TikTok annoncering for begyndere – klar, parat, start!

TikTok annoncering er i Danmark, og med den nye annonceplatform, er det nu, du skal være med, så du kan få del i alle fordelene som firstmover på den stadigt kolossalt store succes som TikTok er.

Mediet er nemlig stadig ungt, og det betyder lav konkurrence fra andre annoncører. Og lav konkurrence betyder som bekendt også lavere priser og bedre muligheder for at få opmærksomhed fra den unge målgruppe som ellers er så forbandet svær at ramme.

Såeh, hvad venter du på?

Hop med nu og skab billige eksponeringer, kliks, app downloads og konverteringer. Hos Novicell har vi adgang til vores TikTok Agency konto og er allerede nu ved at oprette konti for en lang række af vores kunder.

Læs med her og find ud af, hvorfor du seriøst bør overveje annoncering på TikTok, og hvordan du kommer godt fra start.

Oversigt

Hvad er TikTok? 

Hvem er TikTok? 

Hvorfor skal jeg annoncere på TikTok?

Hvilke kampagner kan jeg lave på TikTok? 

Kom i gang med TikTok annoncering

Sådan opretter du en TikTok kampagne 

Hvad koster TikTok annoncering?

TikTok Analytics

TikTok annonce eksempler

Hvad er TikTok?

TikTok har siden dets start været et uhyggelig populært socialt medie. På verdensplan har TikTok over 680 millioner aktive brugere. Vi har altså at gøre med en platform med et enormt potentiale for dig, der vil i gang med TikTok annoncering og interagere med især din (unge) målgruppe. Dog skal det her bemærkes, at de ældre segmenter, dvs. 25+, også er begyndt at fylde en markant del af brugersegmentet på TikTok - blot endnu en grund til at hoppe med på vognen.

TikTok er en videobaseret app, hvor brugerne kan dele korte videoer med hinanden.

  • Det kinesiske firma Bytedance står bag TikTok
  • ByteDance købte i år 2017 Musical.ly
  • Douyin og Musical.ly smeltede sammen og blev til TikTok
  • Aldersgrænsen på TikTok er 13 år

Kreativiteten er høj og TikTok brugeren kan lave videoer med blandt andet filtre, grafik, lip-sync og memes. Og populariteten er ikke til at tage fejl af. Se blot disse 3 hurtige TikTok statistikker:

  • 2,6 milliarder – så mange gange er TikTok appen blevet downloadet.
  • 315 millioner – så mange gange blev TikTok downloadet alene i det første kvartal af 2020.
  • 84 minutter – så meget tid bruger den gennemsnitlige danske TikTok bruger dagligt i appen. Ydermere åbnes appen i gennemsnit 19 gange i Danmark. Muligheden for eksponeringer er altså særdeles favorabel. Dette er med til at forklare, hvordan der i 2020 dagligt blev vist over 1 milliard videoer på platformen.

Hvem er på TikTok?

Målgruppen på TikTok i Danmark består primært de 18-24-årige, som udgør 47% af de samlede brugere. Med tiden har man kunnet se, at den fordeling har ændret sig i takt med, at de ældre segmenter hopper med ombord – ligesom udviklingen på andre sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram.

Kønsfordelingen på TikTok i Danmark er relativt jævnt fordelt. Dog er der en lille overvægt af kvindelige brugere med 58% modsat mændene, der udgør 42%.

Uanset køn, så er engagementet i app’en enormt høj. Den gennemsnitlige TikTok bruger har nemlig app’en åben i 52 minutter hver dag, hvilket også forklarer, hvordan der dagligt vises over en milliard videoer på platformen.

Hvorfor skal jeg annoncere på TikTok?

Du skal som virksomhed prioritere annoncering på TikTok, fordi du her får endnu en platform, hvor du kan uddanne, engagere og motivere din målgruppe.

Du kan øge kendskabsgraden til din virksomhed og dine produkter og støtte din målgruppe i kunderejsen ved at mindske tvivl og barrierer før en købsbeslutning.

Og du kan ramme både nye, potentielle kunder og eksponere eksisterende kunder gennem remarketing.

Hvilke kampagner kan jeg lave på TikTok?

Annoncering på TikTok giver dig en masse nye muligheder for at nå ud til din målgruppe. Heldigvis er der også en del fællesnævnere, som du kender, hvis du har annonceret på Facebook.

