Sådan skaber du flere konverteringer med Google Ads i 2022

Google Ads annoncering forventes stadig at være en af de mest omkostningseffektive måder for virksomheder at annoncere på i 2022. Dog ændrer måden, hvorpå man arbejder med Google Ads sig konstant, og i dag kan dine indsamlede data være afgørende for, hvordan din Google Ads-konto performer.  

Vi giver dig i denne artikel nogle bud på, hvordan du kan arbejde med Google Ads i 2022 og skabe flere og mere værdifulde konverteringer. 

Webinar om Google Ads

Vil du vide endnu mere om Google Ads annoncering i 2022? Så tilmeld dig vores webinar torsdag d. 27. januar 2022 kl. 9:00-10:00. Det er gratis og uforpligtende. 

Ja tak, tilmeld mig webinar

Fremtiden for Google data 

Indsamling af valide Google data kræver mere, end det har gjort tidligere. GDPR har været med til at ændre, hvordan brugerdata bliver indsamlet på tværs af internettet. Google, Facebook, MailChimp og andre it-virksomheder har skullet løbe stærkt for at kunne følge med og give deres egne kunder værktøjerne til at kunne leve op til de nye krav til persondataindsamling og -opbevaring.  

Reglerne og lovgivningen for indsamling og opbevaring af persondata er kun strammet til siden GDPR’s indførelse i 2018. Det er ikke længere nok at have et almindeligt cookiebanner på sin hjemmeside, hvor man fortæller om de cookies, der benyttes. Nu skal brugerne have mulighed for at til- og fravælge de cookies, de vil spores på og tilmed give deres samtykke til, at man må behandle deres persondata samt videre give dem til en tredjepart via et samtykkebanner.  

Nej tak til Cookies  

Bruger du Google Analytics data, og har du implementeret et samtykkebanner på hjemmesiden, har du sandsynligvis oplevet et fald i den sporede trafikdata, da de brugere, som takker nej til cookies, ikke bliver inkluderet. 

Disse nye privatlivspolitikker og -indstillinger påvirker, hvordan Google og vi andre kan indsamle data om brugerne og deres adfærd på internettet. Med udfasningen af tredjepartscookies bliver det nødvendigt at indsamle førstepartsdata fra brugerne for at få det reelle billede af trafik og konverteringer.  

Det vil skabe nye udfordringer, men heldigvis også nye muligheder i arbejdet med Google Ads i 2022. 

Modern Search - Google Ads annoncering i 2022 

Modern Search er en overordnet term, som Google benytter for mange af de tiltag, der har været i Google Ads – og især søgeannoncer, inden for de seneste par år. Om det bliver den officielle term, vides ikke endnu. Men det vi ved er, at fundamentet for din indsamling af brugerdata og konverteringssporing bliver afgørende for din succes med Google Ads annoncering i 2022. 

Automation i Google Ads som Smart-kampagner og Smart Bidding er gradvist ved at overtage de mere manuelle arbejdsgange. Og netop automation benytter de mange brugerdata, som bliver indsamlet til at træffe vigtige beslutninger på din Google Ads-konto - fx til at byde ind på bestemte brugeres søgninger, vise bestemte aktiver til brugerne og implementere automatiske opdateringer på din Google Ads-konto ud fra brugerdata. 

Derfor er det utroligt vigtigt at ”fodre” Googles algoritmer og robotter med så mange valide brugerdata som muligt, så de kan træffe de bedste beslutninger på vegne af dig og formidle dine annoncekroner bedst muligt. Google skal ikke længere kun ses som et annonceringsværktøj, men nærmere som en samarbejdspartner til din forretning, som du holder informeret om dine forretningsmål og kunder.  

Sådan får du styr på dine Google data 

Der skal ikke lægges skjul på, at det kan blive en teknisk udfordring at få fundamentet på plads for indsamling af Google data. Har du selv opsat jeres nuværende Google-sporing, eller har du en god mængde teknisk snilde, kan du muligvis gøre det selv. Hvis ikke, anbefalinger vi, at du får hjælp af en Google Ads specialist. 

Opsætningen af datafundamentet for Modern Search i 2022 bør bl.a. indeholde: 

  1. Samtykkebanner (Cookie Consent) på hjemmesiden (GDPR-godkendt) 
  2. Global Site Tag-konverteringshandlinger 
  3. Google Analytics 4 
  4. Google Consent Mode 
  5. Udvidede konverteringer (Enhanced Conversions) 

1. Samtykkebanner 

Som tidligere nævnt skal samtykkebanneret på hjemmesiden være GDPR-godkendt, dvs. brugerne skal have mulighed for at til- eller fravælge hvilke cookies, de vil spores på. Googles produkter har gode integrationsmuligheder med bl.a. Cookiebot, Cookie Information og Didomi. 

