Go to content

Skal du med på App-bølgen?

I App-tidernes morgen skulle alle forretninger have en app – og de fleste af os havde som minimun én idé til en App, der kunne revolutionere verden. Men så var det lidt som om det hele gik i sig selv igen. Eller gjorde det?

Published april 24, 2020

Der er ingen tvivl om, at vi netop nu oplever en stor og tiltagende App-bølge.  Den minder på mange måder om den web-bølge, der kom efter det første digitale-tilbagerul i forbindelse med det store IT-krak i 00’erne. En web-bølge vi, som samfund her 20 år efter, stadig ruller på. En bølge som nu har fået selskab af en voksende App-bølge. I indlægget her stiller jeg skarpt på grundene til, at I bør overveje at hoppe i den digitale våddragt og surfe med på den frembrusende App-bølge.

Hvorfor nu – og hvorfor en app? 

Smartphonen er kommet for at blive – det er der vist ingen tvivl om. Den digitale forbruger har heller ikke tænkt sig at gå tilbage til “the old ways”.  Selvom vi er kommet langt på den før nævnte web-bølge - hvor responsive websites og mobile-first designs er blevet de-facto.  - ja så er der stadig mere at hente, når det handler om at være en del af den digitale forbrugers værdikæde. 

For i takt med, at web-bølgen har bragt virksomhederne endnu tættere på forbrugerne med alt fra commerce-platforme, til digitale kunde portaler over content delivery systemer. Så er der blevet skabt en “perfect storm” for et nyt niveau af tilstedeværelse i forbrugernes dagligdag. Virksomhederne kan ligefrem blive en integreret del af forbrugerens digitale schweizer kniv – gennem smartphonen. 

Og det er netop den modning, der har skullet til for at gøde jorden for en ny App-bølge: At både virksomheder og forbrugere er klar til dette niveau af digital nærhed i dagligdagen. 

Hvis man er i tvivl om, at denne nærhed er relevant og i vækst kan man blot kaste et blik på udviklingen i antal downloadede Apps på tværs af de to almindelige platforme (Android og iOS). Alene i 2019 blev der downloadet mere end 115 milliarder Apps. That’s a lot!  

Tallene her er selvfølgelig set på et globalt plan. Men forbruget er også steget markant i Danmark. Den årlige medieudviklingsrapport lavet af DR viser, at forbruget af især TV er faldende, mens forbruget af smartphones og apps er stigende.   

I takt med stigningen af forbruget af smartphones sker der også en ændring i vores adfærd som bruger. Det er naturligt for os at være ”på”. Vi har opnået en form for permanent connectivity.  

 

Smart at være All Ways On 

Og hvorfor er det så, at det er så interessant at være tilstede som App for sine brugere eller kunder? Kort sagt: fordi vi som forbrugere altid er “på” - og altid er digitalt tilstede. Den digitale kunderejse er konstant og connected. Har man som virksomhed noget at tilbyde, der kan skabe værdi for sine kunder, så er det bare med at være der, når de har brug for – eller interesse i det.  

Som forbrugere er vi vilde med alt, der er “smart”.  De fire store B’er vi søger smartness i er vores: Bolig, Bil, By og ja – de Brands, vi handler med (mon ikke “Børn” kan føjes til listen i snarlig fremtid også 😊). 

Og virksomhederne kan jo netop være “smart” på en langt dybere og integreret måde, fordi web-modningen er så langt.   

Det at “være der” og være “smart”, præcis når brugeren har brug for det med en app kan i meget høj grad være med til at skabe loyalitet blandt sine kunder.  

Et af de bedre og meget aktuelle eksempler i disse tider er Wolt. De har formået at skabe loyalitet blandt kunderne ved at åbne deres værdikæde op ift. transparens igennem hele købsprocessen. Fra man åbner appen, til maden står på køkkenbordet. De har revolutioneret markedet, når det kommer til brugeroplevelse og givet forbrugeren mulighed for at følge sin pizza igennem hvert gadekryds. Det er smartness og “always on”, der vil noget. Loyaliteten skabes her igennem hele oplevelsen. En sublim App krydret med en solidt website skaber en stærk brugerrejse.  

Den omstrejfende forbruger 

Når vi snakker apps er det vigtigt at have brugerrejsen for øje. De fleste virksomheder har jo i dag et website – og vælger man at udvide sin kanalstrategi med en App. Ja så er det vigtigt, at man tænker en cross-plaform brugerrejse ind. Det handler nemlig om at skabe en symbiose på tværs af alle kanalerne, så brugeren slet ikke oplever, at hun sidder i forskellige kanaler. Målet er at få forbrugeren til at føle, at hun altid interagerer med samme virksomhed – blot forskellige steder. Her er udstrækningen selvfølgelig bredere end blot de digitale kanaler: når en bruger foretager en handling digitalt, skal denne også være genkendt i eventuelle fysiske kontaktpunkter, brugeren måtte have med virksomheden. - og omvendt. 

