360° video som marketing tool

Er Virtual Reality en gimmick eller et brugbart redskab?

2016 er året, hvor du vil blive bombarderet med virtual reality og 360° video fra alle fronter. Men er det bare endnu et forbigående marketing stunt, eller kan du faktisk bruge det i din online forretning?

Vi mener, at det er relevant for mange virksomheder at bruge 360° video, fordi det via interaktionen bringer kunden tættere på produktet og virksomheden. Og det er netop formålet med marketingindsatser.

Prøv selv her

Gå på opdagelse i Novicells Aarhus-kontor! Kom med indenfor...

Sidder du på mobilen? Så skal du via facebooks app og finde Novicells side for at se videoen.

Hvad er 360° video?

Formatet fungerer på samme måde som Google Street View - bare som video. 360° video - eller bare 360 video - er optaget hele vejen rundt om fotografen, hvor alle retninger er filmet på samme tid, og derfor kan seeren selv vælge synsvinkel.

Virtual reality fungerer allerbedst på Youtube og i Facebook app’en, hvor du kan dreje selve smartphonen rundt for at ændre retning. På den måde er brugeren engageret og føler sig til stede midt i optagelsen. Prøv selv på din smartphone på Novicells Facebook-side (opslag 6. maj 2016). Det virker kun i facebook app'en - ikke i en browser.

For at se 360° video skal du have den seneste version af Chrome, Opera, Firefox eller Internet Explorer på din computer. På smartphones og tablets skal du bruge den seneste version af YouTubes app eller Facebook app’en.

Helt optimalt bliver virtual reality selvfølgelig først med briller, men det er nok stadig de færreste forbrugere, der har sådan et par liggende…

Er det noget for dig? 

Nu er teknologien klar - og kameraet kan købes for et rimelig beløb ikke mindst. Flere og flere virksomheder vil bruge det i deres online aktiviteter og annoncering fra nu, men hvad med din virksomhed?

Nogle brancher er helt oplagte til at give en lille forsmag på deres services via 360° video:

  • Oplevelsesbranchen kan placere kunden blandt publikum midt under koncerten, på de bedste stadionpladser eller i den vildeste rutsjebanetur.
  • Rejsebranchen kan sende kunderne til den lækreste sandstrand eller til toppen af Kilimanjaro.
  • Luksusvarer og mode kan nærstuderes på en helt anden måde: Kunden kan opleve kjolen på modellen, der er til fest. Eller man kan sidde i bilen, mens den kører gennem landskabet.
  • Ejendomsmæglere kan lade potentielle købere tage en udvidet rundtur i hus og have.

Man kan jo også være mere kreativ i brugen af 360° video for at højne interaktionen yderligere. Måske kunne det lokale supermarked lave en video-skattejagt i butikken?

Det handler som sagt om at komme tættere på kunderne - eller rettere; at bringe kunderne tættere på din virksomhed og dit produkt.