Annonceværktøjet minder nemlig meget om Facebooks. Ligesom på Facebook kan du på TikToks annoncekonto nemt målrette mod relevante segmenter, vælge en bestemt annonceplacering og planlægge din TikTok annonces tidsperiode og budget på flere niveauer.

På TikTok kan du vælge mellem fem forskellige kampagnetyper, som hver især har sine unikke fordele afhængig af hvilket mål, du har for din annoncering:

  • In-feed Ads
  • Brand Takeovers
  • TopView
  • Branded Lens
  • Hashtag Challenges

Af disse er ”in-feed ads” den klare favorit i Danmark for virksomheder af alle størrelser. Flere af de ovenstående er nemlig ikke endnu en mulighed for danske annoncører.

Lad os først kigge lidt nærmere på fordele og muligheder med de enkelte kampagnetyper.

TikTok In-feed Ads

Med In-feed Ads bliver din annonce vist i fuldskærm. Brugeren har til enhver tid mulighed for at skippe din annonce, så sørg for at lave en dynamisk videoannonce, der skaber blikfang helt fra start og leverer dit budskab kort og præcist – på platformens præmisser, naturligvis.

  • Format: Video
  • Placering: ”For You” siden som svarer til din startside og nyhedsfeed
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, awareness el. app-installationer

TikTok annoncering - In-feed ads

På din TikTok annonce kan brugeren klikke på dit profilbillede, display navn, eller swipe til venstre for at besøge din landingsside. Efter 9 sekunder bliver der desuden vist en dedikeret Call-To-Action knap. Varigheden af in-feed ads kan være alt imellem 1-60 sekunder. Hos Novicell bruger vi vores marketing-ekspertise blandet med de nyeste tal fra vores partner-status hos TikTok for at kunne hjælpe virksomheder med at skabe de mest effektive annoncer.

Det vigtigste ved at annoncere på denne måde er, at man for alt i verden det ikke skal lave indhold, der ligner traditionel annoncering. Vær kreativ og sørg den vej igennem for, at brugeren ikke er scrollet videre før annoncen når at skabe et indtryk.

TikTok Brand Takeovers

Brand Takeovers på TikTok kan minde en smule om YouTubes Masthead. Denne TikTok kampagnetype sørger for, at din annonce bliver vist, så snart app’en åbnes. Det særlige ved kampagnen er, at der kun er én annoncør per kategori per dag, der kan benytte denne kampagnetype. En stærk måde at sikre bred eksponering.

  • Format: Video, GIF, billede
  • Placering: Ved åbning af app
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, videoafspilninger

TikTok annonce - Brand Takeovers

TikTok TopView

Topview minder og Brand Takeovers i den forstand, at det er en reklame, hvor der kun er en annoncør om dagen og hvor reklamen ikke kan springes over. Til forskel fra Brand Takeovers, er Topview en video, der er en del af ”feedet”, som vises indenfor de første 3 sekunder af brugerinteraktionen. Det er fuld-skærm og kan vare op til 60 sekunder.

  • Format: Video
  • Placering: I feedet, ved åbning af app
  • Kampagnemål: Trafik, awareness, videoafspilninger

TikTok Branded Lens

Brand Lens er kampagnen for de virkelig kreative hoveder. Her kan du nemlig - ved hjælp af Augmented Reality, 2D og 3D - skabe engagerende og interaktive brand filtre, som TikTok brugerne kan anvende i deres egne videoer.

Formatet svarer til sponsorerede filtre i Snapchat. Altså en mindre kommerciel måde at interagere med din målgruppe på. Men ikke desto mindre en visuel stærk måde at øge brandkendskabet og -værdien for målgruppen.

  • Format: Videoanimation/grafik
  • Placering: ”Trending” side og ved videooprettelse
  • Kampagnemål: Kendskab og rækkevidde

TikTok annoncering - Branded Lens

 

TikTok Hashtag Challenges

Som navnet antyder, tager denne kampagnetype udgangspunkt i et hashtag i en af dine videoer. Videoen lægger du op som en organisk video på din TikTok profil. I videoen udfordrer du brugerne på TikTok til at lave deres egen video med samme udfordring, som du viser i din video.