Et godt eksempel på en sådan sammenhængende cross-channel oplevelse, er H&M. 

H&M har noget nær en komplet brugerrejse. Alle køb, om end det er fysisk eller digitalt, gemmes på brugeren. Derudover genereres en QR-kode på den digitale kvittering. Det er derfor hurtigt og nemt, at monitorere sine køb, størrelser og præferencer. Derudover anvendes QR teknologien, så kunden nemt kan bytte tøj i de fysiske butikker, selvom købet er foretaget online. Dette forøger brugeroplevelsen markant, da symbiosen mellem web, app og de fysiske butikker giver en følelse af ”alt samlet et sted”. Dette resulterer i en noget nær komplet brugerrejse. Der findes mange eksempler på forretninger, som bruger de samme principper til at skabe en komplet brugerrejse og ”eje” kundernes data. Udover brugerrejsen kan en app også forbedre monitoreringen af kunderne betydeligt.

Analyse til produktforbedring 

Det at være i lommen på sin kunder – bogstaveligt talt – med en app giver en helt ny dimension af muligheder for at lære sine kunder bedre at kende. 

For det første giver en ny App kanal mulighed for et tracking-samspil mellem en eksisterende web-kanal og andre digitale touch-points. Men det kan også give en dimension af tracking i forhold til fysisk tilstedeværelse. Hvor er dine kunder, når de har brug for dig? - Er de i din fysiske butik – eller står de tæt på dér, hvor de skal bruge din service? - og kan App’en her være den brobygger mellem jeres viden og produkt – direkte ind i den kontekst kunden står i? Her sætter kun fantasien grænser - og med den hastige udvikling, der er på både at kunne mikrofonen, kameraet, GPS’en og anden hardware – ser vi App’s blive mere og mere intelligente i forhold til at kunne måle og tale direkte ind i forbrugerens nu-og-her øjeblik. 

 

Notify me 

Det at holde styr på sine kunders adfærd - både på tværs af kanaler – og de processer der vedrører dem i virksomhedens pipelines, giver helt unikke muligheder for at være både “smart” og tilstede i forhold til forbrugeren. Klassisk web-tilstedeværelse er tit lig med udsendelse af mails, når noget “rører sig”, som brugeren skal gøres bevidst om. Om end mailen stadig lever og er brugbar, så er der en ny Sherif i byen, når det kommer til at “tale” med sine brugere, nemlig Notifikationer. Mange af os kender det sikker fra vores egen hverdag – vi læser gerne et ton af notifikationer – men åbner sjældent den mail, der er kommet ind på vores private gmail-konto. Fænomenet kaldes for mini-micro-interactions, og det handler om, at vi faktisk i stor stil er begyndt at foretrække interaktioner gennem mindre og hurtige notifikationer. Her er det at være tilstede med en App helt essentielt. For notifikationer er nemlig en integreret del af App-økosystemet.  

 

Der er mange, mange flere gode og solide argumentationer for at overveje en App, dem fortæller vi om på vores webinar "Skal du med på App bølgen".

Vi stiller skarpt på endnu flere overvejelser og gode grunde til, hvorfor du skal overveje en App.

 

Er en app ikke bare en app? 

Når vi snakker om Apps, så dækker det over en bred fælles betegnelse for et lille stykke software, som kan installeres på din telefon - og ikke er afhængig af at skulle vises gennem en webbrowser*. Hvordan dette lille stykke software er udviklet, og med hvilke teknologier kan variere. I det følgende vil vi gennemgå de 3 hovedretninger, man kan overveje at følge, hvis man vil udvide sin forretning med en App.   

 

Progressive Web Application (PWA)
Progressive Web Application er den webbaserede version af appen. Det vil sige, at den er bygget med web-teknologier. Faktisk er det et website, som kan hentes ned på telefonen og gemmes som en App. Google står i høj grad for PWA-udviklingen og er deres bud på fremtidens App platform. Dog er PWA på Apples enheder ikke i stand til at udføre samme App funktioner (f.eks. Push – notifikationer), som en native App.  
Den helt store fordel ved PWA er udviklingstid og pris.  

 

Native Application
Den klassiske Native Application er stadig den mest brugte. Denne app er bygget til et specific Operating System (OS). Native apps kan fuldt udnytte de forskellige enheders hardware og software. Dette betyder, at Apples og Googles nyeste mobil teknologier er mulige at anvende i Native apps, så snart de er tilgængelige. Den store ulempe ved denne model er, at der skal bygges to versioner af App’en. En til hver af de to OS’er (Android og iOS). 

