Tiltræk flere studerende med en effektiv digital strategi

Markedet for videregående uddannelser er mere konkurrencepræget og udfordrende at navigere i end nogensinde før. I takt med at ungdomsårgangene bliver mindre, intensiveres kampen om de uddannelsessøgende unge mennesker tilsvarende.

Mange uddannelsesinstitutioner risikerer at tabe kampen, hvis de ikke giver deres rekrutterings- og marketingstrategi et servicetjek og sikrer, at den er up to date og i sync med målgruppens digitale forventninger og behov.

Spillet har ændret sig

Uddannelsesudbydere kan ikke længere hvile på laurbærrene, hvis de vil tiltrække de rigtige studerende og fylde pladserne på uddannelsesinstitutionen op. Mange tror fejlagtigt, at Millennials og Generation Z kun har fokus på sociale medier, men det er langt fra tilfældet. Uddannelsesinstitutionernes hjemmesider er stadig den primære kilde til information, når unge uddannelsessøgende søger efter inspiration og information forud for deres studievalg.

Millenials og Generation Z er digitalt indfødte, og de bruger dagligt mange timer online på et væld af digitale medier og platforme. De forventer derfor en nem og gnidningsløs oplevelse, når de går online. Uanset om de tjekker Instagram, shopper tøj eller researcher på uddannelser forud for et studievalg.

Derfor bør uddannelsesinstitutioner sikre, at de har en opdateret og optimeret hjemmeside, der gør det nemt for besøgende at finde information og relevant indhold.

3 måder at skabe en bedre hjemmeside for potentielle studerende

1. Nemt at navigere

Uddannelsesinstitutioners hjemmesider har en tendens til at være ekstremt ordrige og komplekse. Ikke lige frem et set-up, der gør det nemt for potentielle studerende at finde den nødvendige information. Du kan skabe et bedre flow gennem websitet og en bedre brugeroplevelse med en enkel og klar navigation, så de vigtigste sider ikke er mere end et par klik væk. Du kan også tilføje et søgefelt eller en formular på hjemmesiden, så potentielle studerende nemt kan få adgang til den information, de efterspørger.

2. Informativ og enkel

Sørg for, at oplysninger der er særlig relevante for potentielle studerende, f.eks. adgangskrav og karrieremuligheder, er synlige og let tilgængelige.  Byg indholdet op ud fra, hvad en potentiel studerende gerne vil vide i stedet for, hvad institutionen ønsker at fortælle.

3. Mobilvenlig

De første interaktioner med et websted sker typisk fra en mobil. Derfor er en mobilvenlig hjemmeside et must, når du skal fange potentielle studerende og give dem lyst til at dykke ned i dit indhold. Et mobiloptimeret site er samtidig nøglen til at sikre din institution en god placering i søgemaskinerne.

Case: Et websted designet til studerende

Randers Social- og Sundhedsskole er en af vores kunder i uddannelsessektoren. De tilbyder mange forskellige uddannelser inden for sundheds- og socialsektoren. Med et nyt website bygget af Novicell har skolen taget kampen op for at tiltrække ambitiøse studerende.

Det handler om mennesker

Det nye website er baseret på en grundig foranalyse af de tre målgrupper for sitet: Potentielle elever, eksisterende elever og andre interessenter.

Ud fra en målsætning om at rekruttere potentielle elever har analysen specielt søgt at afdække, hvad de identificerer sig med. Potentielle elever vil typisk være unge, der er på udkig efter en uddannelse efter at have afsluttet folkeskolen.

Analysen har mundet ud i sitets identifikationsskabende content, der afspejler, at det er mennesker vi har med at gøre - både på skolen og i jobbet, der følger. Derfor er sitets billedbrug - fx i billedmenuerne - fokuseret på mennesker. Ligeledes fungerer video-integreret content som signs of proof på det studiemiljø, som elever kan forvente at blive en del af.

Derudover er der blevet udført et stort stykke arbejde for at prioritere indholdet på sitet, så brugeren nemt kan finde det, de leder efter.  

Integreret kursusmodul sikrer nem navigation

Randers Social- og Sundhedsskoles hjemmeside er bygget i Umbraco og integreret med Easy A – et styringssystem, der typisk bruges af erhvervsuddannelser til at håndtere udbud af og tilmelding til kurser. Integrationen til Easy A gør det nemt for hjemmesidens brugere at navigere i de mange forskellige kurser og finde information om hvor, hvornår og hvor mange dage de enkelte kurser afholdes. Selve tilmeldingen foregår på Efteruddannelse.dk, som brugerne automatisk bliver sendt videre til.

Læs den fulde case om Randers Social- og Sundhedsskole

Overvej nye digitale strategier

Der er mange måder at nå fremtidige studerende på. Fysiske events som fx skolebesøg, uddannelsesmesser og Åbent Hus-arrangementer, er stadig meget nyttige måder at markedsføre uddannelser på. Men uddannelsesinstitutionerne skal dog også tilpasse sig den digitale virkelighed for at forblive konkurrencedygtige.

I en tid, hvor størstedelen af kunderejsen foregår online, er det nødvendigt med en effektiv digital strategi, der sikrer, at I når ud til målgruppen og skiller jer ud blandt konkurrenterne. Med nutidens teknologier, sociale medieplatforme og apps er der utallige måder, hvorpå din uddannelsesinstitution kan række ud til potentielle studerende og påvirke deres studievalg.

Nøglen er at koncentrere sig om de platforme, der er mest effektive til at oprette forbindelse til din målgruppe. Og skabe indhold, der giver værdi for dem på tværs af kanaler og formater.

Google Ads og Facebook marketing tiltrækker nye studerende

UC SYD er en uddannelsesinstitution, der udbyder 13 professionsbacheloruddannelser og en række efter- og videreuddannelser.

UC SYD har haft et samarbejde med Novicell siden januar 2012, hvor opgaven har været at drive online markedsføring målrettet specielt mod potentielle studerende. Både til institutionens videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser.

Novicell står blandet andet for AdWords, Remarketing, Facebook og rådgiver institutionen om digital markedsføring og konverteringsoptimering på deres site.