2. Global Site Tag-konverteringshandlinger 

I fremtiden bliver det vigtigt at konverteringshandlingerne, som er oprettet i Google Ads, bliver oprettet med Global Site Tag – og ikke importeret fra Google Analytics. Global Site Tag åbner op for flere funktioner inden for konverteringssporing, bl.a. udvidede konverteringer, som giver mere data til Google Ads-automation og derved bedre performance. Global Site Tag kan indsættes som et script direkte i hjemmesidens kildekode eller oprettes via Google Tag Manager. 

3. Google Analytics 4 

Google Analytics 4 (GA4) bliver fremtiden for den generelle Google-sporing på din hjemmeside. Det aktuelle Google Analytics kaldet Universal Analytics (UA) udgår sandsynligvis snart - måske allerede i løbet af 2022. Dog er der ikke meldt noget officielt ud endnu.  

Vi anbefaler, at du allerede nu opretter en GA4-ejendom på din nuværende Analytics-konto, og bliver bekendt med værktøjet og indhenter brugerdata, så du ikke skal starte helt forfra. Google har endnu ikke meldt ud, om det bliver muligt at overføre historisk data fra UA til GA4. 

Det er nemt at oprette en GA4-ejendom, men husk også at oprette de konverteringsmål, der er vigtige for jeres virksomhed, lige som du kender det fra det nuværende Google Analytics. Sporer I transaktioner på en webshop i dag via UA, skal der desuden tilrettes nogle indstillinger i dataLayer i forbindelse med ”purchase”-eventen, for at GA4 forstår dataene. Der er ikke nogen nem tænd/sluk-knap for e-handelssporing. 

Læs hvordan du kommer i gang med Google Analytics 4 i dette blogindlæg.

4. Google Consent Mode 

Google Consent Mode (GCM) er helt essentielt i fremtidens datafundament. GCM arbejder sammen med samtykkebanneret og Googles produkter og er nødvendigt for, at udvidede konverteringer fungerer korrekt. 

GCM er nøglen til at få flere registrerede konverteringer i GA4 og Google Ads for at nærme sig det reelle antal konverteringer. GCM tjekker løbende brugernes cookiestatus, når de bevæger sig rundt på hjemmesiden. Hvis brugeren accepterer marketingcookies og foretager en konvertering, bliver konverteringen registreret som normalt. Men hvis brugeren afviser og foretager en konvertering, vil GCM i stedet ”modellere” en konvertering baseret på anonyme data. Uden GCM ville konverteringen ikke blive registreret. Det er altså Googles svar på at nærme sig det præcise antal af konverteringer og stadig efterleve GDPR-lovgivningen om indsamling af førstepartsdata. 

Implementering af Google Consent Mode foregår ved at implementere et bestemt script i kildekoden på hjemmesiden og fungerer bedst med GA4 og de førnævnte samtykkebannere. 

5. Udvidede konverteringer (Enhanced Conversions) 

Dette er en ny funktion i Google Ads for yderligere måling af konverteringer, som kræver marketingsamtykke. Udvidede konverteringer er kun tilgængeligt ved Global Site Tag-konverteringshandlinger og bør ikke opsættes medmindre, der er et samtykkebanner på hjemmesiden, og Google Consent Mode er opsat. 

Dette er de overordnede trin, der bør være styr på for, at fundamentet for dine Google data kan komme på plads. Er du i tvivl om, hvordan du opsætter ovenstående tiltag, så kontakt Novicell. 

Overvej at medtage offlinekonverteringer 

Ønsker du at medtage flere konverteringer i dine Google Ads-kampagner, kan du vælge at benytte muligheden for import af offlinekonverteringer, fx kan du vælge at spore på konverteringer fra klik og konverteringer fra telefonopkald. Google Ads giver mulighed for at importere salgsdata fra en lang række systemer, bl.a. Salesforce, Zapier og HubSpot, men du kan også lave en direkte import af offlinekonverteringer via Google Ads’ Konverteringsimport. 

Du kan med fordel bruge offlinekonverteringer i kombination med dine onlinekonverteringer og Smart Bidding, bl.a. mål-ROAS. 

Læs mere om import af offlinekonverteringer.

Overvej server-side tracking 

Ønsker du mere præcise konverteringsdata og samtidig at forbedre indlæsningshastigheden på din hjemmeside, kan du overveje at flytte din GA4-tracking og dine Google Ads-konverteringstags til en server via Google Tag Manager. Server-side tracking virker ved, at man først opretter en server-container i Google Tag Manager. Server-containeren skal opsættes til at modtage data fra den eksisterende Tag Manager-konto. 

For at udnytte førstepartscookies kræver det, at du har en server kørende på et subdomæne, som du kan sende data via, inden de sendes videre til f.eks. Facebook, Google og andre udbydere. Bemærk dog, at der er vil være en udgift forbundet med server-side trackingen.  

