TikTok annoncering for begyndere – klar, parat, start!

Så er det officielt: TikTok annoncering kommer til Danmark senest i slutningen af marts 2020. Med en ny annonceplatform i sigte er det nu, du skal gøre dig klar til start, så du kan få del i alle fordelene som first mover på den nye platform.

Mediet er nemlig stadig ungt, og det betyder lav konkurrence fra andre annoncører. Og lav konkurrence betyder som bekendt også lavere priser og bedre muligheder for at få opmærksomhed fra den unge målgruppe som ellers er så forbandet svær at ramme.

Såeh, hvad venter du på?

Hop med fra start og skab billige eksponeringer, kliks, app downloads og konverteringer. Novicell har netop fået adgang til vores TikTok Agency konto og er allerede nu ved at oprette konti for en lang række af vores kunder.

Læs med her og find ud af, hvorfor du seriøst bør overveje annoncering på TikTok, og hvordan du kommer godt fra start.

Oversigt

Hvad er TikTok? 

Hvem er TikTok? 

Hvorfor skal jeg annoncere på TikTok?

Hvilke kampagner kan jeg lave på TikTok? 

Kom i gang med TikTok annoncering

Sådan opretter du en TikTok kampagne 

Hvad koster TikTok annoncering?

TikTok Analytics

TikTok annonce eksempler

Hvad er TikTok?

TikTok brager frem og er et uhyggelig populært socialt medie. På verdensplan har TikTok intet mindre end 500 millioner aktive brugere. Vi har altså at gøre med en platform med et enormt potentiale for dig, der vil i gang med TikTok annoncering og interagere med din (unge) målgruppe.

TikTok er en videobaseret app, hvor brugerne kan dele korte videoer med hinanden.

  • Det kinesiske firma Bytedance står bag TikTok
  • ByteDance købte i år 2017 Musical.ly
  • Douyin og Musical.ly smeltede sammen og blev til TikTok
  • Aldersgrænsen på TikTok er 13 år

Kreativiteten er høj og TikTok brugeren kan lave videoer med blandt andet filtre, grafik, lip-sync og memes. Og populariteten er ikke til at tage fejl af. Se blot disse 3 hurtige TikTok statistikker:

  • 1,5 milliarder – så mange gange er TikTok appen blevet downloadet, hvilket gør den mere populær end YouTube, Facebook, Instagram og SnapChat
  • 66 millioner – så mange gange blev TikTok downloadet alene i 2018
  • 52 minutter – så meget tid bruger den gennemsnitlige TikTok bruger dagligt i appen

Hvem er TikTok?

Målgruppen på TikTok består primært de 16-24 årige, som udgør 41% af de samlede brugere. Med tiden vil den fordeling sandsynligvis ændre sig i takt med at de ældre segmenter hopper med ombord. Sådan har udviklingen været på andre sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram.

Kønsfordelingen på TikTok er relativt jævn fordelt. Det vil sige, at mændene udgør 56% og kvinderne udgør 44% af TikToks brugere.

Uanset køn, så er engagementet i app’en enormt høj. Den gennemsnitlige TikTok bruger har nemlig app’en åben i 52 minutter hver dag. Det forklarer, at der dagligt vises over en milliard videoer på platformen.

Hvorfor skal jeg annoncere på TikTok?

Du skal som virksomhed prioritere annoncering på TikTok, fordi du her får endnu en platform, hvor du kan uddanne, engagere og motivere din målgruppe.

Du kan øge kendskabsgraden til din virksomhed og dine produkter og støtte din målgruppe i kunderejsen ved at mindske tvivl og barrierer før en købsbeslutning.

Og du kan ramme både nye, potentielle kunder og eksponere eksisterende kunder gennem remarketing.

Hvilke kampagner kan jeg lave på TikTok?

Annoncering på TikTok giver dig en masse nye muligheder for at nå ud til din målgruppe. Heldigvis er der også en del fællesnævnere, som du kender, hvis du har annonceret på Facebook.

Annonceværktøjet minder nemlig meget om Facebooks. Ligesom på Facebook kan du på TikToks annoncekonto nemt målrette mod relevante segmenter, vælge en bestemt annonceplacering og planlægge din TikTok annonces tidsperiode og budget på flere niveauer.

