Til designkonference i Braga

Mirror Conf 2016

Vores designafdeling har været et smut i Braga i Portugal. Her deltog de i Mirror Conf 2016, der havde 12 speakers på et to dages program.

Fokus for konferencen var design og frontend, og dagene bød bl.a. på alternative arbejdsflows, spændende cases og bud på forskellige nye online muligheder. Det var dog to sessions, der stod klarest i erindringen, da designerne kom hjem. Her deler de deres takeaways fra de to sessions med jer.

Blurred Lines - med Kyle Fiedler

Kyle Fiedler leder et team på cirka 30 designere ved Thoughtbot - et konsulentbureau af designere og udviklere, der arbejder med digitale løsninger. De store spørgsmål var: Bør designere kode, og bør frontendere designe? Bliver et team stærkere af at lade ansvarsområderne overlappe?

Ifølge Fiedler er svaret "ja"!

Han lagde vægt på, at der er tale om blurred lines, når det gælder designere og frontendere. Fiedler mener, at frontendere bør være en del af designprocessen, og at designere bør være en del af udviklingen. På den måde øges kommunikationen mellem de to, projektet optimeres, og kvaliteten højnes.

Vi er enige med Fiedler i, at kommunikationen bør optimeres mellem designere og frontendere, og at grænserne for ansvarsområderne stille og roligt mødes - og til tider endda overlapper. Vi erkender, at er det vigtigt at sætte fokus på dette og i højere grad forsøge at undgå siloer, især når virksomheden vokser, som det er tilfældet med Novicell.

Vi forsøger derfor aktivt at øge kommunikationen på tværs af vores designafdeling og frontenderne, f.eks. via vidensdeling og sparring samt ved at inddrage hinanden i vores fokusområder. Det gør vi bl.a. med vores 'stand up'-møde hver mandag, og når vi holder vores månedlige 'brain footer'-møde, der er et oplæg af 10 minutters varighed om et særligt emne.

Table Setting Guides for Great Design - med Dan Mall

Dan Mall er stifter og Creative Director hos SuperFriendly, som udarbejder webløsninger til virksomheder og organisationer verden over. Mall fortalte om præsentationsteknikker og om, hvordan man bedst sælger en idé, et koncept eller et produkt.

Mall er ikke grøn på en scene. Han har over 200 talks på rygraden og er en fantastisk taler. Den erfaring bruger han også, når der skal præsenteres idéer. SuperFriendly leverer store løsninger til store kunder, og der skal i deres bog ikke spares på feedback-runder i processen.

Mall forklarede, hvordan de, under udarbejdelsen af et site til et af USA's større universiteter, havde inviteret elever, forældre, lærere og andre interessenter til første præsentation af designet. De klædte dem på, sådan at de fik de bedste muligheder for at give konstruktiv feedback frem for subjektive holdninger.

Hall sammenlignede teknikken med ’Eating in the dark’-konceptet, hvor man spiser i mørke for at øge de andre sanser og virkelig smage på maden. Virkelig interessant i forhold til at designe ud fra brugerens vilkår. 

Vores erfaring er dog også, at det godt kan lade sig gøre at lave god usabilty gennem design ved selv at udføre en analyse - det kræver et mindre setup, men kan være meget givtigt. Det kan du læse mere om i vores guide til, hvordan du selv laver en usability-analyse.