Automation i Google Ads - det skal du afprøve i 2022 

Har du datafundamentet på plads, er du nu klar til at få det fulde udbytte af automation-løsningerne i Google Ads. 

Google bliver ved at slå fast, at deres automatiserede produkter fungerer bedst, når de arbejder sammen. Helt specifikt er der tre produkter i Google Ads, som i samspil med hinanden bliver et must at prøve af i 2022. Det drejer sig om Smart Bidding, Responsive søgeannoncer (RSA) og Broad Match. 

Smart Bidding 

Smart Bidding bruger milliarder af brugersignaler til at sætte det rette bud for hver søgning og auktion baseret på dine ROI-mål. Det er en af grundene til, at det er vigtigt at have den optimale brugerdataindsamling. 

Smart Bidding har været fremme i nogle år og har fra start været mødt med en vis skepsis blandt Google Ads-eksperter grundet manglende kontrol af budgivningen. Google har dog udviklet meget på produktet siden, og i dag er det efterhånden blevet best practice, da det ofte outperformer manuel budgivning.  

I samspil med RSA’er og Broad Match, kan Smart Bidding performe endnu bedre, slår Google fast. Her kigger vi på de konverteringsbaserede budstrategier: Maksimér konverteringer, Mål-CPA, Maksimér konverteringsværdi og Mål-ROAS. 

Google har lavet forsøg, der viste et gennemsnit på 20% flere konverteringer til en identisk CPA, ved brug af Smart Bidding kombineret med Broad Match og RSA’er. Så det vil være dumt ikke at eksperimentere med dette i 2022. 

Responsive søgeannoncer (RSA) 

Tidligere på året meldte Google ud, at de gamle Udvidede tekstannoncer vil udgå i juni 2022. Tilbage står vi med de responsive søgeannoncer, som Google introducerede for et par år tilbage. RSA’er bruger maskinlæring til at sammensætte de bedst performende søgeannoncer baseret på overskrifter og beskrivelser, man selv har tastet ind.  

RSA’er arbejder sammen med Smart Bidding og Broad Match til at vise mere relevante annoncer ved et større antal af brugerforespørgsler og til den rette pris. Derved kan man nå ud til relevante søgninger, man måske ikke ville blive vist på, hvis man benyttede udvidede tekstannoncer. 

Broad Match 

Broad Match har tidligere haft et dårligt ry for at hente trafik på en masse irrelevante søgetermer, hvorfor man har holdt sig til Eksakt Match, Sætningsmatch og BMM (Broad Match Modifier). Denne opfattelse vil Google gerne udviske.  

Men det nyreviderede Broad Match, slår Google fast, at Broad Match bliver best practice, når det benyttes sammen med Smart Bidding og RSA’er. Sagt på en anden måde, så bør Broad Match ikke benyttes sammen med manuel budgivning.  

Det nye Broad Match er skabt til brug med Smart Bidding. Ifølge Google er der ingen fordele ved at bruge andre matchtyper end Broad Match under Smart Bidding, da buddet sættes på forespørgselsniveau og ikke søgeordsniveau. Man kaster altså sit net bredt ud, og lader Smart Bidding bestemme hvilke auktioner, der skal bydes på.  

Broad Match kan desuden udnytte unikke signaler, som ikke er tilgængelige i andre matchtyper, bl.a. landingssiden (som et filter), andre søgeord i annoncegruppen, tidligere søgninger og brugerlokation. 

Dette er endnu et par grunde til, at man bør få sit datafundament på plads, så Broad Match og Smart Bidding får så præcise brugerdata som muligt at foretage handlinger ud fra. 

Kombinerer man Broad Match-keywords med Smart Bidding og RSA, giver det altså Google muligheden for at teste en større kombination af forskellige søgetermer og sammensætninger af tekstannoncer. Dermed bevæger Google Ads sig væk fra “micro-management” på søgeordsniveau og anbefaler, at man fokuserer på at indsamle valide data, lave gode kreativer og holder fokus på overordnede forretningsmål.  

Husk at teste 

Det er ikke sikkert, at ovenstående løsning er ideel for lige netop din Google Ads-konto. Derfor er det vigtigt, at man tester kombinationen af Smart Bidding, RSA’er og Broad Match grundigt af, inden man implementerer løsningen. 

Vil man gerne teste Broad Match isoleret set, foreslår Google, at man opretter et eksperiment via fanen “Anbefalinger” eller opretter et one-click eksperiment. 

Vil man eksperimentere med kombinationen af Smart Bidding, RSA og Broad Match, bør man oprette et brugerdefineret eksperiment. 

Så - hvor skal dit fokus ligge i 2022? 

Smart Bidding, Broad Match og anden automation fungerer kun så godt som det data, der kommer ind. Derfor er det ekstremt vigtigt, at man får implementeret de tiltag, det kræver for at indsamle valide førstepartsdata.  