 

Hybrid Application 
Hybrid Applications er en kombination af de to ovenstående. Ved at anvende komponenter fra PWA og Native kan man skabe en stærk Hybrid App, som indeholder meget af, hvad de to ovenstående kan tilbyde hver for sig. En Hybrid App består ofte af en Native framework med sider, som er hentet fra web. Fordelen her, er at du laver en Native App, men kun laver arbejdet én gang. Til gengæld binder du dig til en Hybrid-teknologi som typisk ikke er ejet eller drevet af Google eller Apple – og dermed kan den valgte teknologi udgå en gang i fremtiden. 

 

... men hvornår skal min forretning så vælge den ene type App frem for den anden? Skriv til mig på [email protected], hvis du vil rådgives om valg a Apps. Eller se vores webinar "Skal du med på App bølgen", hvor vi også stillede skarpt på flere grunde til at vælge en App, og hvorfor Apps ikke kun er en ”her og nu” teknologi. Det er en fremtidssikring af den digitale værdikæde i forretningen.  

 

Fremtidssikring 

Udviklingen af mobilteknologier går hurtigere og hurtigere. Vi er blevet vant til at bruge Face recognition, fingerprint, Near Field Communication technology (NFC), Voice technology og mange flere. Ved brug af Face recognition eller fingerprint og NFC kan du betale overalt ved brug af Apple- eller Google Pay. Alle disse nye teknologier åbner op for et hav af nye muligheder med apps. Flere og flere apps har enabled teknologierne. Man har nærmest en forventning til apps om at kunne logge ind med Face recognition eller Fingerprint.  Så det at vælge at gå med en App er også et vigtigt skridt ind i den fremtid, der snart bliver hverdag for de kunder, du gerne vil handle med. 

En af de teknologier, som nok ikke bare er ”endnu en teknologi”, er Voice. Flere snakker om, at der er ved at ske et paradigme skifte i den teknologiske verden. Flere og flere hjem er blevet invaderet af Google Home, Amazons Alexa eller Apples HomePod. Alt sammen styret fra en mobilenhed og med din stemme.  

Her er det at være med i loopet med en App også strategisk vigtigt! For inden længe er det din App dine kunder snakker til – og forventer kan lytte med – og forstå, hvad der bliver sagt. 

Det er noget f.eks. Twitter allerede har udnyttet. Med deres app er det muligt at enable Siri (fra iPhone), og så ‘tale direkte med twitter’. Vi er stadig i et relativt tidligt stadie for voice tehcnology, og det er ikke lige så udbredt i Danmark som i andre lande. Men det kommer! 

Den hurtige udvikling af mobilteknologier stiller også flere krav til kapabiliteterne i den moderne forretning. Din virksomhed skal ganske enkelt være omstillingsparat - hurtigt, for der sker hele tiden ændringer i omgivelserne, som kan have en radikal betydning for din forretning. Din forretning skal være adaptiv. Jeg kunne bruge et helt blogindlæg på at fortælle om at være adaptiv og adoptere teknologier. Men nu handler dette om apps.  

 

Hvis I har en App eller overvejer at tilføre en til forretningen, kan I med fordel overveje, hvordan de nye mobilteknologier kan medføre ekstra værdi. Læs blot hvordan Sol og Strand har øget værdien for deres kunder - og dermed dem selv gennem en App.

Sol og Strand case 

Sol og Strand er et af Danmarks største bureauer indenfor sommerhusudlejning. I et tæt samarbejde, har Novicell bygget en Native app, henvnedt til deres lejere. Appen har til formål at styrke brugerrejsen. Endvidere medfører den et forhøjet niveau af convenience for lejerne. Brugerrejsen starter ved at foretage en booking på sologstrand.dk. Derefter kan brugeren monitorere sin booking og finde fordele, vigtig information, guides mm. Vi har udnyttet hardware og software, så brugeren bliver sendt ind på Google eller Apple maps, når de skal finde frem til destinationen. Derudover kan appen enable devicets kalender, så brugeren kan gemme bookingen der. Appen får content og data fra Sol og Strands Sitecore løsning, hvor Novicells Sitecore team har bygget et API lag, som ”fodrer” data til appen. Endvidere er der opsat push notifications, som også styres fra Sitecore løsningenAppen skal være med til at skabe loyalitet blandt lejerne og være en ny og mere konstant kommunikationskanal.  

Dette blogindlæg er en smagsprøve på nogle af de emner, vi også gik i dybden med på vores webinar, "Skal du med på app-bølgen", den 5. maj. Hvis du gerne vil se webinaret finder du det her: https://novicell.videomarketingplatform.co/webinars.

Har du lyst til at høre mere, så kontakt mig meget gerne: