Skab værdi på Instagram

Over 15 mio. virksomheder har en Instagramprofil, og hver dag uploades mere end 95 mio. posts verden. Der er nemlig meget værdi at hente på de billedbårne sociale medie. Derfor er den helt store udfordring for jer, at I ikke drukner i mængden, og det undgår I bl.a. ved at være skarpe på jeres mål, segmentering og budskab gennem en velforberedt og planlagt indsats. Så kan I skabe værdi for jeres virksomhed.

Et godt sted at starte sin indsats er ved at fokusere på målgruppen.

Er din målgruppe på Instagram?

Instagram er et oplagt medie til at skabe en tæt relation til jeres målgruppe. Men hvordan ved du, om din målgruppe er tilstede på Instagram?

Kilde: Audienceproject Insights 2017  

Ifølge tal fra 2017 er 51% af danskerne i alderen 15-25 år til stede på Instagram. For de 26-35-årige er andelen 39%. Din målgruppe befinder sig højest sandsynligt med Instagram app’en i hånden på daglig basis, men hvis du vil kigge nærmere på social media tilstedeværelsen for din specifikke målgruppe, kan du få indsigt gennem målgruppeanalyser, monitorering af konkurrerende brands og en god dialog med dine eksisterende kunder.

Vær tilstede

Det har i årevis været en myte, at Instagram kun er for B2C - den kan vi roligt aflive. Instagram er både for B2C og B2B. Det vigtigste er, at hvis I som virksomhed vælger Instagram som en del af jeres online tilstedeværelse, bør I udnytte rammerne og potentialet til fulde: 

 

“In generel, brands love Instagram, local business obsess over Facebook, ecommerce companies pine over Pinterest, B2B companies love Linkedin, early adopters use Snapchat, and no one expects much from Twitter anymore. Unfortunately, they’re all wrong. The real key is just knowing how to use each one effectively. You can’t post educational content on Instagram and expect it to generate traffic, like you can on Linkedin, Facebook or Twitter.”

- Pete Caputa, Databox

 

Instagram er nemlig ikke kun et godt medie til brand awareness - det kan langt mere end det. Dog er det vigtigt at huske på, at Instagram aldrig kan stå alene - præcis som alle andre markedsføringskanaler. Andre sociale medier og digitale kanaler såsom email, SEO og AdWords bør også tænkes ind i en kanalstrategi. Og så er det vigtigt altid at have et overordnet mål med at være tilstede på de sociale medier, fx:

  • Skabe interesse hos potentielle nye medarbejdere via employer branding
  • Trafik til website
  • Konverteringer, fx signups eller bookinger
  • Øget kendskabsgrad
  • Tættere relation til målgruppe
  • Tilgå en ny målgruppe
  • Tilgå et nyt marked

Fokus på den rette kommunikation

Adfærden for de danske brugere af Instagram viser, at 30% er på Instagram for at følge brands og virksomheder, og samtidig er 55% på Instagram for at blive underholdt. Dette krydsfelt er oplagt at udnytte, når contentstrategien skal skabes på baggrund af jeres kanalstrategi. På Instagram mødes man i nørdede netværk af forskellige størrelser, hvor brugerne finder inspiration, anbefalinger og trends - både i kommunikationen med hinanden og med brands.

Det giver næsten sig selv, at det visuelle er det bærende element på Instagram. Billeder og video i høj kvalitet med smukke naturlige filtre og perfekte beskæringer er det, der virkelig rykker. Det visuelle skal dog tale sammen med teksten, og kunsten på de sociale medier, også på Instagram, er at sælge uden at fokusere på salg. Jo mere I formår at skabe et univers sprængfyldt med appetitvækkende godbidder, hvor I ikke nævner fx pris på jeres produkter eller services, jo mere indfanger I målgruppen. Med en strøm af indhold, der ligger i toppen af lækkerhedsskalaen, øger I chancen for, at jeres målgruppe får lyst til at vide mere om jeres produkter og med tiden blive kunder i jeres butik. For at dette kan lykkes, er det vitalt, at I gør det let for jeres målgruppe at dykke længere ned i købstragten via klare call to actions: Hvad vil I gerne have målgruppen til at gøre?

I jeres Instagramannoncering kan I med fordel oprette klikbare CTA’er, der giver målgruppen lyst til at klikke videre, hvilket både det visuelle og tekstuelle i selve opslaget skal understøtte. Se her, hvordan det fx kan gøres:

Med jeres indhold skal I skabe et behov hos jeres målgruppe og et ‘sense of urgency’ ved at udnytte begrebet “FOMO" (Fear Of Missing Out), som også Instagrams brugere drives af. Jo bedre du kender din målgruppes vaner, behov, udfordringer og drømme, jo bedre kan du møde dem der, hvor de er. Social listening er en naturlig aktivitet i arbejdet med de sociale medier for at skabe overblik over jeres målgruppes handlinger og behov via data fremfor mavefornemmelser. 

Om du overvåger manuelt eller via betalte værktøjer som Falcon.io og Mention.com, er det altid godt givet ud at have fingeren på pulsen og lytte til, hvad målgruppen taler om, og hvordan de indbyrdes taler om dit brand eller konkurrerende brands. Hvis du tager din målgruppes briller på, når du laver indhold på Instagram, er der større sandsynlighed for at skabe højt engagement. Det er vigtigt at tale i målgruppens sprog - samtidig med at kommunikationen passer sammen med jeres egen identitet.

Måling af resultater

Målingen er en naturlig del af at arbejde strategisk med sit brand på Instagram - men hvordan måler du resultaterne af jeres indsats? Målingen afhænger af jeres overordnede forretningsmål, hvortil der skabes et KPI-setup. Målet for jeres indsats på Instagram kan enten være konverteringer eller de mere "bløde" værdier, alt efter hvordan jeres overordnede mål ser ud, fx:

  • Stigning af besøgende på website
  • Antal produktvisninger
  • Salg af produkter
  • Stigning i antal følgere
  • Total rækkevidde
  • Engagement 

Selvom jeres overordnede mål fokuserer på de mere bløde mål såsom at skabe interesse hos potentielle nye medarbejdere via employer branding, at skabe en tættere relation til målgruppe eller at opnå øget kendskabsgrad, er der brugbar data at tracke på jeres indsats. Hvis I har en virksomhedsprofil, kan I bruge Instagram Indblik til at se stigninger i fx følgere over en periode samt få det fulde overblik over engagement pr. post.

Målingen kræver samtidig, at I har helt styr på de udgifter, der investeres i kampagnen. Til den øvelse kan du bruge disse to begreber, som du helt sikkert er bekendt med allerede: ROI (return on investment) og ROAS (return on advertising spend).

Beregning af ROI handler om at beregne omkostningerne for et lead eller et salg og herefter beslutte, om de relaterede marketing-omkostninger er det værd. ROI udregnes derfor som forholdet mellem indtægt og omkostning.

ROAS derimod er din mulighed for at give et bud på resultatet af indsatsen baseret på et mål om kampagneeffekt. ROAS beregnes som forholdet mellem konverteringsværdien for køb på jeres website og det samlede beløb der er brugt i adspend. Når du kender værdien af et lead, kan du ud fra ROAS beregne, hvornår en kampagne er en succes, hvilken målbar KPI I bør arbejde ud fra samt få et overblik over, hvor meget I kan tillade jer at bruge af ressourcer på fremtidige kampagner. 

Succes kræver indsats

For at opnå succes på de sociale medier er det ikke nok at producere ad-hoc content. I bør have en content marketing strategi, som underbygger den førnævnte kanalstrategi. Instagram er et oplagt medie til cross-channel aktiviteter, da mediet er kendt for at skabe højt engagement, hvis rammerne udnyttes. 

For at få mest ud af jeres indsats på Instagram, skal du være opmærksom på at udnytte Facebooks (som jo ejer Instagram) algoritme. Udover at uploade smukt content med en tilhørende fængende tekst bør du bruge lokation, den rette tagging og de rigtige hashtags på alt indhold. Jo mere engagement, du formår at skabe, jo større sandsynlighed er der for, at jeres indhold bliver opdaget via Udforsk-universet - og så kommer I for alvor ud over rampen. 

For mange virksomheder er det et fejlagtigt succeskriterie alene at opnå et meget stort antal følgere. Men mange følgere på Instagram er ikke lig med succes i sig selv: Hellere tiltrække og indfange 1.000 topmotiverede følgere end 5.000 følgere, der forlader jer efter kort tid, ikke engagerer sig i jeres content, og som ikke kan mobiliseres videre i brugerrejsen. Men med den rette indsats, hvor I plejer forholdet til jeres følgere, kan I faktisk konvertere dem til loyale kunder eller ambassadører. Instagram er et socialt medie med stort S - så husk, at I også skal deltage aktivt for at få mest ud af jeres mediet.

Læs mere om Instagram

Vi har samlet flere tips til, hvordan du kan opgradere dit brand på Instagram. Få bl.a. gode råd til dit KPI-setup og find inspiration til, hvordan du laver godt indhold på Instagram.

 Hent Instagram guiden

Fik du også læst...

Instagram er med sine visuelle og engagerende rammer et oplagt medie at benytte, hvis I ønsker at springe ud i influencer marketing. Gik du glip af vores artikel, eller trænger du til at genlæse hvorfor influencer marketing er uundgåeligt i 2018? Så læs vores Kom godt i gang med influencer marketing.

Læs også mere om Annoncering på Instagram.