Det kræver først og fremmest: 

  • Korrekt opsætning af Global Site Tag-konverteringshandlinger 
  • Korrekt opsætning af Consent Mode 
  • Korrekt opsætning af Enhanced conversions 
  • Oprettelse af Google Analytics 4 

Dette er fundamentet for at Google Ads-kampagnerne kan køre så godt som muligt, især når der benyttes automation. 

Når fundamentet er på plads, har vi det bedste udgangspunkt for at få treenigheden Smart Bidding, Broad Match og RSA til at performe optimalt. 

Hvis fundamentet ikke sættes korrekt op, er alternativet eksempelvis at Smart Bidding byder på forkerte søgetermer, til forkerte målgrupper/brugere, og til en for høj pris. 

Derudover er det vigtigt, at du kontinuerligt tester af og laver eksperimenter med nye tiltag med automation, så du kan vise resultaterne for interessenter. 

Googles smarte algoritmer er kommet for at blive, og det ser ikke ud til at der er nogen vej udenom. Selvom mange af disse funktioner lyder lovende og smarte, skal man ikke hoppe i med begge ben. For at ovenstående elementer kan have den bedst mulige forudsætning, er det vigtigt at have et solidt datagrundlag, hvilket kan være svært for en mindre eller nyere annoncør, og selvom man har en stabil Google Ads-konto, som driver en solid mængde konverteringer, er det fortsat vigtigt, at man tester de nye tiltag.  

Få hjælp til Google Ads og GA4 

Hos Novicell brænder vi for at hjælpe vores kunder, og holder os opdateret på alt, hvad der rører sig inden for Google Ads og Google Analytics.  

Har du brug for hjælp til den optimale Modern Search-opsætning af din Google Ads konto i 2022? Eller skal du have hjælp til Google Analytics 4 og tracking? Så tøv ikke med at kontakte os.

Webinar om Google Ads annoncering i 2022 

Kunne du tænke dig at lære mere om Google Ads annoncering i 2022? Så tilmeld dig vores webinar torsdag d. 27. januar 2022 kl. 9:00-10:00. Det er gratis og uforpligtende. 

Ja tak, det vil jeg gerne

Google Ads FAQ


Hvad er Google Ads? 

Google Ads, tidligere Google AdWords, er Googles online annonceringsplatform. Google Ads giver annoncørerne næsten ubegrænsede muligheder for at nå ud til sine målgrupper inden for et givent budget og vise de rette annoncer til de rette brugere på forskellige netværk, såsom Søgenetværk, Display, videoer på YouTube, Shopping, Gmail, Maps, Discovery og apps fra Google Play Store. 
 

Hvad er Google Ads Smart Bidding? 
Google Ads Smart Bidding er automatiserede budstrategier i Google Ads, som benytter maskinlæring til at give de optimale bud baseret på en forretningsmålsætning, som man har foruddefineret. Det kan bl.a. være en målsætning om flere konverteringer eller en øget konverteringsværdi fra sine konverteringer. Smart Bidding er et alternativ til manuel budgivning (hvor man manuelt skal ind og sætte sit bud for hvert søgeord). 
 

Hvad er Google Ads automation? 
Automation i Google Ads kan spare annoncører meget tid i arbejdet med micro-management-opgaver, bl.a. bud- og budgetjusteringer, pause af søgeord, der ikke konverterer, og meget andet. Google Ads automation forbinder man typisk med scripts og regler, man selv sætter op, men dækker bl.a. også over begrebet Smart Bidding, hvor man overlader kontrollen for budgivningen til Google. 
 

Hvad er Broad Match? 
Broad Match, også kaldet bredt match på dansk, er den bredeste og mest omfangsrige søgeordsmatchtype i Google Ads. Broad Match opfanger de samme søgetermer, som eksakt match og sætningsmatch, men også en hel del mere end det. Broad Match bør kun bruges med Smart Bidding og ønsker du mere fokuserede annoncer, er Broad Match måske ikke for dig. Men med de nye Broad Match-opdateringer, der fungerer særligt godt med Smart Bidding, er Broad Match blevet bedre end nogensinde før til at ramme relevante søgetermer. 
 

Hvad er responsive søgeannoncer? 
Responsive søgeannoncer, også kaldet Responsive Search Ads eller RSA, er en nyere type af søgeannoncer (lanceret i 2018), som vil erstatte de traditionelle udvidede tekstannoncer i løbet af 2022. Responsive søgeannoncer giver mulighed for at tilføje op til 15 overskrifter og op til 4 beskrivelser i én annonce, hvorefter Google bruger maskinlæring til at sammensætte og vise den mest relevante søgeannonce til brugeren ud fra deres søgning på Google. Responsive søgeannoncer fungerer særligt godt i kombination med Smart Bidding og Broad Match.