På TikTok kan du vælge mellem fire forskellige kampagnetyper, som hver især har sine unikke fordele afhængig af hvilket mål, du har for din annoncering:

  • In-feed Ads
  • Brand Takeovers
  • Branded Lens
  • Hashtag Challenges

Ikke mindst, og næsten vigtigst af alt, kan du tilknytte din egen TikTok pixel på dit webite for bedre at kunne ramme og målrette mod relevante målgrupper. Mere om pixlen længere fremme.

Lad os først kigge lidt nærmere på fordele og muligheder med de enkelte kampagnetyper.

TikTok In-feed Ads

Med In-feed Ads bliver din annonce vist i fuldskærm. Brugeren har til enhver tid mulighed for at skippe din annonce, så sørg for at lave en dynamisk videoannonce, der skaber blikfang helt fra start og leverer dit budskab kort og præcist – på platformens præmisser, naturligvis.

  • Format: Video
  • Placering: ”For You” siden som svarer til din startside og nyhedsfeed
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, app-installationer

TikTok annoncering - In-feed ads

På din TikTok annonce kan brugeren klikke på dit profilbillede, display navn, eller swipe til venstre for at besøge din landingsside. Efter 9 sekunder bliver der desuden vist en dedikeret Call-To-Action knap.

TikTok Brand Takeovers

Brand Takeovers på TikTok kan minde en smule om YouTubes Masthead. Denne TikTok kampagnetype sørger for, at din annonce bliver vist, så snart app’en åbnes. Det særlige ved kampagnen er, at der kun er én annoncør per kategori per dag, der kan benytte denne kampagnetype. En stærk måde at sikre bred eksponering.

  • Format: Video, GIF, billede
  • Placering: Ved åbning af app
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, videoafspilninger

TikTok annonce - Brand Takeovers

TikTok Branded Lens

Brand Lens er kampagnen for de virkelig kreative hoveder. Her kan du nemlig - ved hjælp af Augmented Reality, 2D og 3D - skabe engagerende og interaktive brand filtre, som TikTok brugerne kan anvende i deres egne videoer.

Formatet svarer til sponsorerede filtre i SnapChat. Altså en mindre kommerciel måde at interagere med din målgruppe på. Men ikke desto mindre en visuel stærk måde at øge brandkendskabet og -værdien for målgruppen.

  • Format: Videoanimation/grafik
  • Placering: ”Trending” side og ved videooprettelse
  • Kampagnemål: Kendskab og rækkevidde

TikTok annoncering - Branded Lens

TikTok Hashtag Challenges

Som navnet siger, så tager denne kampagnetype udgangspunkt i et hashtag i en af dine videoer. Videoen lægger du op som en organisk video på din TikTok profil. I videoen udfordrer du brugerne på TikTok til at lave deres egen video med samme udfordring, som du viser i din video.

Herefter sponsorerer du videoen og målretter den mod en eller flere udvalgte målgrupper for at øge eksponeringer og engagement med hashtagget.

  • Format: Video
  • Placering: ”Udforsk” side
  • Kampagnemål: Trafik, konverteringer, videoafspilninger

Kom i gang med TikTok annoncering

Det kræver kun få steps at komme i gang med annoncering på TikTok. Du skal blot oprette en TikTok annoncekonto, og så er du klar til at lave dine første kampagner.

Der er dog en lille aber dabei. I skrivende stund kan du godt oprette dig som annoncør, men du får først adgang til din TikTok annoncekonto, når TikTok åbner helt op i Danmark.

Vil du gerne være på forkant? Novicell kan oprette dig som annoncør med adgang til annoncekonto allerede nu, så du er helt klar med de første kampagner, så snart TikTok åbner op i Danmark.

Sådan opretter du en TikTok annoncekonto

  1. Opret din annoncekonto her
  2. Start med at angive din virksomheds basale informationer som navn, land, e-mail og industri.

Oprettelse af TikTok annoncekonto

Vær opmærksom på at vælge den rigtige annoncekontotype. Denne indstilling kan du nemlig ikke ændre efterfølgende.

  • Auction Account – kan kun levere auktionsbaserede annoncer
  • Reservation Account – kan kun levere reservationsbaserede annoncer

For de fleste virksomheder vil Auction Account være mest relevant at gå med.

TIkTok annoncekontotype - Auction account

Nu er du tilmeldt og vil få en e-mail fra TikTok, så snart du kan færdiggøre oprettelsen.