Herefter sponsorerer du videoen og målretter den mod en eller flere udvalgte målgrupper for at øge eksponeringer og engagement med hashtagget.

  • Format: Video
  • Placering: ”Udforsk” side
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, videoafspilninger

 



I Danmark er det som sagt pirmært "in-feed ads". Der bliver gjort brug af, men også "top-view” er en mulighed. De andre nævnte placeringer er som udgangspunkt ikke rullet ud i Danmark, men er dog på tegnebrættet. Dette skal ikke ses som en barriere, da f.eks. in-feed ads langt hen ad vejen er den mest effektive måde at annoncere på for størstedelen af danske virksomheder.

Som nævnt kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at skabe indhold, der passer til platformen - ligegyldigt annoncetypen. Omdrejningspunktet på TikTok er korte videoer, hvilket har den konsekvens, at brugerens ”attention span”, dvs. den tid der går før de bliver ukoncentrerede, er ekstremt kort. Får brugeren følelsen af, at det de ser, er en åbenlys reklame, eller at der gøres brug af ”traditionelt” annoncerings-indhold, er det forventeligt, at de er hurtigt videre. Derfor, hvis man skal have succes med TikTok, er førsteprioriteten at skabe sjovt og interessant indhold, der passer ind i appens økosystem.

 


Kom i gang med TikTok annoncering

Det kræver kun få steps at komme i gang med annoncering på TikTok. Alt du behøver er en TikTok annoncekonto, og så er du klar til at lave dine første kampagner.

Hos Novicell vil vi gerne hjælpe dig med annoncering og marketingsaktiviteter og derfor står vi selvfølgeligt også klar til at hjælpe med opsætning af konto! Der er et par alternativer for oprettelse. For det første kan vi hos Novicell oprette en konto for dig nemt og hurtigt, hvorefter vi hurtigt kan komme i gang med annonceringen. Derudover kan man selv oprette sin annoncekonto, hvor vi hos Novicell i forlængelse deraf gøres til partnere herpå.

Hiv fat i os, hvis du vil høre mere om annoncering på en af verdens største og mest lovende platforme.

Sådan opretter du et Business Center

  1. Opret et Business Center her
  2. Start med at angive basale informationer.

Efter dette vælger du, hvad dit Business Center skal hedde samt den rigtige tidszone (Copenhagen (GMT+1))

Så nemt er det. Nu skal du blot vælge Business Centeret og så er du klar til at få tildelt en annoncekonto.

Sådan opretter du en TikTok kampagne

En TikTok kampagne er delt op i kampagner, annoncesæt og annoncer, som du måske kender det fra Facebooks kampagneopsætning.

TikToks kampagner er delt op i ’Awareness’, ’Consideration’ og ’Conversion’. Her skal du selvsagt vælge den kampagnetype, der passer med dit formål.

  • Under Awareness kan du vælge Reach
  • Under Consideration kan du vælge mellem Traffic, App Installs eller video views.
  • Under Conversion er valgmuligheden Conversions

Herunder kan du se, hvordan du opretter en Consideration kampagne og hvilke muligheder for målretning denne annoncetype giver.

Kampagner og annoncesæt

Langt hen ad vejen, minder TikTok-interfacet som sagt om andre annonceplatforme. Man har kampagner, annoncegrupper og annoncer. Når du har oprettet din kampagne, skal du oprette dit annoncesæt. Det er her, du angiver placeringer, budget, demografi, interesser, tidsperiode mv.

Først skal man dog vælge, hvor man vil sende brugerne hen, når der interageres med din annonce (til en app eller hjemmeside). Dette afhænger naturligvis af den givne situation.

  • Her kan man vælge at bruge TikTok Pixel – mere om det senere.

Placering af din annonce kan ske på to måder:

  1. TikTok vælger automatisk placeringer
  2. Du kan manuelt sortere og modellere i de mulige placeringer.

TikTok er en del af et større netværk af apps. Vælger du at få annoncer placeret automatisk, leveres annoncerne henover TikTok og de relaterede apps. Vælger du at gøre det manuelt, bestemmer du, hvilke apps dine annoncer skal vises på. Vi mener, at den bedste løsning her er selv at vælge placeringerne. Dette skyldes, at visse apps i netværket er rettet specifikt mod bestemte lande.

