Simple tips & tricks til at overleve Black Friday

Den 29. november rammer Black Friday os igen. I år falder dagen på lønningsdag, så forventningerne til øget omsætning kan med rette skrues op. Det betyder at du allerede nu skal i gang med at planlægge dagen og indsatserne for at sikre din succes.

Baseret på egne erfaringer har jeg herunder samlet nogle enkle tips til hvordan du og dit site overlever både selve dagen og de efterfølgende.


Baglandet....

Start planlægning i god tid og inkluder både marketing og IT

  • Jeg har set flere eksempler hvor forventningsafstemningen og deraf indsatser ikke er alignet.
    • Kig ind i antal besøgende sidste år og sammenlign generelt med den evt. øgede mængde at besøgende i løbet af året. Er det tal steget med 25%, så stiger tallet på Black Friday mindste det samme sammenlignet med Black Friday sidste år.
    • Sammenlign med eventuelle marketingskampagner sidste år. Øges marketingsindsatsen, så giver det også flere besøgende.

Sæt et mål for antallet af ordrer som forretningen kan håndtere

  • Omend at det er fedt at sælge mere end forventet, så kan det påvirke resten af forretningen negativt efterfølgende, med kunder der ikke får varer som forventet.
    • Der kan evt. arbejdes med begrænset antal af tilbud på enkelte varer hvis shoppen tillader dette.
    • Husk at det at pakke ordrer kan tage lang tid. Skaler din bemanding efter målet for antallet af ordrer og hav en backup plan hvis det går bedre end forventet.

Hold hvad du lover

  • Hvis du under normale omstændigheder lover dag til dag levering, så vær opmærksom på at kunden stadig forventer dette selv på Black Friday, hvis ikke du kommunikerer andet.
    • Eksperimenter evt. med lidt længere leveringstid på de specifikke Black Friday tilbud. Kunder vil ofte acceptere dette grundet den bedre pris. Det vil give lidt ro og ekstra tid til at pakke.
    • Husk at kundeservice er mere belastet ved øget ordremængde. Specielt hvis leveringen ikke kommer som lovet.
    • Julehandlen ligger tæt på Black Friday. Du har formentlig ikke ret meget ”ekstra” tid til at pakke i starten af december, så forvent ikke en periode med ”normal” tilstand før efter jul.

 

Websitet / IT løsningen

Sørg for at din IT løsning kan håndtere det forventede load der kommer på sitet

  • Loadtest / stresstest er et must. Gør det flere gange og start i god tid.
    Hold det op imod det forventede antal besøgende – husk en god ekstra buffer og allier dig med nogen der har prøvet den slags før. Det er ikke nok at teste forsiden og en produktside. Du skal alle side typer igennem og evt. forskellige api’er der ligger bagved hvis sådanne forefindes.
  • Husk at have backup/disaster planer. Gemmer du feks. ordrer mere end et sted i systemet ?
    • Det kan være en enkelt mindre del der fejler i systemet – kan du eksempelvis genskabe ordrer hvis et ”call back” fra din betalingsudbyder fejler ?
  • Søg efter flaskehalse. Det er ikke nokt at sætte 3 webservere op loadbalanced hvis feks din SQL server ikke kan følge med. Alle komponenter i dit setup skal potentielt skaleres.

 

Små tips & tricks

Hvis du er nervøs for om dit site kan håndtere det pres der kommer, så kan du evt. benytte et eller flere af følgende ”tricks”:

Frigiv dine tilbud på forhånd

  • Når klokken rammer midnat kommer det helt store ryk ind. ”Hele verden” skal se om det rigtige tilbud er der og det giver et ekstra stort pres i 30-60 minutter. Viser du derimod på forhånd hvad tilbuddene er, så vil en del ”lykkeriddere” vide på forhånd at der ikke lige var det de håbede på og dermed ikke belaste sitet.

Start på et andet tidspunkt end midnat

  • Omend at det kan virke som ”snyd” så er visse virksomheder begyndt at starte enten før eller senere for at differentiere sig og sikre mindre konkurrence på denne måde og have bedre adgang til folk / specialister.

Vis Black Friday tilbud direkte på forsiden hvis muligt

  • De folk der kommer ind på sitet, i særdeleshed omkring midnat, leder efter de gode tilbud. Jo flere klik folk skal igennem for at finde de varer der er sat ned, jo mere belastes serveren bagved.

Sluk for "tunge" features på din løsning

  • Bruger du f.eks. ”search as you type” søgning så kan det være en ”tung” funktionlitet server ressource mæssigt. Overvej at deaktivere denne (men naturligvis bibehold den almindelig søgning) eller alternativt sæt hastigheden ned mellem hver server request.

Gardér dig med human handbrakes

  • På visse løsninger har jeg arbejdet med en decideret performance switch/indstilling i systemet. En funktion der kan benyttes til at deaktivere systemressource tunge special funktioner. Laver du eksempelvis ”live” fragtpris beregning baseret på brugerens lokation eller postnummer, så kan det fint køre i dagligdagen, men ved peak belastninger kan det give mening at lave en ”fra pris” i stedet.

Begræns ikke-essentielle datakørsler

  • Du kan stå i en situation hvor det er nødvendigt at alle server ressourcer er tildelt websitet. Kig på om der f.eks. køres backup, større import eller eksport af data i peak perioden eller andet lignende. Udskyd evt. disse til et senere tidspunkt på natten.

Fjern unødvendige tredjeparts scripts

  • Det kan godt tænkes at du har helt styr på din egen del af din webløsning, men faktisk så kan 3 parts scripts kan lægge dit site ned. Husk at teste for om dette kunne være et problem på dit site.

Ingen nye feature-lanceringer op til kampagnen

  • Og helt overordnet - lad være med at introducere nye features på sitet lige op til Black Friday. Hvor tillokkende det end kan være med nye tiltag, så sørg for at holde platformen stabil. Skal du alligevel gøre det af nød, så sørg for at få både testet og load/stress testet igen efterfølgende.

Evaluer før støvet har lagt sig helt

  • Evaluer processen optil, selve dagen og de efterfølgende dage allerede når stormen har lagt sig, ellers har du formentlig glemt det om et år. Hvad gik godt og hvad gik knap så godt hvad skal forbedres til næste år.

 

Du følger helt sikkert med i din egen forretning – men husk også at afsætte tid til at jagte de gode tilbud selv – god tilbudsjagt!