Sådan opretter du en TikTok kampagne

En TikTok kampagne er delt op i kampagner, annoncesæt og annoncer, som du måske kender det fra Facebooks kampagneopsætning.

Opret TikTok kampagne

På samme måde er TikToks kampagner delt op i ’Consideration’ og ’Conversion’. Her skal du selvsagt vælge den kampagnetype, der passer med dit formål.

  • Under Consideration kan du vælge mellem Traffic og App Install.
  • Under Conversion er valgmuligheden Conversions

Herunder kan du se, hvordan du opretter en Consideration kampagne og hvilke muligheder for målretning denne annoncetype giver.

TikTok annoncering - Traffic kampage

Annoncesæt

Når du har oprettet din kampagne, skal du oprette dit annoncesæt. Det er her, du angiver placeringer, budget, demografi, interesser, tidsperiode mv.

Placering af din annonce kan ske på to måder:

  1. TikTok vælger automatisk placeringer
  2. Du kan manuelt sortere og modellere i de mulige placeringer.

Lad som udgangspunkt TikTok placere dine annoncer automatisk.

TikTok annoncering - Placeringer

TikTok målgrupper

Der er rig mulighed for at målrette din annoncering. Du kan blandt andet segmentere på parametre som:

  • Custom Audiences
  • Look-a-like Audiences
  • Alder
  • Køn
  • Lokation
  • Sprog
  • Interesser
  • Enhed

TikTok målgrupper/audiences

TikTok budstrategi, optimering og budget

Når du annoncerer på TikTok kan du vælge mellem to budgettyper: Et livstidsbudget og et dagligt budget.

Udover at fastlægge dit budget, kan du også definere, om din TikTik annonce skal køre på alle tidspunkter af døgnet eller kun på udvalgte tidspunkter.

Du afregnes forskelligt afhængigt af kampagnens hensigt - Click eller Conversion. Der afregnes henholdsvis via CPM (Cost Per Mille), CPC (Cost Per Click) samt oCPC (optimization Cost Per Click).

TIkTok annoncering - budstrategi, optimering og budget

Overvej også nøje hvilken leveringsmetode du vil gøre brug af – Standard eller Accelerate. Hvor den første spreder dit budget jævnt udover kampagneperioden, så sørger den sidste for, at TikTok bruger budgettet hurtigst muligt.

Opret din TikTok annonce

Tredje og sidste niveau er oprettelsen af dine annoncer. Som belyst i afsnittet om TikTok kampagnetyper, så afhænger dit annonceformat af hvilken kampagnetype, du har valgt og hvor, du vil sende brugeren hen.

Som du kan se herunder, har du mulighed for at vælge enten Single Video eller Single Image. Afhængigt at annoncetypen, ændres placeringsmulighederne for annoncen.

TikTok annoncering - Opret TikTok annonce

Fælles for din annonceoprettelse er, at du bør gøre brug af de anbefalede formater og sørge for at annoncen skaber blikfang og værdi. Den skal med andre ord være relevant for den målgruppe, som du har defineret i dit annoncesæt.

TikTok annoncering - Single Video vs. Single Image

Du kan uploade din TikTok video eller dit billede enten direkte fra din computer eller fra dit TikTok bibliotek.

Desuden kan du, hvis du vælger Single Video, trykke på knappen ’Create Video’ og få adgang til forskellige video templates og ikke mindst bruge ’Smart Video’.

Smart Video er en video editor som automatisk analyserer dit indhold og foreslår forskellige udgaver af din video.

Summeret lidt op, så er oprettelsen af TikTok kampagner relativt lige til. Der kan gisnes meget om hvilke formater, hvilket annonceindhold og Call-to-Actions, der vil virke mest optimalt. Det vil tiden vise.

Vores anbefaling er at investere en portion annoncekroner på mediet og måle på hvad der fungerer bedst for jer.

Opsætning af TikTok Pixel

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig din pixel på TikTok er. Det er en kort og simpel proces at installere den. Og så snart det er gjort, kan du måle konverteringer og afkast fra dine annoncer.

På din annoncekonto finder du menupunktet ’Library’, hvorefter du skal trykke på ’Event’. Her kan du konfigurere din TikTok Pixel.

Indsæt pixlen nemt og enkelt via Google Tag Manager, via Custom HTML Tag’et, eller direkte i koden på dit website.

