalitet: Hvad motiverer vedkommende? Hvor køber han eller hun ind og hvordan? Hvilke kanaler har han eller hun præference for? Hvad udfordres han eller hun af?

For Danske Fragtmænd blev der udviklet 3 personaer, som repræsenterede de forskellige dele af målgruppen, som kunne dække både kunder og potentielle jobansøgere.

Personaerne gør det muligt at arbejde med segmentering af målgruppen og levere indhold i alle faser af kunderejsen for hvert segment.

Planlægning af marketingindsatserne

Årshjulet er et planlægningsværktøj for kampagner og aktiviteter. Med et årshjul kan årets produktion af indhold og kampagner defineres og planlægges, så de rigtige folk involveres og aktiveres i god tid. Contentplanen leverer detailplanlægningen for kampagnerne og samler opfølgningen.

Med værktøjer som årshjulet og contentplanen leveres kommunikations- og marketingaktiviteterne med rettidig omhu, sikrer opfølgning og prioritering af de indsatser, som har størst værdi. 

En målrettet indsats kan forlænge levetiden af marketingafdelingens arbejdsindsats ved at genbruge det bedste content - og at give indholdet nyt liv med et nyt format til en ny kanal.

Vil du høre mere om vores samarbejde med Danske Fragtmænd? Så kontakt mig gerne