Business Intelligence

BI rapportering til E-commmerce

Med rapportering på din enterprise e-commerce platform kan du overvåge dine KPIer og lave specialrapporter, der giver dig indsigt i udvalgte områder. Der er mange muligheder, og du kan fx lave automatiske rapporter, så afdelingerne for lager, marketing, salg, produkt og økonomi får hver deres skræddersyede rapport en gang om ugen, som giver dem indsigt i lige præcis de områder, de arbejder med, og de tal de bliver målt på.

Sammenkøring af datakilder

Kernen i business intelligence er, at du er i stand til at sammenkøre datakilder og skabe overblik over de data, som din e-commerce platformen genererer og indsamler. Det kan være en række forskellige kilder, som giver din rapportering et robust datagrundlag, som I kan styre forretningen ud fra. Følgende er bare et udsnit.

Google Analytics

Besøgstal
Konverteringer
Sidevisninger
Tid på siderne

ERP

Annulleringer
Genereret omsætning
Lagerbeholdning
Lagerholdbarhed

CRM

Persondata
Geografiske data
Demografiske data
Ordrehistorik

Nyhedsbrevsmodul

Åbningsrater
Click through rate
Afmeldinger

Adwords

Click priser
Pris pr konvertering
Antal konverteringer pr kanal

Vejrdata

Vejret indvirken på dit salg
Dine kunders brugsmønstre

Du kan koble alle datakilder med business intelligence. Men hold dig til de mest relevante brugsscenarier for at skabe værdi med dine data.

Lagerstyring

Hvis dit ERP system er integreret med din e-commerce løsning, kan du lave rapportering på lagerbeholdningen og sammenholde med prissætningen, salgstal, holdbarhedsdata og afskrivninger. Ved at sammenkøre disse data kan fx pushe marketingkampagner, før en lagervare overskrider sidste salgsdato og dermed står til afskrivning.

Datadrevne segmenter

Dine kunder har vidt forskellig adfærd og præferencer, og derfor kan du med fordel dele dem ind i segmenter.

Dine segmenter kan være baseret på adfærd, demografi, geografi eller noget helt fjerde. Det vigtigste er, at du får skabt nogle relevante grupper, som du kan ramme med målrettede aktiviteter. Når du har gjort det, kan du lave rapporter for at følge købsadfærd hos forskellige segmenter eller holde øje med, om en målrettet kampagne har samme effekt i forskellige segmenter.

Webapoteket ønskede et bedre kendskab til kundernes købsadfærd

Webapoteket ønskede at gøre deres mersalgsoptioner mere effektive. Når en kunde eksempelvis tilføjer varer i kurven, vil websiden vise varer som andre kunder har købt sammen med produkterne i den pågældende kundes kurv. Men mange kunder takkede nej til mersalgsmuligheden.

Webapoteket vurderede at der kunne være mange salg at hente ved at gøre denne funktion mere relevant for kunden.

Ved at bryde kundernes køb ned og krydse dem med demografiske segmenter (eksempelvis Cameo eller Conzoom typer), har apoteket nu mulighed for at levere bedre mersalgsmuligheder baseret på kundens segment og købte varer.

Læs case om webapoteket

Hold fast i dine bedste kunder

Når vi analyserer kundeadfærd, oplever vi ofte, at virksomheder har en gruppe kunder, som køber bestemte varer med meget jævne mellemrum. De kernekunder lægger mange penge i din forretning. Når du har identificeret disse kunder, kan du med fordel oprette rapporteringer på deres ordrer. Så kan du henvende dig direkte til kunden, hvis den faste ordre på 10.000 brandede plaststikposer hver 3. måned, udebliver.

Overvåg automatiske processer

Automatiserer processer på e-commerce platformen for eksempel prissætning, kan også overvåges. Hvordan har prisudviklingen været på en given cykelmodel? Hvilke konsekvenser har det for salget, når prisen er høj eller lav?

Læs om automatiseret prissætning

Vil du vide mere om Business Intelligence til E-commerce?

Jeg sidder klar til en snak om, hvordan jeres data kan løfte forretningen via effektivt BI-setup