TikTok målgrupper

Der er rig mulighed for at målrette din annoncering. Du kan blandt andet segmentere på parametre som:

  • Custom Audiences
  • Look-a-like Audiences
  • Alder
  • Køn
  • Lokation
  • Sprog
  • Interesser
  • Enhed

TikTok budstrategi, optimering og budget

Når du annoncerer på TikTok kan du vælge mellem to budgettyper: Et livstidsbudget og et dagligt budget.

  • Vær opmærksom på, at man både kan sætte budget for kampagner eller vælge at gøre det for hver annoncegruppe.
  • For kampagner er der et minimum på 50 USD, hvor det for annoncegrupper er et på 20 USD.

Udover at fastlægge dit budget, kan du også definere, om din TikTik annonce skal køre på alle tidspunkter af døgnet eller kun på udvalgte tidspunkter.

Du afregnes forskelligt afhængigt af kampagnens hensigt - Click eller Conversion. Der afregnes henholdsvis via CPM (Cost Per Mille), CPC (Cost Per Click) samt oCPC (optimization Cost Per Click).

Overvej også nøje hvilken leveringsmetode du vil gøre brug af – Standard eller Accelerate. Hvor den første spreder dit budget jævnt udover kampagneperioden, så sørger den sidste for, at TikTok bruger budgettet hurtigst muligt.

Opret din TikTok annonce

Tredje og sidste niveau er oprettelsen af dine annoncer. Som belyst i afsnittet om TikTok kampagnetyper, så afhænger dit annonceformat af hvilken kampagnetype, du har valgt og hvor, du vil sende brugeren hen.

Som du kan se herunder, har du mulighed for at vælge enten Single Video eller Single Image. Afhængigt at annoncetypen, ændres placeringsmulighederne for annoncen.

Fælles for din annonceoprettelse er, at du bør gøre brug af de anbefalede formater og sørge for at annoncen skaber blikfang og værdi. Den skal med andre ord være relevant for den målgruppe, som du har defineret i dit annoncesæt.

 

Du kan uploade din TikTok video eller dit billede enten direkte fra din computer eller fra dit TikTok bibliotek.

Desuden kan du, hvis du vælger Single Video, trykke på knappen ’Create’ og få adgang til forskellige video templates og ikke mindst bruge ’Smart Video’.

Smart Video er en video editor som automatisk analyserer noget indhold du lægger op og foreslår forskellige udgaver af din video.

Opsummeret, er oprettelsen af TikTok kampagner relativt lige til. Der kan gisnes meget om hvilke formater, hvilket annonceindhold og Call-to-Actions, der vil virke mest optimalt. Da TikTok-annoncering stadig er ungt, er det endnu ikke helt fastlagt endnu, og kan også svinge fra virksomhed til virksomhed. Her tilbyder vi hos Novicell vores ekspertise til at hjælpe virksomheder mest muligt med diverse best practices.

  • Ligesom man kender best-practise fra andre annonce-platforme, skal du altid lave mere end en annonce i en annoncegruppe. Det er den bedste måde at finde ud af, hvad der virker for lige nøjagtigt din virksomhed.

Hvis man selv vil stå for annonceringen, er vores anbefaling er at investere en portion annoncekroner på mediet og måle på hvad der fungerer bedst for jer.

Opsætning af TikTok Pixel

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig din pixel på TikTok er. Oprettelsen kan gøres på to måder. Ved at tracke conversions i apps eller ønskede events på en hjemmeside.

Eftersom næste alle virksomheder har hjemmesider, er det livsnødvendigt at opsætte sin TikTok-pixel. Det er en kort og simpel proces at installere den. Og så snart det er gjort, kan du måle konverteringer og afkast fra dine annoncer.

På din annoncekonto finder du menupunktet ’Assets’, hvorefter du skal trykke på ’Manage’ under ’Website Pixel’. Her kan du konfigurere din TikTok Pixel.

Indsæt pixlen nemt og enkelt via Google Tag Manager, via Custom HTML Tag’et, eller direkte i koden på dit website.

Sørg for at opsætte event tracking på de vigtige målepunkter som f.eks. tilføjelse til kurv, gå til betaling og køb. For nærmere info, læs denne hjælpeartikel fra TikTok: Track Website Conversion With TikTok Pixel.