Sørg for at opsætte event tracking på de vigtige målepunkter som f.eks. tilføjelse til kurv, gå til betaling og køb. For nærmere info, læs denne hjælpeartikel fra TikTok: Track Website Conversion With TikTok Pixel.

TikTok Pixel Helper

For at sikre den rigtige opsætning af din TikTok Pixel og opsatte events, bør du afsætte 10 minutter til at installere TikToks Pixel Helper og teste dit website for at sikre korrekt opsamling af data. TikToks Pixel Helper er et plugin til Google Chrome, som du kan installere direkte i din browser.

Installer TikToks Pixel Helper her.

Hvad koster TikTok annoncering?

Prisen på TikTok annoncering er ikke fast, og man kan ikke sige, at det koster eksakt 5000 kr. eller 10.000 kr. for den sags skyld. Du bestemmer selv dit TikTok budget for hver kampagne. Overordnet set kan du benytte dig af følgende budgettyper:

  • Livstids budget
  • Dagligt budget

Livstidsbudget

Livstidsbudget vil sige, at du angiver en livstid for din TikTok kampagne og angiver, at der maksimum må bruges eksempelvis 5000 kr. i din valgte tidsperiode. Det vil helt lavpraktisk sige, at dit spend kan afhænge fra dag til dag, og TikTok vil fordele budgettet for dig.

Dagligt budget

Dagligt budget er en anelse mere fast. Her angiver du et fast budget pr. dag. Du er ikke forpligtet til at angive en slutdato for din kampagne på TikTok, men kan lade den være aktiv til du vælger at pause den.

Du kan angive de to budgettyper på to niveauer: Kampagneniveau eller på annoncesætniveau

Du sætter altså selv rammen, for hvad TikTok annoncering koster. Prisen er helt op til dig.

TikTok Analytics

For at finde ud af, hvad du bør bruge i spend på dine kampagner, er det naturligt at måle på afkastet. Det kan du gøre i TikToks annoncekonto.

Under fanen ’Report’ kan du tilgå alle relevante dimensioner og metrics, der har betydning for din kampagne.

Du kan lave forskellige rapporter og nemt modulere i målepunkter. Billedet herunder er en standard rapport, der måler på de mest basale ting.

TikTok Analytics - Standard rapport

Sørg for at holde rapporterne simple og overskuelige for din egen skyld. For der kan måles dybt og bredt.

Rapporten er delt op i to: Dimensions og Metrics.

I Dimensions er valgmulighederne: Settings, Targeting, og Time. Du kan f.eks. specificere hvilke kampagner og annoncesæt, du vil se samtidig med, at du kan tilvælge hvilke typer målretninger, du vil have data for.

Metrics består af Basic Data, In-App Event og Attribution. Det er her, du angiver hvilke eksakte målepunkter, der skal vises i rapporten. Det kan f.eks. vær pris pr. klik, samlet rækkevidde, pris pr. konvertering og antal konverteringer.

Sørg for at nuancere og validere data i Google Analytics. Annonceplatformenes egne værktøjer plejer at være gode til at kreditere dem selv for konverteringer, hvor Google Analytics oftest tegner et andet billede.

Brug med fordel UTM tracking i dine annoncer, hvis din hensigt er at skabe besøg til dit website. På den måde kan du lettere spore din TikTok kampagnes performance i Google Analytics.

TikTok annonce eksempler

I forbindelse med lancering af et nyt produkt i Rusland valgte Rexona at bruge TikTok som mediet, der skulle øge kendskabet til produktet.

De valgte kampagnetypen Hashtag Challenge, #RexonaChallenge og en influencer demonstrerede, hvordan målgruppen kunne deltage i den opsatte videochallenge.

TikTok annoncering - Rexona hashtag challengeTikTok annoncering - Rexona hashtag challenge eksempel

Kampagnen resulterede i intet mindre end 93 millioner afspilninger af Rexonas video på blot 6 dage. 156.000 TikTok brugere deltog aktivt og lavede deres egen version af Rexonas video.

Tallene taler vist for sig selv, ikke?

Hop med på TikTok-vognen allerede i dag og vær med helt fra start, når TikTok annoncering rammer Danmark den 31. marts. Og skab billige eksponeringer, kliks og konverteringer for din virksomhed.

Har du brug for hjælp?

Tøv ikke med at kontakte os. Vi er klar til at hjælpe dig i gang på platformen og sikre, at du er med fra start.