Social media takes, der får dit brand til at shine

“Spark - Ignite conversations that connect”.  Det var navnet på novembers social media konference hosted af Falcon, hvor Novicells team af nyhedshungrende social media specialister lod sig inspirere sammen med 500 andre deltagere fra branchen.

Hvis du også har ekstra appetit på input til din indsats på sociale medier, så siger vi hermed velbekomme:

Spark konference 2018  

Sociale medier for alle – også de kedelige brands

Really? Er sociale medier vitterligt et relevant tema for alle? Også for kedelige B2B brands? Det var dét spørgsmål, der i den publikumsinddragende kickoff-session, sendte mange deltageres mundvige opad i et I-know-how-you-feel-smil.

Og svaret? Ja og atter ja. For uanset branche og industri handler markedsføring om relationer, og hvis der er noget, sociale medier kan, så er det det. Det handler om din approach til, hvordan du møder din målgruppe. Lukkede fora på LinkedIn kan én ting, flygtige glimt på Snapchat kan noget andet.

Med den indgangsbøn, var fællespræmissen – get (or stay) in the game - sat, og hvordan vi så kan sætte fut i vores indsatser som social media marketeers kommer her et par konkrete eksempler på.

 

Ikke macro. Ikke micro. Nano!

Og nej, det er ikke naturvidenskab, vi sætter fokus på her. Det er influencer marketing, som måske ikke er en ny, men bestemt en voksende approach. Har vi ikke altid arbejdet med ambassadørskab? Måske, men næppe så strategisk og databaseret som i dag.

“Who influences you the most? People close to you or people out of reach?”

Hovedbudskabet fra Neal Schaffer (global social media speaker) er, at mennesker kan engagere og fortælle historier, som brands ikke kan, fordi vi bare stoler mere på mennesker, og specielt, hvis de minder meget om os selv. Og derfor giver det mening at satse på influencers med færre følgere - så længe de bare er autentiske og relaterer til dit brand. Disse influencers er nemlig tættere på deres (også virtuelle) omgangskreds og har derfor større indflydelse samt en større grad af autenticitet. Nano influencerne that is.

 

Sats på chatbots

Sandra Eggers fra Dräger smækker robot-facts på bordet til os:

56% af dine kunder vil hellere sende en besked til kundeservice end at ringe til dem, og forudsigelsen er faktisk, at 85% af al kundeinteraktion foretages uden mennesker, når vi når 2020.

Chatbots kan eksempelvis facilitere og strukturere:

  • Kundeservice
  • Produktanbefaling
  • Leadgenerering

…. for bare at nævne nogle få områder. Så start nu med at bygge den robot, der passer til dit brand og dine kunder – så er du på forkant med fremtiden. Eller, i virkeligheden bør du gøre det for ikke at miste momentum NU (det første var bare mere opløftende).

 

Kan man vinde i en pay-to-play world?

Hvordan brandhacker vi mastodonterne og paid-præmissen på de store platforme – kan vi overhovedet det? Ja da, der var også en tid før social media-annoncering, og der er også relativt fornuftige ting at tage sig til som marketeer nu - udover at spytte penge i GAFA-kassen (Google, Apple, Facebook og Amazon).

Idéer? Philip Westermeyer (OMR) har 5 bud:

  1. Go vertical (udvid dit brand for at tilbyde dine kunder - endnu - mere)
  2. Retain (fasthold dine kunder – subscriptions og CRM)
  3. Stand out (Provokér – brug din CEO, men gør ham/hende spændende først. Har du set Bezos før Amazon?)
  4. Do PR & events (Gør skøre ting – Tesla har sendt en bil ud i rummet, så the sky is - not even- the limit)
  5. Be agile (Find på nyt, når status quo udfordrer dig på resultater)

Opsummeret: Do differently or die!

 

Do differently or die

Vidste du, at en gennemsnitlig social media-bruger scroller længden svarende til Big Ben? Hver dag!  (Yes, 96 meter på 24 timer, hvis du aldrig sover).

Din showtime kan ikke afhænge af scrolltrætte tommelfingre, så du må og skal SKILLE DIG UD i feedet. Måden at gøre det på: ”Make your creatives work much closer togehter with your techs”,anbefaler Jacob Kildegaard (Ambition) og Mikael Lemberg (Falcon). Så: Introducér de blomstrede jakkesæt med dine pivotentusiaster, og sørg for, at de bliver rigtig fine venner.

Datahypen må stoppe. Det er ikke længere nogen nyhed i branchen, at social media marketing kræver knivskarpe datafunderede og tekniske genier for overhovedet at vinde plads, at der skal afsættes budget til tests, og at din proces ikke skal overkompliceres, mens momentum passerer. MEN indholdet og budskabet skal virkelig også kunne noget. Skru op for kreativiteten - ellers bliver du bare scrollet forbi alligevel.

Du kan installere pixels for (egne) Facebook-grupper, såvel som for dine sider, og data til de første streger i konkurrencelandskabet kan tegnes ved hjælp af Facebooks offentligt tilgængelige ad info på virksomhedssiderne. Der er altså små men stadig datafunderede og trackable indsatser, der med fordel kan addere til og supplere ads only-strategien.

Den gode nyhed: I princippet kandiderer vi alle til en plads blandt de klareste social media-stjerner, hvis vores brand og social media-approach ”bare” er både datafunderet - og ikke mindst - agil og kreativ nok.