TikTok Pixel Helper

For at sikre den rigtige opsætning af din TikTok Pixel og opsatte events, bør du afsætte 10 minutter til at installere TikToks Pixel Helper og teste dit website for at sikre korrekt opsamling af data. TikToks Pixel Helper er et plugin til Google Chrome, som du kan installere direkte i din browser.

Installer TikToks Pixel Helper her.

Hvad koster TikTok annoncering?

Prisen på TikTok annoncering er ikke fast, og man kan ikke sige, at det koster eksakt 5000 kr. eller 10.000 kr. for den sags skyld. Du bestemmer selv dit TikTok budget for hver kampagne. Overordnet set kan du benytte dig af følgende budgettyper:

  • Livstids budget
  • Dagligt budget

Livstidsbudget

Livstidsbudget vil sige, at du angiver en livstid for din TikTok kampagne og angiver, at der maksimum må bruges eksempelvis 5000 kr. i din valgte tidsperiode. Det vil helt lavpraktisk sige, at dit spend kan afhænge fra dag til dag, og TikTok vil fordele budgettet for dig. Dog kan TikTok ikke fordele det 100% lige på alle dage, men forsøger dette mest muligt.

Dagligt budget

Dagligt budget er en anelse mere fast. Her angiver du et fast budget pr. dag. Du er ikke forpligtet til at angive en slutdato for din kampagne på TikTok, men kan lade den være aktiv til du vælger at pause den.

Du kan angive de to budgettyper på to niveauer: Kampagneniveau eller på annoncesætniveau

Du sætter altså selv rammen, for hvad TikTok annoncering koster. Prisen er helt op til dig. Dog er der som nævnt et minimum spend på 50 USD for kampane-budgetter og 20 USD på annoncegruppe-budgetter.

TikTok Analytics

For at finde ud af, hvad du bør bruge i spend på dine kampagner, er det naturligt at måle på afkastet. Det kan du gøre i TikToks annoncekonto.

Under fanen ’Reporting’ kan du tilgå alle relevante dimensioner og metrics, der har betydning for din kampagne.

Du kan lave forskellige rapporter og nemt modulere i målepunkter. Billedet herunder er en standard rapport, der måler på de mest basale ting.

I Dimensions er valgmulighederne: Settings, Targeting, og Time. Du kan f.eks. specificere hvilke kampagner og annoncesæt, du vil se samtidig med, at du kan tilvælge hvilke typer målretninger, du vil have data for.

Metrics består af Basic Data, Video Play, In-App Event, Attribution og Page Event. Det er her, du angiver hvilke eksakte målepunkter, der skal vises i rapporten. Det kan f.eks. vær pris pr. klik, samlet rækkevidde, pris pr. konvertering og antal konverteringer og MEGET mere.

Sørg for at nuancere og validere data i Google Analytics. Annonceplatformenes egne værktøjer plejer at være gode til at kreditere dem selv for konverteringer, hvor Google Analytics oftest tegner et andet billede.

Brug med fordel UTM tracking i dine annoncer, hvis din hensigt er at skabe besøg til dit website. På den måde kan du lettere spore din TikTok kampagnes performance i Google Analytics.

TikTok annonce eksempler

I forbindelse med lancering af et nyt produkt i Rusland valgte Rexona at bruge TikTok som mediet, der skulle øge kendskabet til produktet.

De valgte kampagnetypen Hashtag Challenge, #RexonaChallenge og en influencer demonstrerede, hvordan målgruppen kunne deltage i den opsatte videochallenge.

TikTok annoncering - Rexona hashtag challengeTikTok annoncering - Rexona hashtag challenge eksempel

Kampagnen resulterede i intet mindre end 93 millioner afspilninger af Rexonas video på blot 6 dage. 156.000 TikTok brugere deltog aktivt og lavede deres egen version af Rexonas video.

Tallene taler vist for sig selv, ikke?

Hop med på TikTok-vognen allerede i dag og vær med helt fra start, når TikTok annoncering rammer Danmark den 31. marts. Og skab billige eksponeringer, kliks og konverteringer for din virksomhed.

Har du brug for hjælp?

Tøv ikke med at kontakte os. Vi er klar til at hjælpe dig i gang på platformen og sikre, at du er med fra start.