Test din spamlighed

Spekulerer du også nogle gange over, hvor mange af dine nyhedsmails, der ender i spamfiltre hos modtagerne? Gratis-værktøjet mail-tester.com kan fortælle dig, hvilke elementer du kan optimere, for at undgå at din mail bliver betragtet som spam. Mail-tester giver både din mail en samlet spam-score og fortæller dig, hvor der er bugs, og hvilke enkelte elementer, der er vigtigst at få rettet til.

Alle kan være med

Mail-tester er meget simpelt at bruge, og du behøver ikke være nogen IT-haj for at udnytte værktøjets funktionalitet. Du skal tilføje en adresse a la denne til testlisten for din nyhedsmail (mail-tester genererer selv en unik adresse til dig, når du besøger sitet), og efter din testudsendelse skal du blot klikke på ”Then Check Your Score". Så genererer mail-tester en samlet score for din nyhedsmail (du kan se nyhedsbrevet vi testede her).

Når man aflæser scoren, kan man danne sig et hurtigt overblik ud fra højre kolonne: Hvilke elementer performer godt, og hvilke trækker ned i spam-scoren? Derefter kan man folde de enkelte punkter ud ved at klikke på plusset, og i dette tilfælde kan vi for eksempel se, at vores URL er greylistet i spamfilteret. Server greylisting er prisen, man må betale, for at bruge et så udbredt system som Mailchimp, som alle mulige brugere sender mails via. Hvis du vil være helt sikker på ikke at havne i spam, skal du sende fra din egen server.

Levn fra gamle dage

Hvis vi ser på oversigten for vores test-nyhedsmail, fremgår det, at punktet ”The body of your message contains errors” trækker den samlede score ned med 0,5. Forklaringen finder vi, når punktet foldes ud; mailen indeholder seks billeder uden en alt-tekst:

En alt-tekst er den tekst, man ser, når man holder musen hen over et billede, og samtidig er det den tekst, der optræder, hvis billedet ikke bliver vist. De manglende alt-tekster øger altså risikoen for at havne i spamfiltre, men det er heldigvis let at rette i fx MailChimp:

Det er dette lille felt, der skal udfyldes for at rette fejlen, og teksten skal bare være en kort beskrivelse af billedet på ganske få ord. Reelt har det ingen effekt, når din mail åbnes med billeder, men det er et levn fra ”gamle dage”, hvor mails kun bestod af tekst for at holde størrelsen nede, så man ikke løb tør for plads i sin mailbox.

Dead ends

Desværre indeholder vores mail også to links med fejl på. Det er de sociale ikoner i bunden af mailen, der fejler. Og modsat alt-teksten er der ikke er så meget at gøre ved det. De to links linker til sociale netværk, hvor man skal være logget ind for at se indholdet (Google+ og Facebook), og derfor fejler vores mail på dette punkt. Inden man sender sin nyhedsmail ud, må man derfor overveje, om de sociale ikoner genererer nok klik til, at man skal beholde dem i sin mail, selvom de trækker spam-scoren ned. Hvis du bruger MailChimp, kan du få et fint overblik over, hvor modtagerne klikker og ikke klikker i dine mails og træffe dit valg derefter.

En ekstra kollega

Mail-tester kan ikke fortælle dig, hvor mange af dine mails der rent faktisk havner i spamfiltre hos modtageren. Men som vi har set i denne artikel, peger det på de elementer i dit nyhedsbrev, der har størst indflydelse på din spam-score og dermed øger risikoen for, at dit content ikke når frem til modtageren. Det er svært at sige noget generelt om, hvornår ens spam-score er kritisk. Når du bruger værktøjet flere gange skaber du dine egne erfaringer, og med Mail-testers hjælp kan du fremover træffe bevidste til- og fravalg, inden du sender dine mail ud.

Derudover kan du tænke på værktøjet som en ekstra kollega, der lige kan kigge mailen igennem for små fejl/mangler (fx døde links som i vores eksempel), og til det formål fungerer det glimrende.